|

علیرضا زاکانی در مناظره انتخاباتی دیشب انتخابات ریاست جمهوری چه گفت؟/ ویدئو

«علیرضا زاکانی» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در چهارمین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «امروز جهان در حال تغییر است و با مدل‌های سوخته نمی‌شود جایابی درستی در منطقه داشت. پیام انقلاب اسلامی در جهان با همه وجود شنیده می‌شود. وقتی از آزادی قدس صحبت می‌کنیم، این پیام در آمریکا هم خریدار دارد. سیاهنمایی که از ایران داشتند باید شکسته شود.»

علیرضا زاکانی در مناظره انتخاباتی دیشب انتخابات ریاست جمهوری چه گفت؟/ ویدئو

به گزارش شبکه شرق، «علیرضا زاکانی» کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مناظره انتخاباتی چهارم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، حضور یافت

«علیرضا زاکانی» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، در مناظره انتخاباتی چهارم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ گفت: «ما در یک کتاب به عنوان سیاست خارجی، ایده‌های خود را ترسیم کردیم. باید قدرت و ظهور قدرت ایران را به رخ بکشیم. مکتب امام، رهنمود‌های مقام معظم رهبری و تکیه بر مردم سه موضوع مهم در سیاست خارجی است.»

چهارمین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳، با موضوع سیاست خارجی و با حضور «محمدباقر قالیباف»، «مسعود پزشکیان»، «علیرضا زاکانی»، «مصطفی پورمحمدی» و «امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» و «سعید جلیلی» برگزار شد.

در بخش اول چهارمین مناظره انتخاباتی با موضوع «ایران در جهان امروز»، به موضوع فرصت‌های و ظرفیت‌های سیاست خارجی پرداخته شد. در برنامه هفتم، به استفاده از تمام امکانات و ظرفیت‌های سیاست خارجی در جهت تقویت رویکرد اقتصادمحور در سیاست خارجی و روابط منطقه‌ای و جهانی و کمک به الهام‌بخشی انقلاب اسلامی به جامعه مستضعفین جهان تاکید شده است. در این بخش از مناظره، کاندیداها راهکارهای خود را برای اجرایی شدن این موضوع ارائه کردند.

پاسخ علیرضا زاکانی به سوالات کارشناسان مناظره چهارم کانددیداهای ریاست‌جمهوری

«محسن پاک‌آیین» کارشناس مسائل بین‌الملل سوال کرد: «برنامه‌های دولت شما برای بهره‌بندی از فرصت‌ها و مزایای توافق‌نامه‌های بلندمدت مطرح‌شده با کشورهایی نظیر چین و روسیه چیست؟»

«سیدکاظم سجادپور» رئیس پیشین مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه پرسید: «چگونه می‌خواهید مسئله توازن و تعادل در سیاست خارجی را در عمل دنبال کنید؟»

«کامبیز میرکریمی» عضو اتاق بازرگانی پرسید: «پیمان موافقت‌نامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا یک نمونه موفقی بود که به خوبی اجرا شد و نشان داد چقدر یک پیمان منطقه‌ای می‌تواند باعث جهش صادرات ایران، برنامه دولت شما برای تکرار این موافقت‌نامه با کشورهای دیگر و مناطق دیگر چیست؟»

«یحیی آل اسحاق» رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق مطرح کرد: «فرصتی در منطقه وجود دارد به این معنا که ۱۵ کشور همسایه ما حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار با یکدیگر تعامل دارند، سهم ما از این بازار همسایه با مزیت‌هایی که داریم چقدر است؟ برای استفاده از این فرصت که ضروری است چه برنامه‌هایی را دارید؟»

«محمدرضا رئوف شیبانی» سفیر سابق ایران در روسیه پرسید: «با توجه به موقعیت ویژه محور مقاومت و همزمان حرکت رو به جلو و رو به پیشرفت ریان‌های مقاومتی در منطقه و جهان و همچنین دستاوردهایی که محور مقاومت تاکنون به دست آورده است، در دفاع از مردم مظلوم و مسلمان منطقه، برنامه سیاسی دولت شما برای تثبیت و تقویت این دستاوردها چیست؟»

زاکانی: تا جریان تحریف شکست نخورد، تحریم نیز نمی‌تواند شکست بخورد

«علیرضا زاکانی» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای روحانی قرار شد که عزت را به پاسپورت برگرداند، اما دانشجویان از نروژ اخراج شدند و به نماینده ایران ویزا ندادند و به هواپیمای آقای ظریف بنزین داده نشد.

زاکانی گفت: ما در یک کتاب به عنوان سیاست خارجی ایده محور مبتنی بر دیپلماسی منزلت‌طلبانه، ایده‌های خود را ترسیم کردیم و با یک چارچوب مشخصی مبتنی بر قدرت داخلی انسجام و بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی این ظهور و بروز قدرت ایران را بتوانیم بیشتر کنیم و یک جایگاه جدیدی را برای ایران در عرصه منطقه و جهان به ثبت برسانیم.

او افزود: مبانی سیاست خارجی ما از مکتب امام، رهنمودهای مقام معظم رهبری و تکیه بر مردم و اراده مردم است. ما الان دوران گذار هستیم و قدرت دچار یک دگرگونی و پراکندگی شده است و جهان در حال تغییر است. با مدل‌های قبلی و مدل‌های سوخته نمی‌شود جایابی درستی برای منطقه و جهان داشته باشیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: پنج گام تعریف کردیم که ابتدا ارتقا کرامت انسانی و بازیابی پیام انقلاب اسلامی برای سراسر جهان است. امروز وقتی از آزادسازی قدس صحبت می‌کنید در خود آمریکا این بحث خریدار دارد چون مبتنی بر یافته‌های کرامت انسانی است.

نکته دوم این است که باید سیاه‌نمایی علیه ایران از بین رود و از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور بهره برد. محور سوم سیاست همسایگی و ارتقا محور مقاومت است. ما ظرفیت بزرگی داریم که به زعم بزرگان دشمن در منطقه غرب آسیا، قدرت برتر است و یک تجلی ویژه پیدا کرده است به ویژه بعد از کاری که در وعده صادق صورت گرفت و در طوفان الاقصی اتفاقاتی رقم خورد که معادلات منطقه‌ای تغییر کرد. لذا باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد سیاست همسایگی باید بهره برد. نکته بعدی دیپلماسی اقتصادی برای بازیابی اقتصاد ملی است و باید از ظرفیت‌های جهانی استفاده کنیم و به دیگران وابسته نباشیم. وقتی در درون کشور ظرفیت‌های خلق می‌کنید و ۳۶ کشور در حوزه شمال و جنوب و انتقال بار از ایران به ایران وابستگی پیدا می‌کند و این برای شما قدرت در منطقه ایجاد می‌کند.

زاکانی گفت: لذا دیپلماسی اقتصادی نیاز به یک تحول در وزارت خارجه دارد و نیاز به بسترسازی برای حضور بخش خصوصی دارد که این اتفاق بیافتد. موقعیت ژئوپلیتیک ایران در منطقه باید یک منزلت‌یابی جدید شود. باید به مکتب امام و رهنمودهای مقام معظم رهبری و مردم خود تکیه کنیم و از همه ظرفیت نهایت استفاده را کنیم و بازیابی قدرت خود را در منطقه و جهان انجام دهیم.

زاکانی: تا جریان تحریف شکست نخورد، تحریم نیز نمی‌تواند شکست بخورد

زاکانی گفت: آقای روحانی قرار شد که عزت را به پاسپورت برگرداند، اما دانشجویان از نروژ اخراج شدند و به نماینده ایران ویزا ندادند و به هواپیمای آقای ظریف بنزین داده نشد. نباید از غرب گدایی کرد، مشکل ما جریان تحریف است. تا جریان تحریف شکست نخورد، تحریم نیز نمی‌تواند شکست بخورد.

این کاندیدای  انتخابات ریاست جمهوری گفت: در مورد واکسن چرا به مردم دروغ می‌گوئید؟ چرا خلاف می‌گویید؟ نامه آقای ظریف به شهید رئیسی موجود است.

او افزود: در خصوص برجام، گزارش‌ها کمیسیون برجام در مجلس موجود است. بند به بند آن حکایت از این دارد که ما درست گفتیم. برجام چیزی نبود که رهبر معظم انقلاب بخواهند و بعد در جمع دانشجویان گفتند خطوط قرمز رعایت نشده است. خواهش می‌کنم گزارش‌های سه ماهه شش ماهه و نه ماهه آقای ظریف به مجلس را بخوانید، ایشان فقط می‌گوید نشد نشد و نشد. چرا یادمان رفته است؟ خلاف به مردم گفتند که همه تحریم‌ها برداشته می‌شود. لذا برجام نیاز به نقد کردن دارد.  رئیسی دنبال نقد کردن برجام بود.

زاکانی گفت: آقای رئیسی توانست قدرت جهانی و منطقه ما را افزایش دهد. هفت و نیم برابر فروش نفت داشته باشیم. در همین تحریم به چین رفتم ۱۳ میلیارد یورو تفاهم‌نامه نوشتم و الان ۲ میلیارد یورو قرارداد بستم. در مورد کرسنت بنده مدعی آن هستم. مشکل آقای پورمحمدی این است که اسناد را در مجموعه خودش بایگانی کرد. کرسنت دست‌پخت آقای خاتمی، زنگنه و روحانی است.

بخش دوم مناظره پیرامون و چالش‌های سیاست خارجی در حالی ادامه یافت که در بخش اول، هر نامزد در دو قسمت ۵ دقیقه‌ای اظهار نظر کرد. در برنامه ۵ ساله هفتم توسعه به کنشگری فعال برای صیانت از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشور، لغو تحریم‌ها و مقابله با تروریسم و خشونت‌گری اشاره شده است، نامزدها در این بخش راهکارهای خود را برای اجرایی شدن این موضوع ارائه کردند.

پاسخ علیرضا زاکانی به سوالات کارشناسان در بخش دوم مناظره

کارشناسان در بخش دوم مناظره پرسیدند:

«ابوالفضل عمویی» سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی پرسید: «چنانچه رسیدن به یک توافق در دولت شما برای رفع تحریم‌ها با چالش مواجه شود آیا اجرای برنامه‌های شما در پیشبرد اهداف اقتصادی و اجتماعی دولتتان با چالش مواجه خواهد شد؟ آیا آماده اداره دولت بدون توافق در سریع‌ترین زمان ممکن هستید؟»

«سید عباس موسوی» سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه نیز مطرح کرد: «از آنجایی که برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که به هر حال برای دنیا حرف برای گفتن دارد و خب دشمنان هم برنامه دارند و دنبال ایران هراسی و سیاه‌نمایی از سیاست‌ها و رویکردهای ما هستند، دولت احتمالی شما در دولت چهاردهم چه برنامه‌هایی می‌تواند داشته باشد؟»

«حسین جابری انصاری» سخنگوی سابق وزارت امور خارجه پرسید: «یک نگاه این هست که ما اگر روابط خودمان را با همسایگانمان و با منطقه خودمان بهبود ببخشیم تأثیر مثبتی در روابط جهانی ما هم خواهد داشت و فضای تنفسی بیشتری برای ما ایجاد می‌کند و در مقابل یک نگاه این است که ما اگر روابط بین‌المللی‌مان را درست بکنیم چون که ۱۰۰ آمد ۹۰ هم پیش اوست و روابط منطقه‌ای هم خود به خود درست می‌شود و نگاه سومی هم وجود دارد که می‌گوید نوعی داد و ستد بین این دو هست و تقدم بین این دو نیست و آن این است که باید به موازات هم مسائل پیگیری شود خوب است که نامزد محترم دیدگاه و مسائل خود را نسبت به این موضوع مطرح بکنند.»

«سید عباس عراقچی» معاون اسبق وزارت امور خارجه نیز مطرح کرد: «دو مسیر همه دولت‌ها پیش گرفتند یکی خنثی‌سازی تحریم‌ها و ناامید کردن تحریم کنندگان یکی رفع عزتمندانه تحریم‌ها و این دو مقوله بسیار مهم است و به اعتقاد من همزمان باید پیش رود برنامه دولت شما برای اینکه در هر دو زمینه رفع تحریم‌ها و خنثی‌سازی تحریم‌ها، چگونه است؟»

«سید رضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل بین‌الملل نیز پرسید: «برنامه سیاست خارجی دولت شما با نظام سلطه منظور صهیونیست بین الملل و استکبار جهانی در سیاست خارجی مطلوب شما چگونه تعریف می‌شود؟»

زاکانی: من حاضرم با آقای زنگنه، روحانی و خاتمی مناظره کنم

زاکانی گفت: در خصوص کمیسیون برجام در مجلس گزارشی را منتشر کردیم که این کارنامه صد در صد درست از آب درآمده است. من دو طرف ماجرا را به کمیسیون دعوت کردم و حرف دو طرف را شنیدم. یعنی هم آقای ظریف آمدند و هم آقای جلیلی آمدند و حرف دو طرف را شنیدم. آقای عراقچی صالحی و شمخانی نیز آمدند و حرف همه را شنیدیم. از مجموعه دانشگاه‌ها ما حقوقدان‌ها را از دو طرف آوردیم که موافقان مخالف صحبت کنند. نهایتاً یک جمع بندی کردیم که صد درست از آب درآمد. بنده هیچ وقت در طول عمرم در مورد آتش زدن برجام حرفی نزدم. کسی را به حمله به سفارت تأیید و تشویق نکردم.

زاکانی گفت: مردم عزیز این افراد با احساس و پشتوانه نظری تهی به دنبال رأی گرفتن هستند. بنده یکی از بزرگترین حزب‌های کشور را با ۲۷۰ شعبه در کشور دارم. بنده یکی از بزرگترین تشکل‌های دانشجویی را سال‌ها اداره کردم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ناظر به حوزه سیاست خارجی نیز آنچه که شما می‌گویید من عمل کردم. در بروکسل توانستیم موفقیت‌های جهانی به دست آوریم و همچنین در چین کارنامه‌ای وجود دارد که کاملاً مشخص است. در خصوص کرسنت واقعاً تعجب کردم چرا آقای پورمحمدی همچین موضعی گرفتند. در دوره آقای خاتمی بزرگترین خیانت‌های نفتی به کشور شده است. توتال، استات اویل و کرسنت در این دوره است.

زاکانی گفت: در مقابل خود آقای روحانی در مجلس گفتم اگر این اتفاق بیافتد ما در این پرونده شکست می‌خوریم. آقای زنگنه گفت من دو هفته حلش می‌کنم و که در آن ۵۳ میلیارد دلار عدم‌النفع و دو و نیم میلیارد خسارت اول و ۱۸ میلیارد دلار طلب دوم ضرر کردیم. من تعجب می‌کنم چطور شما رویتان می‌شود در این خصوص صحبت کنید.

زاکانی گفت: من حاضرم با آقای زنگنه، روحانی و خاتمی مناظره کنم و بگویم چه خیانت‌هایی به کشور شده است. ملت نمی‌گذاریم حق شما را عده‌ای به یغما ببرند.

زاکانی گفت: همه ایرانی‌ها عزیز هستند و با هر سلیقه و شرایطی عزیز هستند. نگاه ما این است که همه اقوام مذاهب و ادیان رسمی کشور عزیز هستند و نمی‌خوایم بین آن‌ها دیوار بکشیم. ملت ما از عدالت، فساد ستیزی، رفع تبعیض خوشش می‌آید.

زاکانی گفت: عده‌ای نمی‌خواهند سر سفره مردم چیزی بیاید و مردم صاحب امکان شوند. باید مردم را بر سفره اقتصادی کشور بیاوریم. در موضوع یارانه طلا می‌خواهیم مردم را در ثروت کشور شریک کنیم که حقشان است. باید زیرساخت کشور را طوری متحول کنیم که افتخارآمیزتر شود

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: ظرفیت بی‌نظیری از جمله در خشکی و دریایی داریم. کسی جلوی برجام را نگرفته است. ما اتفاقاً دنبال اجرای برجام هستیم که برجام اجرا شود. چون ما سهم خود را انجام دادیم. غربی‌ها برجام را آتش زدند و خیانت کردند.

زاکانی گفت: امروز مردم ویترینی می‌بینند پشت این صحنه صحنه وجود دارد. عده‌ای آن را اداره می‌کنند کسانی که سالیان سال در این کشور آسیب جدی زدند.

او افزود: مردم ما کسانی هستند که پای حاج قاسم و پای شهید رئیسی آمدند. همه آمدند. چرا مردم را دسته‌بندی می‌کنیم چرا مردم را ناامید می‌کنیم چرا به مردم می‌گوئیم نمی‌توانیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: دنیا در حال تغییر است و شما به ۲۰ سال گذشته برگشتید. جغرافیا در عرصه منطقه اهمیت پیدا کرده است. الان وقت چیدن میوه‌های اساسی است.

زاکانی: اگر صدایم را بلند می‌کنم، از درد است

زاکانی گفت: مردم این کلید یادتان است؟ در سال ۹۲ گفتند قفل از زندگی‌تان باز می‌کنم و قفلی را باز نکردند. سال آخر دولت آقای روحانی آمد. نه هسته‌ای درست شد و نه نان مردم! مردم الان همان‌ها آمده‌اند تا دولت سوم آقای روحانی را تشکیل دهند مراقب باشید.

او افزود: مردم عزیز اگر صدایم را بلند می‌کنم از درد است. وقتی می‌بینم به سادگی حق مردم را می‌خورند، داد که هیچ فریاد می‌زنم. می‌گویند جلوی مردم دعوا نکنید، مردم این حرف یعنی خطای ما را نگویید و صدایش را در نیاورید.

زاکانی گفت: دعوت به وحدت می‌کنند اما در ستادشان تفرقه‌افکنی می‌کند. امیرالمومنین به ابوموسی اشعری گفت اگر می‌خواهی مذاکره کنی مذاکره کن اما به عقل و تجربه تکیه کن، کسی که به عقل و تجربه تکیه نمی‌کند شقی است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم اجازه دیوارکشی ندهید اجازه ندهید بین شما دیوار بکشند. چه در داخل و چه در خارج از کشور تمام مردم ایران، ایرانی هستند. همه شما خواهان رفع تبعیض، عدالت و مخالف فساد و طرفدار مبارزه با فساد هستید. مردم اجازه ندهید به دروغ میان شما دیوار بکشند. اجازه ندهید به نام جنسیت و مذهب شما را جدا کنند.

زاکانی گفت: کسی حق ندارد مردم را در مقابل هم قرار دهد. کسی حق ندارد ایرانی را در مقابل ایرانی قرار دهد. مردم عزیز ناامید نشوید. آمده‌ایم مشکلات کشور را با تکیه بر شما و توکل بر خدا حل کنیم. هم کارنامه داریم و هم برنامه؛ جمعه ۸ تیر همه پای صندوق‌های رأی بیایید. حتی اگر به بنده رأی نمی‌دهید یا به مخالف من رأی می‌دهید، باز هم بیایید چون هر رأی شما رأی به خط انقلاب و اصل انقلاب و شهدای پرواز اردیبهشت است.

«علیرضا زاکانی» نامزد انتخابات ریاست جمهوری پس از پایان برنامه مناظره چهارم در جمع خبرنگاران گفت: در مناظره معلوم شد دوستانی که دارای کارنامه هستند، از آن دفاع می‌کنند، دارای برنامه‌ای هستند که مبتنی بر تحول بزرگ برای منزلت‌یابی ایران اسلامی در سطح منطقه و جهان است؛ با قدرت داخلی، با انسجام داخلی، شراکت داخلی مردم در ثروت در حوزه‌های مختلف رقم می‌خورد و از فرصت‌های منطقه‌ای، همسایگی و جهانیحسن استفاده را می‌کند، کدام‌یک از دوستان هستند؛ علی‌القاعده راهی نیز نیست؛ از این طریق باید عمل کرد و به قله‌های افتخار رسید.

او افزود: بنده کارنامه‌های خودم را در برنامه تلویزیونی عرضه کردم و برنامه خودم را ذکر کردم. امید دارم هشتم تیر ماه به صندوق‌های رأی حاضر شویم. چون پای صندوق‌های رأی حاضر شدن، رأی به شهدای پرواز اردیبهشت است؛ رأی به مکتب امام و هم‌پیمانی با هم برای ساختن ایران عزیز است که به لطف الهی این رقم خواهد خورد و موفقیتی که شما رقم خواهید زد.

علیرضا زاکانی در مناظره چهارم چه گفت؟

«علیرضا زاکانی» کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در چهارمین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری گفت: «کسی حق ندارد مردم را در مقابل هم قرار دهد. کسی حق ندارد ایرانی را در مقابل ایرانی قرار دهد. مردم عزیز ناامید نشوید. آمده‌ایم مشکلات کشور را با تکیه بر شما و توکل بر خدا حل کنیم. هم کارنامه داریم و هم برنامه؛ جمعه ۸ تیر همه پای صندوق‌های رأی بیایید.»

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها