|

العالم فی ۶۰ ثانیه

از افزایش ۴۰ درصدی تجارت کالاهای خارجی عربستان تا خودکفایی عراق در تولید عسل

وزارت کشاورزی عراق از دستیابی به مازاد تولید عسل خبر داد.

از افزایش ۴۰ درصدی تجارت کالاهای خارجی عربستان تا خودکفایی عراق در تولید عسل
خبرنگار: ذلفا معیل

در ۶۰ ثانیه دور دنیاى عرب، امروز، با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین رسانه‌های البیان، الجزیره، العربی‌الجدید، خبرگزاری رسمی عراق (واع) و عکاظ عربستان.

البیان: آغاز ثبت‌نام براى شرکت در دوره «طراح سیستم‌های فتوولتائیک خورشیدی یکپارچه» دبى

مرکز نوآوری اداره برق و آب دبی، دریافت درخواست‌ها را برای شرکت در چهارمین دوره از دوره آموزشی «طراح سیستم‌های فتوولتائیک خورشیدی یکپارچه» آغاز کرده است.

هدف این دوره معرفی سیستم‌ها و ایستگاه‌های فتوولتائیک خورشیدی، راه‌های طراحی، نصب، آزمایش و نگهداری آن‌ها و روش‌های ارزیابی اقتصادی پروژه‌های آن‌ها است. اعضایی که دوره آموزشی را گذرانده و در آزمون موفق می‌شوند گواهینامه صلاحیت طراحی و نصب سیستم‌های انرژی خورشیدی دریافت می‌کنند.

شایان ذکر است که سه دوره قبلی «طراح سیستم‌های فتوولتائیک خورشیدی یکپارچه» شاهد فارغ‌التحصیلی 65 شرکت‌کننده و دریافت 120 درخواست برای شرکت بود. چهارمین دوره آموزشی در جولای 2024، در مرکز نوآوری در پارک خورشیدی «محمد بن راشد آل مکتوم» آغاز خواهد شد.

عکاظ عربستان: افزایش 40 درصدی تجارت کالاهای خارجی 

«مجید بن‌عبدالله القصابی»، وزیر بازرگانی و رئیس هیات مدیره سازمان تجارت خارجی عربستان، اعلام کرد که تجارت کالاهای خارجی طی یک سال به 2.6 تریلیون ریال رسیده و رشد سالانه 40 درصدی را ثبت کرده است. 

القصابی تصریح کرد: صادرات کالاهای غیرنفتی با 14 درصد افزایش به 316 میلیارد ریال رسید که صادرات خدمات با رشد 236 درصدی به 130 میلیارد ریال رسید که تنها 39 میلیارد ریال بود.

او اعلام کرد که وابستگان تجاری در سراسر جهان با ارجاع 660 فرصت صادراتی امکان دسترسی به صادرات را فراهم می‌کنند.

خبرگزاری رسمی عراق (واع): خودکفایی عراق در تولید عسل

وزارت کشاورزی عراق از دستیابی به مازاد تولید عسل خبر داد.

«هاشم نجم خضیر» مدیر بخش زنبور عسل در اداره حفاظت از محصولات در وزارت کشاورزی عراق گفت که مجموع تعداد زنبوردان کشور در سال 2023، به طور تقریبی، به 6 هزار نفر و تعداد کندوهای زنبور عسل به حدود 190 هزار کلنی رسیده است که شمار آن در سال 2017، 60 هزار عدد بوده است.

خضیر افزود که در سال 2023، به طور میانگین 850 تن عسل تولید شده که میزان تولید هر یک کلنی به طور میانگین پنج کیلوگرم برآورد شده است.

مدیر بخش زنبور عسل ضمن تاکید بر وجود مازاد تولید عسل در بازار داخلی و قیمت 20 هزار دیناری برای هر یک کیلوگرم عسل، اشاره کرد که این اداره برای توسعه بخش زنبور عسل در عراق و تهیه سموم خاص دفع آفات و بیماری‌هایی که زنبورها دچار آن می‌شوند، برنامه‌هایی دارد.

الجزیره: مصر به دنبال واردات گاز طبیعی مایع

کشور مصر که در چند سال گذشته، به دنبال تبدیل شدن به یک صادرکننده قابل اعتماد گاز طبیعی مایع به اروپا بوده است، اکنون با کمبود گاز طبیعی روبرو و مجبور به بازگشت به واردات گاز شده است.

مصر به دنبال خرید مقادیر زیادی گاز در تابستان امسال از بازارهای جهانی با پرداخت مبلغ آن در یک بازه شش‌ماهه است.

منابع فعال در بازارهای نفت و گاز اعلام کردند این شرایط مصر باعث شده است فهرست پیشنهاددهندگان عرضه گاز به این کشور محدود باشد و با توجه به تقاضای رقابتی زیاد در آسیا، مبالغ و سود فروشندگان گاز به مصر را افزایش دهد.

العربی الجدید: رویدادهای ورزشی، عامل بهبود وضعیت گردشگری و احیای اقتصاد بصره

استان بصره در جنوب عراق پس از میزبانی جام ملت‌های خلیج فارس در اوایل سال 2023 و بازگشت شور و شوق به ورزشگاه‌ها و اماکن ورزشی مجددا مورد توجه قرار گرفت و موجب شد بخش گردشگری استان، رکورد جدیدی در میزبانی از گردشگران ثبت کند.

شهر ورزشی بصره، تبدیل به صحنه‌ای برای مسابقات داخلی و بین‌المللی و نمای ورزشی عراق شد و مورد توجه کشورهای همجوار و کشورهای حاضر در مسابقاتی که در ورزشگاه‌های بصره برگزار می‌شود، قرار گرفت.

رویدادهای ورزشی در این استان طی دوره اخیر، اقتصاد این شهر را به جریان انداخت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها