|

زنگنه خطاب به جلیلی با دعوت چندباره او به مناظره:

حریف شما منم چرا از مناظره فرار می‌کنید؟

بیژن زنگنه در واکنش به صحبت‌های جلیلی در مناظره چهارم گفت: «سه سال است آمادگی برای مناظره را اعلام کرده‌ام. خسارتی که به کشور زدید جبران‌ناپذیر است.

حریف شما منم چرا از مناظره فرار می‌کنید؟

شرق: بیژن زنگنه در واکنش به صحبت‌های جلیلی در مناظره چهارم گفت: «سه سال است آمادگی برای مناظره را اعلام کرده‌ام. خسارتی که به کشور زدید جبران‌ناپذیر است. من حریف شما هستم، به مناظره بیایید تا ببینم بعد از آن می‌توانید در خیابان راحت راه بروید؟» بیژن زنگنه، وزیر نفت پیشین ایران، با انتشار ویدئویی به سعید جلیلی و علیرضا زاکانی پاسخ داد و صحبت‌های آنها درباره پرونده کرسنت را زیر سؤال برد و خطاب به جلیلی گفت: حریف شما منم، آبان 1400 درخواست مناظره کردم، چرا فرار می‌کنید؟ زنگنه در این ویدئو زاکانی را «نوچه» سعید جلیلی خواند و گفت آنها «هر وقت جای خلوتی پیدا می‌کنند» به بحث کرسنت می‌پردازند. او فیلم دومی هم منتشر کرد و در آن توضیح داد: «وزیر نفت موظف است هرماهه برای مقام رهبری، سران سه قوه و مراجع دیگری، گزارشی از میزان صادرات نفت بفرستد». بنابراین او تأکید کرد در تمام مدتی که در وزارت نفت بوده طبق قانون عمل کرده است.

در ادامه زنگنه به میزان فروش نفت در روزهای پایانی دولت سیزدهم پرداخت و گفت: اسفند 1399 تولید نفت ما 6/2 بشکه در روز بود که صادرات ما در همان اسفند ماه 871 هزار بشکه بود و صادرات 118 هزار بشکه میعانات داشتیم که جمع آنها 989 هزار بشکه می‌شود. در دی ماه هم جمع صادرات ما یک میلیون‌و 100 هزار بشکه بود. در همین ماه‌ها 600هزار بشکه فراورده داشتیم بنابراین معادل 6/1 میلیون بشکه نفت و فراورده صادر کرده‌ایم، الان به اشتباه مدعی هستند ما فقط 300 هزار بشکه نفت می‌فروختیم. شما بفرمایید با فراورده چقدر صادر می‌کنید تا مقایسه کنیم؟ زنگنه همچنین گفت: در زمان اجرای برجام ظرف چهار ماه، تولید نفت را به 9/3 میلیون بشکه رساندیم شما چرا بیشتر تولید نکردید! چون نمی‌توانید تولید کنید، درست است در نحوه فروش و انتقال پول تحریم داریم اما برای تولید تحریم برداشته شده است. می‌گویند وزیر نفت نامه نوشته قادر به صادرات نیستم! من کجا این نامه را نوشته‌ام؟

او با انتقاد از جلیلی که مدعی شده با راهکار او فروش نفت افزایش یافته با بیان اینکه «آقای جلیلی می‌گوید رهنمود دادم چگونه صادر کنیم، ما این‌قدر بی‌عقل نبودیم از حرف‌های شما تبعیت کنیم»، افزود: همان‌زمان در جواب شما گفتم که این حرف‌های شما رؤیایی است شما این نامه‌ها را چرا منتشر نمی‌کنید؟ ما به شما توجه نداشتیم، با قدرت برای صادرات کار کردیم نزدیک یک میلیون و نیم بشکه نفت و فراورده‌های نفتی صادر کردیم. این 300 هزار تا را از کجا آورده‌اید؟

او در پایان هم تأکید کرد: «راست‌گویی یک مسئله حیاتی برای رجل سیاسی است، راست‌گویی نه فقط برای دین و در پیشگاه خدا که در برابر مردم هم بسیار مهم است. کلینتون را نه برای کار خلاف اخلاق که برای دروغش استیضاح کردند شما دروغ می‌گویید اما بازخواست نمی‌شوید».

پرونده قدیمی کرسنت به یک قرارداد گازی بیش از ۲۰ سال پیش برمی‌گردد بین شرکت ملی نفت ایران و یک شرکت اماراتی که به دلیل ابهام‌هایی در ایران، با وجود آمادگی زیرساخت‌ها اجرایش متوقف شد. ایران برای انجام‌ندادن تعهداتش به پرداخت غرامت‌های سنگینی محکوم شد.

 

 
  • گزارش «شرق» از روز رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری و حضور گسترده فعالان و چهره‌های سیاسی پای صندوق‌ها
  • «شرق» ماجرای کاهش حضور در پای صندوق‌های رأی و بی‌تفاوتی اجتماعی نسبت به برگزاری انتخابات را واکاوی می‌کند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها