|

العالم فی 60 ثانیة

از بحران برق عراق تا رشد تجارت غیرنفتی امارات

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین،البیان، اسپوتنیک، العربی الجدید، عکاظ عربستان والشرق الاوسط.

از بحران برق عراق تا رشد تجارت غیرنفتی امارات
خبرنگار: ذلفا معیل

اسپوتنیک: بن سلمان خواستار به رسمیت شناختن فلسطین شد

 محمد بن سلمان آل سعود ولیعهد عربستان بر ضرورت آتش بس در نوار غزه تاکید کرد.

بن سلمان در مراسم استقبال سالانه از شخصیت‌های اسلامی و روسای هیئت‌ها و دفاتر امور حجاج که فریضه حج را در سال جاری ادا کردند، بر اهمیت اقدام جامعه جهانی برای اتخاذ تمام اقداماتی که تضمین کننده حفاظت از جان فلسطینی‌ها در غزه است، تاکید کرد.

وی بر اجرای قطعنامه هایی که اخیرا از جانب شورای امنیت درباره پیشنهاد آتش بس در نوار غزه صادر شده است، تاکید کرد.

ولیعهد عربستان بار دیگر درخواست کشورش از جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای سال 1967 به پایتختی قدس شرقی تاکید کرد .

 

البیان: تجارت غیرنفتی امارات طی 10 سال به رشد سالانه 5.2 درصدی رسید

 سیاست‌های متنوع‌سازی اقتصادی که توسط امارات دنبال می‌شود به دستیابی به جهش در حجم تجارت کالاهای غیرنفتی کمک کرد، که طی ده سال گذشته به نرخ رشد مرکب 5.2 درصدی دست یافت و یک مسیر رشد صعودی را ایجاد کرد که نشان‌دهنده قدرت و دوام روابط اقتصادی، موقعیت استراتژیک آن، و نقش آن به عنوان یک ایستگاه ارتباطی برای تجارت جهانی است.

تجارت کالاهای غیرنفتی کشور در پایان سال 2023 با حدود 65 درصد جهش به 2.6 تریلیون درهم در مقایسه با حدود 1.58 تریلیون درهم در سال 2013 رسید.

ارزش تجارت کالاهای غیرنفتی امارات طی 10 سال بیش از 17.9 تریلیون درهم بوده که حدود 10.3 تریلیون درهم برای واردات، 4.99 تریلیون درهم برای صادرات مجدد و 2.6 تریلیون درهم برای صادرات مستقیم بوده است.

 

 

العربی الجدید: بحران برق در عراق

گزارش‌های محلی نشان می‌دهد که قطعی برق در بغداد و سایر استان‌های عراق به دلیل افزایش دما در فصل تابستان به طور قابل توجهی افزایش یافته است. با وجود اعلام دولت عراق درباره کاهش مشکل برق از طریق اتصال برق به اردن و کشورهای شورای همکاری، مشکل برق در این کشور همچنان لاینحل مانده به ویژه دمای هوا در تابستان عراق به ۵۰ درجه سانتیگراد رسیده است.

با وجود وعده‌های مکرر دولت برای بهبود خدمات برق، واقعیت نشان‌دهنده ادامه مشکلات و چالش‌هایی است که دهه‌ها مانع از ارائه پایدار برق به ساکنان شده است. این در حالی است که محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق اخیرا افتتاح و بهره‌برداری از ۲۰۰ نیروگاه در سراسر عراق را اعلام کرد.

 

عکاظ عربستان: عربستان در گزارش «رقابت جهانی» رتبه چهارم را در بین کشورهای «20» و «16» جهان به خود اختصاص داد

بر اساس گزارش سالنامه رقابت جهانی که توسط مرکز رقابت جهانی موسسه بین المللی توسعه مدیریت (IMD) منتشر شده است، عربستان سعودی در بین 67 کشوری که رقابتی ترین کشورها در جهان هستند در رتبه شانزدهم قرار گرفت. 

عربستان سعودی در نسخه 2024 با حمایت از قوانین تجاری و زیرساخت های بهبودیافته، یک رتبه پیشرفت کرد، که این کشور را در جایگاه چهارم در میان کشورهای G20 قرار داد،.

عبدالله القصابی وزیر بازرگانی و رئیس هیئت مدیره مرکز ملی رقابت عربستان گفت: اصلاحات اقتصادی انجام شده در عربستان سعودی به دستیابی به سه رتبه برتر در 24 شاخص، از جمله رتبه اول جهانی در شاخص‌ها کمک کرده است .

 

الشرق الاوسط: بهبود شاخص‌های امید به رونق گردشگری در لبنان

اطلاعات و آمار جدید از شاخص های گردشگری در لبنان نشان می دهد این بخش در حال رونق گرفتن است و رویکردها از ناامیدی به سمت و سوی امید و بهبودی در حرکت است.

باگذشت 9 ماه از وضعیت ناامید کننده در بخش گردشگری لبنان به علت شروع جنگ در غزه و گسترش آن به مرزهای جنوبی لبنان و متعاقب آن رکود در بخشهای مختلف اقتصادی از جمله گردشگری، اینک لبنان شاهد افزایش چشمگیر  گردشگران و مسافران به این کشور به مناسبت عید قربان است به طوری‌که تقاضای گسترده ای  برای رزرو کنسرت‌های هنری در فصل تابستان به وجود آمده و امیدها برای رونق فعالیت های گردشگری و احیای مسیر رشد مثبت تولید ناخالص داخلی افزایش یافته است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها