|

در حال بروز رسانی است؛

پزشکیان: باید تحریم‌های ظالمانه را با روش‌های مختلف حل کنیم / قالیباف: ما حتما مذاکره می‌کنیم / پورمحمدی: ۳ سال است که زنگنه می‌خواهد با جلیلی در مورد کرسنت مناظره کند ولی جلیلی قبول نمی‌کند

چهارمین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری امشب برگزار می‌شود.

پزشکیان: باید تحریم‌های ظالمانه را با روش‌های مختلف حل کنیم / قالیباف: ما حتما مذاکره می‌کنیم / پورمحمدی: ۳ سال است که زنگنه می‌خواهد با جلیلی در مورد کرسنت مناظره کند ولی جلیلی قبول نمی‌کند

به گزارش شبکه شرق، چهارمین مناظره انتخاباتی، با موضوع «سیاست خارجی» برگزار می‌شود. 

مجری این مناظره، مهدی خسروی گوینده خبر است. 

زمان مناظره‌ سه ساعت خواهد بود. آخرین مناظره فردا ساعت ۱۲ برگزار می‌شود. 

بخش‌هایی از اظهارات کاندیداهای انتخابات دوره چهاردهم را می‌خوانید:

 

 

بخش آخر: 

 

قالیباف: 

*امشب تلاش کردم با دو سه سوال، مطالبی را برای این مردم و این جمع روشن کنم، برای همه ما روشن شد که ستادی که آقای پزشکیان با آن کار می‌کند، همان ستاد روحانی است، این یعنی ما برگردیم به یک دهه قبل، برگردیم به تنش‌های بین قوا، با تنش‌های بین رهبری و بعضی موضوعات دیگر، یعنی شکاف بیشتر بین مردم و ملت. آیا واقعا سزاوار است در این مسیر حرکت کنیم؟

*مطمئن هستم که مردم عزیز ما حتما اینگونه تصمیم خواهند گرفت که رو به جلو حرکت کنیم و ایران قوی را بسازیم. امروز ما دغدغه‌ای جز مردم نباید داشته باشیم. ما نمی‌توانیم مسیری را طی کنیم که کشور دچار تنش و مشکلات شود. من در گذشته خودم نشان داده‌ام که همین مسیر را طی خواهم کرد.

*من ۱۲ سال شهردار تهران بودم، با ۳ دولت کار کردم ولی هر ۳ دولت با من مشکل داشتند، در یک جلسه دولت‌ها شرکت نکردم اما کار کردیم، زن و مرد را دو گروه نکردیم، شیعه و سنی نکردیم، نخبگان را احترام کردیم و بدون مشورت آنان عمل نکردیم. بهانه نگرفتیم که پول ندادند.

*اگر شما من را انتخاب کردید، حتما و بدون هیچ بهانه‌ای، آرزوهای این کشور هم در رشد اقتصادی و هم حال مردم را محقق کرده و پریشانی را از شما دور خواهم کرد. رشد اقتصادی را با پایتخت اقتصادی ایران دنبال خواهیم کرد.

 

پزشکیان: 

*۴ نفر در مقابل یک نفر، ۵ دقیقه مقابل ۲۰ دقیقه جای بحث دارد، امیدوارم برادران تا آخر بمانند حداقل! مردم عزیز ایران، مبنای سیاست خارجی من، همان سه اصل عزت حکمت و مصلحت است اما درک من از این اصول با دیگر نامزدها متفاوت است.

*عزت در بهبود زندگی مردم است. سیاست خارجی را، هم ارتقا جایگاه و‌اقتدار ایران و هم تامین رفاه برای تک تک ایرانیان را دنبال خواهم کرد.

*یکی از اهداف سیاست خارجی من، متوقف کردن موج مهاجرت و بازگشت نخبگان خواهد بود. تمدن کهن ایران، حرف برای گفتن بسیار دارد. می‌خواهم ایرانی بودن چه برای ایرانیان داخل و چه برای ایرانیان خارج، افتخار باشد. عادی سازی روابط با جهان برنامه من است. سیاست خارجی را برای ایجاد منطقه قوی و تحکیم برادری با کشورهای همسایه می‌خواهم. من به کشورهای همسایه به شکل فرصت نگاه خواهم کرد.

*با شعارهای دهن پرکن، جیب مردم خالی شود. هزاران قلب را جراحی کرده‌ام، قلب ایران، آزرده است، من پزشک قلب هستم، آرامش بخش قلب شما خواهم شد. من تانک و نقطه زن و لاف زن نیستم، من خاک پای همه شما، مسعود پزشکیان هستم.

 

قاضی زاده هاشمی:

*سیاست خارجی جای شاعرمسلکی و ایده آلیسم هپروتی نیست. جای عمل است و نه شعار.

*تحریم نه بی تاثیر است و نه آخر دنیا؛ هم باید مذاکره  کرد و هم تلاش کرد آثار تحریم را به قدری از بین ببریم که انگیزه و طمع دشمن از طرف دشمن بخشکد.

*رئیسی عزیز زبان دنیا را دقیقاً می‌شناخت.اگر می خواهید پیچ تحریمها شل بماند، این کشور محتاج تداوم راه زیرکانه و واقع بینانه و دلسوزانه شهید رئیسی دارد.

*عده‌ای معتاد توافق هستند.کسانی که می‌خواهند دوبارۀ با وعدۀ لغو تحریم رای بیاورند هرگز نمی‌توانند تحریم‌ها را لغو کنند چون تحریم سیاست کلیدی آمریکاست.

 

 

پورمحمدی:

*بیش از 15 سال در تله تحریم‌ها گرفتار شدیم و  برجام راه حل جادویی نیست، بلکه رهایی از رفع تحریم‌هاست.

*به بازی موش و گربه فیلتر و فیلترشکن‌ها باید پایان بدهیم

*هدف اصلی در دولت قرار توسعه اقتصاد ملی و خلق ثروت برای مردم ایران و رفع تحریم هاست.

*برخی از کسانی که از شما رای می‌خواهند جاده صاف کن دشمن در این دام بودند و  برخی تحریم‌ها را فرصت می‌دانستند.

*باید در برابر سیل مهاجرت سد بسازیم  و در برابر طرد هنرمندان بایستیم.

*باید ایران را  از شر باند بازی سیاسی رها کنیم.

*ملت ایران؛ شاید رویتان نمی‌شود به دوستانتان بگویید من به پورمحمدی رای می دهم، اما اگر فکر می‌کنید پورمحمدی می‌داند و می‌تواند سد سکوت را بشکنید؛ نگویید رای ندارد، اگر شما بخواهید رای دارد.

 

جلیلی:

*امشب قرار بود درباره استفاده حداکثری از فرصت‌های سیاست خارجی صحبت کنیم، می توانیم 4 سال آینده را طوری رقم بزنیم که حداکثر استفاده را کنیم یا درگیر مباحثی شویم که برای مردم منافعی ندارد.

*کار سیاست خارجی دفاع از حقوق مردم و منافع کشور است با سازوکارهای جدید درباره تحریم می‌گوییم نه تنها باید تحریم رفع شود، بلکه تحریم‌کنندگان را پشیمان کنیم.

*امروز موقعیت خوبی داریم تا در برخی کالاها هاب منطقه شوند، مثلا برخی کالاها مانند گندم را به کشور بیاوریم کارخانه‌های آرد با یک سوم ظرفیت کار می‌کنند و سپس گندم را به آرد تبدیل و به عراق صادر کنیم یا ظرفیت ۱۱ میلیادر دلاری صادرات صیفی جات به روسیه داریم.

*امروز دانشمندان ما که برخی نگران مهاجرت آنها هستند، به این خاطر است که نتوانسته اید بازار برای آنها ایجاد کنید در حالی که می توانید با استفاده از فناوری ها و دانش آنها هم اشتغال ایجاد کرد هم کشور را قدرت داد.

*مردم ایران امروز به فردی نیاز است تا بتواند اجماع ایجاد کند من زمانی که دبیر شواری عالی امنیت ملی بودم بیشترین مشکل بین قوای سه گانه بود، ولی بیشترین ارجاع برای ایجاد همدلی به دبیرخانه شورای عالی بود.

 

زاکانی: 

* در سال ۹۲ با کلید آمدند اما هیچ کلید سازی نیامد  مردم عزیز، این کلید یادتان است؟ هیچ قفلی باز نکردند بلکه قفلهای متعددی هم زدند و کلیدسازی هم نیامد. نه هسته‌ای درست شد و نه نان مردم. مردم الان همانها آمدند با ویترین جدید تا دولت سوم آقای روحانی را تشکیل دهند. مراقب باشید.

* مردم؛ اجازه ندهید بین شما دیوار بکشند.

*تحریم باید رفع شود و تحریم کننده از تحریم پشیمان شود.

 

*******

بخش چهارم:

 

قالیباف:

*توسعه اقتصادی را از طریق رفع تحریم و رشد اقتصادی انجام خواهیم داد ولی قبل از همه این‌ها، مردم ما در حال نجابت به خرج دادن هستند و صبرشان، صبر آمده است. اولین کار ما، ایجاد سپر حمایتی برای مردم است و کسانی که حقوق ثابت دارند و تورم بیش از این حقوق است، مابه التفاوت باید جبران شود. اینکار صورت نگیرد، سفره‌ها کوچک‌تر می‌شود.

*هم باید کار را بدانیم و هم کارنامه و عملکرد داشته باشیم، امروز ۱۷ و نیم درصد، سرمایه‌های در دستمان است، تا تورم را از بین نبریم، در حوزه حقوق و کالا باید از مردم حمایت کنیم.

*بین ۸ تا ۹ میلیون تومان، به اندازه هر نفر در کشور هزینه می‌شود، مدیریت بهتر، این وضعیت را بهبود می‌بخشد. سابقه من هم ضمانت این کار است.

*مردمی هستند که خانه نداشتند، گرفتار وام بانک هم شده‌اند، ما روشن گفته‌ایم برای حل این معضل، در محیطی که کاربری مسکونی داشته باشد، ۲۰۰ متر زمین رایگان تقدیم خواهیم کرد. این اصلا وامی نمی‌خواهد، منتهی باید با سرعت انجام شود، در تمام روستاها و در بیش از ۸۰ درصد شهرهای ما، این طرح امکان اجرا دارد.

*جوانان ما در حوزه خودرو، دچار مشکل هستند، صنعت خودرو از ما رانت می‌گیرد ولی نتوانسته ما را خودروساز کند. حتما باید واردات خودرو صورت بگیرد.

 

پزشکیان:

*اگر برجام را نپذیریم، اگر FATF را هم حل نکنیم، انسجام داخلی باید حل شود، مردم سرمایه داخلی ما هستند، مردم الان با ما مشکل دارند. همین بحث‌ها را ببرید از اتاق بازرگانی بپرسید که ایا برجام و FATF را بد می‌دانند یا خوب. آنان می‌گویند ما نمی‌توانیم ادامه دهیم. ما در دنیا از لحاظ منابع نفت و گاز اول هستیم ولی زمستان گاز نداریم و تابستان برق نداریم.

*همین قطر و امارات و کویت در میادین مشترک با ما سهم‌شان را می‌بریم ولی ما عین خیالمان نیست. ما بازارها را از دست دادیم، بگویند اگر برجام را نپذیرفتند، وفاق داخلی را چطور می‌خواهند حل می‌کنند. حرف این‌ها با ترامپ و نتانیاهو یکسان است، خب مردم می‌گویند فرقشان چیست. اختلاف داخلی داریم، با سرمایه‌گذار هم مشکل داریم، برنامه برای این مشکلات چیست.

*سرمایه‌گذاران باید مشکل را حل کنند ولی دارند سرمایه را از کشور خارج می‌کنند، چون گرفتار شده‌اند، بعضی وقت‌ها هم پولشان گم می‌شود، بعد این آقایان می‌خواهند مدینه فاضله بسازند، خب بگویند روش‌شان چیست.

*قدرت دفاعی ما باعث افتخار ماست، یکی از عللی که دشمنان نمی‌توانند طمع کنند، همین است اما انسجام داخلی نداریم، قدرت اصلی مردم هستند. به خاطر رفتاز حاکمانه ما، امر و نهی‌های ما، اینکه تصور می‌کنند ما می‌فهمیم و دیگران نمی‌فهمند.

 

پورمحمدی: 

* آن آقایان که ۲ بار احمدی نژاد خواست موضوع را  حل کند هم فساد به دادگاه برود و هم این خسارت عظیم در ۱۸ سال گذشته به کشور وارد نشود؛ چرا جلویش را گرفتید؟ پاسخ بدهید. با شعار و اتهام زدن مشکل حل نمی شود.

*دوستانی که اطلاع کافی از موضوعات ریاست جمهوری دارند عصبی نشوند و اتهام نزنند.

*اتهام زدن و عصبانی شدن مشکل را حل نمی‌کنند. به آقای زنگنه اتهام خیانت می‌زنید و او هم می‌گوید که میلیاردها خسارت زدین و دادگاه نیز در حال رسیدگی است اما این که مردم از جزئیات اطلاع داشته باشند بد نیست و نباید از این مسائل جدی فرار کنید.

*قرارداد را نباید زمین‌گیر می‌کردید. چرا از برجام دفاع می‌کنید؟ قطعنامه‌هایی در سازمان ملل امضا شده است که ملت ما را بیچاره کرده است. چرا اجازه صدور قطع نامه را در زمان مسئولیت خودتان دادید که بعد از به سراغ برجام بروند؟ چرا قدرت مذاکراتی شما عمل نکرد که الان برجام FATF را با دریوزگی قبول کنیم؟ دوران بزن در رو تمام شده است.

 

زاکانی:

*ما هیچ راهی نداریم الا اینکه مشارکت کنیم؛ هم مردم را شریک ثروت کشور کنیم و هم امانت‌دار باشیم. بین مردم دیوار قرار ندهیم. همه ایرانی‌ها با هر سلیقه و شرایطی عزیزند؛ همه ادیان، مذاهب و اقوام کشور  عزیزند. ملت ما از فسادستیزی و رفع تبعیض خوششان می‌آید اما بک عده زالوصفت نمیخواهند چیزی سر سفره مردم بیاید. در خوره معیشت، سلامت، میگن مردم نباید دغدغه داشته باشند.بین مردم دیوارکشی نکنیم و وحدت‌آفرین و انسجام برانگیز حرف بزنیم.کشور ما سرشار از ظرفیت است.کشور را به سمت پیشرفت و آبادانی ببریم، مردم را در ثروت شریک کنیم و انسجام آفرین حرف بزنیم.

*آنها برجام را آتش زدند و خیانت کردند؛ امریکایی‌ها هم گفتند کسانی که با ما مذاکره کردند، دقت نداشتند.

*آنچه به ما کمک می‌کند، شفافیت است؛ شفافیت مردم را وارد حریم مسئولان کردن است

*مردم ما کسانی هستند که پای حاج قاسم و شهید رئیسی آمدند؛ چرا مردم را دسته‌بندس و ناامید می‌کنیم. چرا به مردم می‌گوییم ما نمیتوانیم؟

*دنیا در حال تغییر است و جغرافیا در عرصه جهانی اهمیت پیدا کرده است. شانگهای و بریکس که برایبرخی آرزو بود، در دولت شهید رئیسی محقق شد وقت چیدن میوه‌های آنهاست.

 

 

بخش سوم: 

قالیباف: 

*با پیشنهاد آقای پزشکیان موافقم، این حرف‌ها را نباید پشت تریبون بزنیم و باید در جلسات مطرح کنیم چون باعث ناامیدی مردم می‌شود.

*ویژگی شهید سلیمانی این بود که به دنبال دوقطبی‌های کاذب نمی‌رفت، اصلا بحث میدان و دیپلماسی نداشت. با همان فردی که می‌جنگید، حرف هم می‌زد. این الگوی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است. قدرت منطقه‌ای ما هم از این موضوع برخواسته است.

*امروز ما در امنیت با همکاری همسایگانمان و کسورهای اسلامی، هژمونی امریکا را گرفته‌ایم و به هم زده‌ایم، باید از فزصت‌های اقتصادی آن هم استفاده کنیم. ترانزیت شمال به جنوب، شرق به غرب، حمل و نقل و…، فرصت ماست، این مسائل ۱۰۰ها میلیارد دلار برای ما ثروت به دنبال می‌آورد و امنیت‌مان را ارتقا می‌دهد.

*ارز و طلا در اختیار مردم است، سرمایه قابل توجهی است، امنیت این سرمایه فراهم شود، ده‌ها میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری آماده می‌شود.

 

پزشکیان: ​

*کار را باید با کارشناسان حل کرد، تا مشکلات امروز با این نگاه پیگیری نشود، مشکلات تحریم حل نخواهد شد. من گفته‌ام سواد برجام را ندارم، گفتم کارشناس نیستم، مشکل این است این افرادی که می‌گویند سوادش را داریم ولی نداشتند.

*به آقای جلیلی در جلسات گفتم برجام را نپذیریم، آلترناتیو ما چیست؟ راه جایگزین چیست؟ گفتند راهی نداریم. هزاران میلیارد ضرر می‌کنیم به خاطر همین تصمیماتشان. من می‌فهمم که نمی‌فهمم، مشکل این است که عده‌ای تصور می‌کنند می‌فهمند. مشکلات سیاسی و امنیتی را کارشناسان باید حل کنند. این‌ها کجا دوره دیده‌اند؟ کدام مشکل را حل کرده‌اند که حالا می‌خواهند حل کنند؟

*برجام بد است، ترامپ می‌گفت آتشش می‌زنم، نتانیاهو می‌گفت از بین برود، این‌ها هم برجام را در مجلس آتش می‌زدند، خب چه فرقی بین این‌هاست. به مردم بگویند راهشان چیست؟ ما باید بپذیریم کارشناسان تصمیم بگیرند. نه اینکه افزادی که کارشناس نیستند و در توهم دانایی هستند. من استاد تمام دانشگاه هستم و می‌فهمم نباید حرف بزنم ولی این‌ها تصور می‌کنند باید بگویند.

*ما باید برجام را حل می‌کردیم، مزایا دارد و معایب هم دارد، اینکه آتشش بزنیم و اینکار را با سفارتخانه‌ها بکنیم و بعد بگوییم می‌خواهیم با دنیا رابطه را حل کنیم، این فقط حرف است که می‌زنیم، سفره مردم را که نمی‌بینیم، وضعیت خودمان و بچه‌هایمان خوب است، مردم هم تاوان می‌دهند چون ما انقلاب می‌کنیم.

 

قاضی‌زاده هاشمی: 

*آقای پزشکیان بگویید چه کسی به سفارت آمریکا حمله کرد؟

*در کدام دولت سفارت انگلیس و عربستان مورد حمله قرار گرفت؟چرا دولت نتوانست جلوی آن را بگیرد؟

*ستاد آقای پزشکیان در دست کابینه آقای روحانی است.آیا بعد از ترامپ با روی کار آمدن بایدن، تحریم ها برای روحانی کم نشد ولی در دوره شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان کم شد؟ آیا این به معنای لیاقت تیم دیپلماسی شهید رئیسی نیست؟

*آقای روحانی که صحنه گردان اصلی ستاد آقای پزشکیان هستید، دیدی که چه کسی زبان دنیا را بلد است؟

*کاسب وعده مدیران دولت روحانی است که هنوز هم اطرافیانش در حال وعده اند یا دولت شهید رئیسی که به تمام وعده های خود عمل کرد؟

*در دوره واکسن کرونا جان هزاران نفر در دولت روحانی از بین رفت اما در دولت شهید رئیسی ظرف چند ماه کرونا جمع شد و این خیانت بزرگی است که در حال کتمان آن هستند.

 

پورمحمدی: 

*اینجا جای بزن و بگو در رو نیست! شما که دولت سایه تشکیل داده‌اید، شما که علامهٔ دهر هستید بگویید یک‌جا عمل کردید؟ در رشتهٔ خودتان هم موفق نبوده‌اید. برای همین است که مردم اعتماد نمی‌کنند.

*شما که خود را بر موضوع کرسنت مسلط می‌دانید چرا با متهم اصلی در این موضوع مناظره نمی‌کنید؟

*شما (جلیلی) که علامه دهر هستید در کارهای خودتان هم موفق نبودی  با شعار نمی شود مسائل را حل کرد.

 

جلیلی:‌

*آقای پورمحمدی باید جواب دهد که چرا فساد کرسنت را پیگیری نکرد؟ من پیگیری می‌کنم و می‌دانم صدای امثال شما در می‌آید.

*۸ سال فرصت اشتغال و ارزآوری را از بین بردید. جای متهم در دادگاه است نه در تلویزیون.

*کدام یک از جلسات ما دربارۀ برجام غلط از آب درآمد، گفتیم تحریم برداشته نمی‌شود؛ حالا شد یا نشد؟

*متاسفانه عده‌ای در ۸ سال به بهانه‌های مختلف فرصت سیاست خارجی را از بین بردند.

*8 سال فرصت های کشور را نابود کردید بعد امروز از پرونده‌های فساد دفاع می‌کنید؟ جای متهم در دادگاه است نه اینکه در تلویزیون مناظره کند؟ البته ایشان هیچ گاه به من نگفت بیا مناظره کنیم نمی‌دانم این الهامات از کجا به شما (‍پورمحمدی) می‌شود.

*می‌توانیم در عرصه اقتصادی جهش داشته باشیم و سطح کشور را ارتقا می‌دهیم اگر در هوش مصنوعی 4 سال عقب بیفتید 40 سال عقب می‌افتید.

 

جلیلی:

*دوستانی که صحبت از تحزب می‌کنند، کار عمیق حزبی را زنبیل گذاشتند می‌گویند.

*طلب ملت را باید دنبال کنیم، از اتاق بازرگانی بپرسید کل صادرات ما به 28 کشور اروپا نصف صادرات به افغانستان بود.

*از هشت ماه جلوتر دارند می‌ترسند اگر (ترامپ) آمد چه می‌شود.

*همین‌هایی که خیلی ادعا دارند سهم ما را از 6 میلیارد دلار از بازار ترکمنستان به 200 میلیون دلار رساندند.

*3 قطعنامه‌ای که زمان لاریجانی صادر شد، آقای پورمحمدی عضو کمیته هسته‌ای بود ولی ظاهرا یادش نیست.

*گذشته غلطی که هیچ تأثیری نداشت و تحریم‌ها را دو برابر کرد نباید تکرار شود بعد جالب است که می گویند باید همین روش ادامه یابد.

*عرصه سیاست خارجی فرصت‌های فراوانی دارد در سریلانکا نیم میلیارد دلار صادرات خدمات فنی مهندسی امضا شد با ده‌ها کشور می توانیم این کار را بکنیم.

*بازار پتروشیمی منطقه 135 میلیارد دلار است چرا نتوانستید کاری بکنید؟

*هیچ وقت اکتفا به گفت‌وگو نکرده بودیم کمیته مقابله با تحریم داشتیم، ده‌ها زیرساخت مقابله با تحریم داشتیم ما باید دشمن را از تحریم پشیمان کنیم و برای این کار، برنامه عملی داریم اتفاقا با ابزار اقتصادی و با همین دانشمندان و جوانان متخصص‌مان.

 

 

زاکانی:

*من در کمیسیون برجام دوطرف را دعوت کردم و حرفِ همه را شنیدیم.مستندات دوره کمیته برجام در مجلس کارنامه موفق من استمردم عزیز، با پشتوانه نظری تهی می خواهند رای بگیرند.جمع بندی ما در مورد برجام صد درصد از اب درامد.  من بزرگترین حزب را دارم.

*سر مردم را نمی شود کلاه گذاشت.پزشکیان بدون پشتوانه نظری به عرصه انتخابات آمده است.

*چه کسی گفته است که برجام را آتش بزنیم؟آقای پزشکیان ما رفیقیم! با منطق و استدلال و آگاهی که دارم می‌دهم دفعه پیش گفتم که نمیگذارم (رئیس جمهور شوی)

*آنچه در سیاست خارجی شما (آقایان پورمحمدی و پزشکیان) میگویید را ما عمل کرده‌‌ایم در چین و بروکسل.

*درباره کرسنت تعجب کردم آقای پورمحمدی چرا چنین موضعی گرفت! از او بعید بود.

*در دوره خاتمی که آقای پزشکیان هم وزیر بود، بزرگترین خیانتهای نفتی شد؛ توتال، کرسنت و استات اویل. گزارشی تحت عنوان زالو آماده  کرده ایم که خوب است مردم بروند ببینند.

*بنده آنجا مکرر گفتم که چه کسانی خیانت کردند و بعد هم در مقابل خود آقای روحانی در مجلس این بیان را داشتم و وزیر نفت پیشنهادی هم نششته بود(زنگنه) و گفتم که اگر این اتفاق بیفتد در دادگاه شکست می خوریم!

*۵۳ میلیارد دلار عدم نفع، ۱۸ میلیارد دلار طلب دوم و... از این اتفاق برای کشور هزینه به بار آمد. تعجب می کنم چطور رویتان می شود حرف بزنید.

 

------------------

 

قالیباف: 

*متوجه نشدم آقای پزشکیان و ستادشان چه پیشنهادی برای مذاکره دارند. من وقتی می‌گویم مذاکرات را قبول دارم اما قانون راهبردی را دنبال می‌کنم.

*پروتکل الحاقی را با قانون راهبردی متوقف کردیم در مقابل آزادسازی نفت ما می‌توانیم دوباره برقرار کنیم. غنی‌سازی ۶۰ درصد بر اساس اقدام راهبردی بود و اگر آنها بیمه را آزاد و بگذارند بانک مرکزی کارش را بکند می‌توانیم پایاپای جلو برویم. وقتی با دشمنی مثل ترامپ رو به رو هستیم باید حساب شده این کار را کرد.

*ما در داخل انجسام نداریم. حتی اختلاف میان دستگاهی داریم. در ۵ پیشنهاد من یکی در مورد رفع اختلاف‌ها در همین حوزه سیاست خارجی است.

*پیشنهاد ما در طرح ۱۴۱۴ که گفتیم در چابهار چه می‌کنیم و پایتخت دوم ایران را چهابهار می‌گذاریم. ۲۵ درصد راه آهن احداثی ما هیچ درآمدی ندارد حتی هزینه‌های خود را هم تامین نمی‌کند. چند سال است حرف از سرمایه‌گذاری در چابهار را می‌شنوید؟

*در ماده ۶ قانون اقدام راهبردی، فرصت اقدام متقابل داده شده تا قدم به قدم پیش برویم، یعنی پروتکل الحاقی را که برمبنای همین قانون اجرایش متوقف شده، می‌شود در قبال ازادسازی فروش نفت اجرایی شود، غنی‌سازی ۶۰ درصد هم در قبال رفع تحریم‌های بانک‌ها می‌تواند متوقف شود.

*در حوزه خنثی سازی تحریم، فرصت‌های بسیار بزرگی داریم همچون بریکس، شانگهای و اوراسیا، همین امروز ۲۴ میلیارد دلار قرارداد باز داریم با همین کشورها. اختلاف بین دستگاه‌ها و میان دستگاهی باعث توقف در این مسیر شده است.

*پیشنهاد ما در طرح چهارده چهارده، این است که پایتخت دوم ایران در چابهار قرار بگیرد.

*حدود ۲۵ درصد  راه‌آهای احداثی در ایران، هیچ‌منفعت اقتصادی برایمان ندارد و حتی هزینه خودش با هم در نمی‌آورد

*با پیشنهاد آقای پزشکیان موافقم، این حرف‌ها را نباید پشت تریبون بزنیم و باید در جلسات مطرح کنیم چون باعث ناامیدی مردم می‌شود.

*ویژگی شهید سلیمانی این بود که به دنبال دوقطبی‌های کاذب نمی‌رفت، اصلا بحث میدان و دیپلماسی نداشت. با همان فردی که می‌جنگید، حرف هم می‌زد. این الگوی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است. قدرت منطقه‌ای ما هم از این موضوع برخواسته است.

*امروز ما در امنیت با همکاری همسایگانمان و کسورهای اسلامی، هژمونی امریکا را گرفته‌ایم و به هم زده‌ایم، باید از فزصت‌های اقتصادی آن هم استفاده کنیم. ترانزیت شمال به جنوب، شرق به غرب، حمل و نقل و…، فرصت ماست، این مسائل ۱۰۰ها میلیارد دلار برای ما ثروت به دنبال می‌آورد و امنیت‌مان را ارتقا می‌دهد.

*ارز و طلا در اختیار مردم است، سرمایه قابل توجهی است، امنیت این سرمایه فراهم شود، ده‌ها میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری آماده می‌شود.

* می‌گویند روی موشک ننویس مرگ بر اسراییل، چون تحریم می شویم، اما عملیات طوفان الاقصی برای ما کلی فرصت اقتصادی ایجاد کرد. 

 

پزشکیان

*من یک اصولگرا هستم اما برای رسیدن به اصول باید اصلاحات کرد. به اصلاحات معتقدم. به اصل حق و عدالت معتقدم. اما این در جامعه دیده نمی‌شود. برای این که همه مشارکت کنند باید کشور را از این فرآیندی که یک دسته و گروه اداره‌اش کنند خارج شود. کی از سفارت انگلیس رفت بالا و سفارت را بست؟ اصلاح‌طلبان؟ کی سفارت عربستان را آتش زد و نماز هم خواندند؟ الان همین افراد در پست‌ّ‌های دولتی هستند.

*چه کسی این روند را ایجاد کرده که بچه‌های ما دارند از کشور خارج می‌شوند.

*مگر نمی‌گفتند پول گوشت و مرغ به برجام ربطی ندارد. چرا گوشت شد کیلویی ۷۰۰ هزار تومان و مرغ کیلویی ۱۰۰ هزار تومان. چرا مشکلات را حل نکردید؟

*واقعیت این است که ما باید در داخل اختلافات را  حل کنیم. نه از تریبون‌ها. شما بگویید شما نتوانستید و ما می‌گوییم شما نتوانستیم. باید مشکلات داخلی را حل کنیم. اگر ارتباطمان را با کشورهای منطقه حل کنیم باید برجام و اف‌ای‌تی‌اف را حل کنیم. باید دست به دست هم بدهیم و مشکلات خارجی و داخلی‌مان را حل کنیم.

*اگر سیاست‌های کلی نظام را اجرا می‌‌کردیم، قدرت اجرایی داشتیم، به کارشناسان احترام می‌گذاشتیم و انگ نمی‌زدیم و پرونده نمی‌ساختیم، می‌توانستیم مشکلات را حل کنیم. لازم نیست الان هم را محکوم کنیم. معلوم است چه کسانی این کارها را کردند.

 

قاضی زاده هاشمی: 

*آقای پزشکیان درست می‌گویند اما آنچه سخنرانان کمپین‌ها و ستادهایشان چیز دیگری می‌گویند. ما عمق استراتژیک همسایه‌هایمان و آنها هم عمق استراتژیک ما هستند. نباید آدرس غلط داد.

*بعنوان یک ایرانی از خود تحقیری‌ها شرمنده‌ام. اقتصاد وامنیت همسایگان را امنیت و اقتصاد خود می‌دانیم. اما به عنوان یک ایرانی شرمنده‌ام اگر نگاه خودتحقیری داشته باشیم!

*برخی بحث جاده های ترکیه را بدون رعایت انصاف درباره نهضت جاده سازی دولت سیزدهم به رخ کشیدند.

*یک زمانی وقتی رئیس جمهور ایران به ترکیه می رفت خیابانهای استانبول بسته می شد و مردم آنجا به مسئولانشان می گفتند از مسئولان ایران یاد بگیرید. ولی وقتی دولتهای یازدهم و دوازدهم روی کارآمدند دچار سراشیبی شدیم و عقب افتادیم.

*وقتی دولت یازدهم و دوازدهم روی کار آمد این نهضت متوقف شد. شهید رییسی هم آمد تا این نهضت را احیا کند. ما دنبال احیای قدرت ایران بودیم و موفق شدیم که انجام دهیم.

*نباید تن به خودتحقیری بدهیم و داشته‌هایمان را ارزان بفروشیم. ما تا قبل از دهه ۹۰ مساله مشارکت و قهر مردم با صندوق را نداشتیم. اوج مشارکت مردم سال ۸۸ است. چرا بعد اتفاقی افتاد که مردم با صندوق قهر کردند و فکر کردند دیگر فایده‌ای ندارد که دوستان آقای پزشکیان مردم را با ترساندن از امور موهوم می‌ترسانند.

*وزیر مسکن دولت روحانی خانه‌اش در باستی‌هیلز بود اما برای مردم مسکن نساخت. اتفاقی که سر بنزین افتاد را یادتان است؟ نحوه برخورد و تعامل با مردم چطور بود؟ سال ۹۹ چه کسی تلگرام را فیلتر کرد یا سال ۹۸ اینترنت بین‌المللی را بست؟

 

پورمحمدی: 

* نظام ما مردم به اینجا رسیده اما متاسفانه کسانی باور نمی‌کنند و کاری نمی‌کنند که مشارکت بالا برود.

*فعالیت حذبی باعث می‌شود که از هرج و مرج و قهر مردم جلوگیری شود. وقتی دوستان حاضر در مذاکرات تهذب را قبول ندارند، امید به حل مشکلات کشور نیز به آن‌ها نیست.

*آقای جلیلی وقتی من وزیر کشور بودم و می‌خواستم سازمانهای مردم نهاد را سامان بدهم ایشان معاون من را خواست و گفت میخواهی انقلاب مخملی  راه بیندازی؟

*کرسنت قرار دادی در دولت سال ۸۱ با دولت عراق بود که بنا بود سهم گاز خود را برداریم و به اماراتی‌ها بفروشیم. اختلاف در قیمت بود و کمی مسائل حاشیه‌ای باعث شد به نتیجه رسیدن این قرارداد به طول بکشد . در نهایت دیوان محاسبات ورود به این مسئله ورود پیدا کرد و من البته در آن ههیچ نقشی نداشتم.یا زنگنه (وزیر نفت سابق)  در کرسنت متهم است یا کسانی که جلوی اجرای این قرار داد  را گرفتند زیرا میلیاردها ضرر مالی به مردم زدیم  خوردیم.

*۳ سال است که آقای  زنگنه می‌خواهد با جلیلی مناظره کند ولی جلیلی قبول نمی‌کند. اگر جلیلی درست می‌گوید، زنگنه خائن است. چرا قبول نمی‌کنید با ایشان مناظره کنید.

 

جلیلی: 

*در موضع اف ای تی اف خواب نما شده بودید اقای پور محمدی ؛ آن زمان موضوع کنوانسیون نبود 3 سال بعد، این اتفاق افتاده بود وقتی چیزی نمی‌دانید آقای طیب نیا می گوید 41 بند را امضا کرده‌اید 39 بند را اجرا می‌کنید بعد سخنگوی دولت می گوید تحریم و اف ای تی اف مانع خرید واکسن شده  و بعد میلیون‌ها نفر از آن ضر می‌کنند.

*مگر الان اف ای تی اف امضا شده؟ پس چرا توانستیم واکسن وارد کنیم؟ مگر نگفتند توافق می‌کنیم هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد هم چرخ اقتصاد؛ رفتند امضا کردند و بیشتر هم امضا کردند که مدیون نباشند بعد چه شد؟ طرف کاملا خارج شد تازه آمده اند طلبکار هم هستند.

*به جای اینکه بدهکار باشید، طلبکار مردم شده‌اید.

.در کرسنت باید پاسخگو باشند در آن فساد بوده چون به سرمایه ما ملت زده است بعد دادگاه می‌گوید چرا این فردی که متهم می‌دانید، دوباره وزیر نفت کرده‌اید؟

.درباره ساماندهی سمن ها هم آقای پورمحمدی خواب نما شده‌اید؛ درباره آن سمن ها چه تعدادی از آنها با فرهنگ ما همخوانی دارند؟ بودجه‌های فراوان به افرادی که فقط مثل شرکت‌ها، سمن ثبت کرده اند، داده‌اید

.مسأله را نمی‌دانید و تشخیص غلط، تجویز غلط می‌دهد.

 

زاکانی:

*مشکل این است گدایی غرب را می‌کنیم.خیلی از مواردی که مطرح می شود برای بی برنامگی است. ما را هم مجبور می کنند که چیزهایی مطرح کنیم که خجالت زده می شویم. بعداً گله نکنید!به نماینده ایران در سازمان ملل ویزا ندادند؛ بنزین هواپیمای آقای ظریف را ندادند!

*مشکل ما این است که می رویم گدایی غرب را می کنیم.مشکلمان مردم عزیز جریان تحریف است؛ تا جریان تحریف شکست نخورد تحریم هم حل نخواهد شد.

*آقای ظریف درباره واکسن به آقای رئیسی نامه زده بود؛ پس چرا این آقایان الان دارند دروغ می گویند؟

*آقای پزشکیان در کمیسیون ویژه برجام، برجام را نخوانده بود و نظر می‌داد! می گفتیم خواندید؟ صادقانه می  گفتند نه! گفتیم پس چرا نظر می دهید؟ گفت اطمینان می کنم!

*برجام چیزی نبود که رهبر معظم انقلاب بخواهند؛ رهبر معظم انقلاب مذاکره را می خواستند و بعدا گفتند که خطوط قرمز هم رعایت نشد در برجام. واقعیتها را تحریف نکنیم.

*گزارش‌های چند ماه یکبار ظریف به مجلس را بخوانید: تماماً می گوید نشد و نشد و نشد و نشد...

*خلاف به مردم گفتند که همه تحریمها برداشته می شود؛ وندی شرمن خندید و گفت شما انگلیسی بلد نیستید! ما گفتیم تعلیق موقت و نه تعلیق دائم!

*برجام نیاز به نقد کردن دارد و بهتر از هر کسی آیت الله رئیسی آن را نقد کرد. او دنبال مذاکره نبود، دنبال نقد کردن برجام بود.

*آقای رئیسی فروش نفت را ۷.۵ برابر افزایش داد و پول‌ها را برگرداند.

*۱۳ میلیارد یورو تفاهم نامه و ۲ میلیارد یورو توافقنامه در همین تحریم من با چین قرارداد نوشتم.

*کرسنت تمام ابعاد آن را می‌دانم و خیانت بزرگی در آن انجام شده است.

*کرسنت دست‌پخت خاتمی، زنگنه و روحانی است و این خیانت صورت گرفت و انجام شد. 

 

***********

محور «ایران در جهان امروز» 

بخش اول

محمد باقر قالیباف:

*فرصت‌های ما در دل تهدیدات است، تهدیدات هرچه بزرگتر باشد، فرصت‌ها هم‌بژرگتر است. اولویت من در دولت چهاردهم، دیپلماسی و‌فرصت‌هایی است که مصوبه نظام است.

*ما ده‌ها پرونده باز و نیمه باز داریم که یا بسته نشده یا همچنان اجرا نشده است. ما اولویت اولمان رفتن به مسیری است که پرونده باز نداشته باشیم.

*ما در سطح ملی، نیازمند یک اجماع و وحدیتم چراکه سیاست خارجی ما امتداد سیاست داخلی ماست.

*ما حتما مذاکره می‌کنیم همانطور که شهید رئیسی مذاکره است، حتما به توافق می‌رسیم، توافقی که در قانون اقدام راهبردی پیش‌بینی شده، توافقی که منفعیت اقتصادی در پی داشته باشد و در ادامه آن هم، خنثی سازی تحریم در داخل را دنبال خواهیم کرد.

*این روزها می‌بینیم که ستاد ایشان و مشاوران آقای پزشکیان نکاتی را می‌گویند که کمتر توجه به اتفاق نظر و وحدت است. این‌ها باعث می‌شود که تنشی بین مردم با مردم و مجموعه دستگاه‌ها باهم ایجاد شود. این چه ثمری دارد؟

*در قانون راهبردی، مشاور پزشکیان گفت این قانون مانع رفع تحریم است، اگر چنین است، چطور می‌خواهید کار را دنبال کنید؟ رهبری معظم انقلاب گفتند این قانون مبنای کار ماست. از همین الان این بحث‌ها مطرح شود، می‌شود بهانه‌ای تا در آینده بگویند نگذاشتند، مثل اینکه این روزها می‌گویند نگذاشتند واکسن وارد شود.

*دهه ۹۰ دهه تلخی برای ما بود.

 

مسعود پزشکیان: 

*حضرت علی می‌گوید که آنی که باید بیشتر دوست داشته باشید، عمل کردن به عدل است به طوریکه رضایت همه مردم تامین شود، چیزی که امروز دیده نمی‌شود و به همین واسطه نارضایتی است از سیستم ایجاد شده است.

* اگر می‌خواهیم مشکلات اجتماعی و بین‌المللی نود را حل کنیم، باید عموم مردم را راضی نگه داریم. همین برجام، برای همان دولتی است که می‌گویند بد است و امروز می‌خواهند همان برجام را اجرایی کنند. دعوا برسر این است که به اسم من نباشد و به اسم شما باشد. همین اختلافات باعث شد برجام در همان دولت اجرایی نشود.

*ما در منطقه می‌توانیم ترانزیت شرق به غرب باشیم و بیشترین مزیت را در گردشگری فراهم آوریم. چرا نتوانستیم؟ چون هم با خودمان درگیری داریم و هم با دیگران. اگر می‌خواهیم ارتباطمان با دنیا حل شود، باید تحریم‌های ظالمانه را با روش‌های مختلف حل کنیم، باید FATF را حل کنیم، امروز گران می‌خریم و ارزان می‌فروشم.

*تا مشکلاتمان را در ارتباطات بین‌المللی حل نکنیم، چین و عراق و روسیه با ما مشکلاتشان را حل نمی‌کنند. بریکس و شانگهای را نوشتیم اما عملی نمی‌شود. ما سهم‌مان را از بازار با گفت‌وگو با همسایگان و وحدت در داخل حل خواهیم کرد.

*کار را باید با کارشناسان حل کرد، تا مشکلات امروز با این نگاه پیگیری نشود، مشکلات تحریم حل نخواهد شد. من گفته‌ام سواد برجام را ندارم، گفتم کارشناس نیستم، مشکل این است این افرادی که می‌گویند سوادش را داریم ولی نداشتند.

*به آقای جلیلی در جلسات گفتم برجام را نپذیریم، آلترناتیو ما چیست؟ راه جایگزین چیست؟ گفتند راهی نداریم. هزاران میلیارد ضرر می‌کنیم به خاطر همین تصمیماتشان. من می‌فهمم که نمی‌فهمم، مشکل این است که عده‌ای تصور می‌کنند می‌فهمند. مشکلات سیاسی و امنیتی را کارشناسان باید حل کنند. این‌ها کجا دوره دیده‌اند؟ کدام مشکل را حل کرده‌اند که حالا می‌خواهند حل کنند؟

*برجام بد است، ترامپ می‌گفت آتشش می‌زنم، نتانیاهو می‌گفت از بین برود، این‌ها هم برجام را در مجلس آتش می‌زدند، خب چه فرقی بین این‌هاست. به مردم بگویند راهشان چیست؟ ما باید بپذیریم کارشناسان تصمیم بگیرند. نه اینکه افزادی که کارشناس نیستند و در توهم دانایی هستند. من استاد تمام دانشگاه هستم و می‌فهمم نباید حرف بزنم ولی این‌ها تصور می‌کنند باید بگویند.

*ما باید برجام را حل می‌کردیم، مزایا دارد و معایب هم دارد، اینکه آتشش بزنیم و اینکار را با سفارتخانه‌ها بکنیم و بعد بگوییم می‌خواهیم با دنیا رابطه را حل کنیم، این فقط حرف است که می‌زنیم، سفره مردم را که نمی‌بینیم، وضعیت خودمان و بچه‌هایمان خوب است، مردم هم تاوان می‌دهند چون ما انقلاب می‌کنیم.

 

قاضی‌زاده هاشمی: 
* سیاست ایران در حوزه همسایگان، صلح و جلوگیری از دخالت بیگانگان است. 

*هرموقع جریان اصلاحات به روی کار آمد، سایه جنگ بر سر کشور ظاهر شد. 

*بن سلمان به دنبال ارتقای روابط شخصی خود با شهید رئیسی بود. 

 

پورمحمدی: 

*سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است؛ اگر در داخل توانمند باشیم می توانیم اهدافمان را در عرصه بین المللی محقق و تثبیت کنیم. چرا در مناظرات و گفتگوها حرفی از سیاست داخلی نمی‌شود؟ چرا نمی‌خواهیم روی سیاست داخلی حرف بزنیم؟؟ موضوع مهم کشور امروز انتخابات است.

* ندر نظر سنجی‌ها خبری از افزایش مشارکت نیست.

* {با انتقاداز شورای نگهبان} من با این ساختار مشکل دارم! چرا آقایان لاریجانی و جهانگیری و ... اینجا نیستند؟

*بسیاری از مشکلاتی که سال ۸۸ داشتیم به خاطر این بود که سیاست های انتخاباتی ما درست نبود.

*هشت سال طول کشید تا سیاستهای کلی انتخابات نوشته شود. من به آقای هاشمی رفسنجانی اعتراض کردم که چرا اینقدر عقب می افتد؟ گفتند مصلحت نیست و ...

*هنوز قانون انتخابات تا امروز بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات نوشته نشده است.

*سیاست خارجی درامتداد سیاست داخلی است اگر در داخل توانمند باشیم می‌توانیم اهداف خود را در عرصه بین‌الملل تثبیت کنیم.

*موضوع مهم کشور انتخابات است رهبری فرمودند با مشارکت اقتدار ملی تولید می‌شود و با این اقتدار می‌توانیم مشارکت کشور را حل کنیم.

 

جلیلی: 
*وقتی صحبت از فرصت‌ها می‌کنیم بخش عمده آن در سیاست خارجی است، سوال مردم این است که این سیاست خارجی به زندگی ما چه ارتباطی دارد؟ از فرصت‌ها تعامل به دست می‌آید و از تعامل منافع به دست می‌آید.

*ایراد این است که شما فقط با دو سه کشور تعامل می‌کنید که آنها نه تنها به شما فرصت نمی‌دهند، بلکه دشمنی هم می‌کنند.

*فرصت در سیاست خارجی اینطور شکل می گیرد که کشورها از اشتراکات، تعامل و از آن فرصت می سازند. بویژه در بخش اقتصادی.

*برخی اوقات از اختلاف کشورها فرصت ایجاد می‌شود روسیه با اتحادیه اروپا مشکل ایجاد کرد ۱۱ میلیارد دلار صیفی‌جات وارد می‌کرد که این اختلاف سبب شد تا این ۱۱ میلیارد دلار به سمت ما برسد.

*وقتی صحبت از فرصت‌ها می‌کنیم یکی از بخش‌های عمده این فرصتها در سیاست خارجی است.

*باید بررسی شود که سیاست خارجی شما چه مقدار می‌تواند ارزآوری داشته باشد و در اشتغال چه تأثیری می گذارد.

*هر سفارت خانه ما باید یک سکوی صادراتی باشد.

 

زاکانی: 

* ایده‌های سیاست خارجیم را در یک کتاب معرفی کرده‌ام.

*در یک کتاب با عنوان «سیاست خارجی ایده محور، مبتنی بر دیپلماسی منزلت طلبانه» ایده‌های خود را ترسیم کرده‌ام.

*جهان در حال تغییر است و با مدلهای قبلی و سوختی نمیتوان جایابی درستی برای قدرت در منطقه  و جهان داشته باشیم.

*با بریکس و شانگهای فرصت جدیدی برای کشور ایجاد شد

*دیپلماسی اقتصادی نیازمند تحول در وزارت خارجه است.

*برای موقعیت ژئوپلتیک ایران در منطقه و جهان باید منزلت یابی جدید اتفاق بیفتد. 

*بزرگان دشمن محور مقاومت را قدرت برتر می‌داند

*کاری که در عملیات وعده صادق صورت گرفت و در طوفان الاقصی اتفاقاتی رقم خورد که معادلات منطقه تغییر  کرده است.

*باید از همه ظرفیتها استفاده کنیم و دیگران را به خود وابسته  کنیم نه اینکه وابسته دیگران باشیم.

*جهان در حال تغییر است. نمی شود با مدل های سوخت های جایگاهی در جهان داشت. حصاری که دور ایران کشیده است باید شکسته شود.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها