|

جو بایدن:

فقط خدا می‌تواند مرا برکنار کند

بایدن گفت که تیزهوشی او هر روز درحالی‌که «جهان را اداره می‌کند» مورد سنجش قرار می‌گیرد؛ او قسم خورد که تنها در صورتی که «خدا» به او بگوید، ترک مقام کند.

فقط خدا می‌تواند مرا برکنار کند

به گزارش شبکه شرق، رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به افزایش انتقادها و نگرانی‌ها نسبت به سلامت جسمی و روانی‌اش مدعی شد که نیازی به هیچ آزمایش سلامت روانی و جسمی ندارد.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به افزایش نگرانی‌های حزب دموکرات درباره سلامت جسمی‌اش و ادامه حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، مدعی شد که او هم‌اکنون «جهان را اداره می‌کند.» و بنابراین برای اثابت توانایی‌اش نیازی به هیچ آزمایش سلامت جسمی و روانی ندارد.

بایدن در گفت‌وگو با شبکه «ای‌بی‌سی» در واکنش به پرسش مجری درباره افزایش نگرانی‌ها درباره سلامت جسمی و روانی گفت: «ببینید، من هر روز آزمایش سلامت روان انجام می‌دهم. هر روز این آزمایش را انجام می‌دهم. من الان نه‌تنها در حال مبارزه در تبلیغات ریاست‌جمهوری هستم، بلکه جهان را هم اداره می‌کنم.»

رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این، عملکرد ضعیفش در مناظره اول ریاست‌جمهوری آمریکا با دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواه خود را به «خستگی ناشی از سفرهای بین‌المللی» ربط داد.

او در جمع هوادارانش دراین‌باره گفت که «عاقلانه نبود که درست قبل از مناظره، چند سفر بین‌المللی داشته باشم. این بهانه نیست، توضیح است. من به مشاوران و همکارانم گوش ندادم و موقع مناظره تقریباً خواب بودم.»

«جیل بایدن» همسر جو بایدن سه‌شنبه گذشته درباره احتمال کناره‌گیری او از انتخابات ریاست‌جمهوری به علت عملکرد ضعیف در مناظره اول گفت: جو بایدن در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ باقی می‌ماند.

همسر بایدن در مصاحبه‌ای گفت: «ما اجازه نخواهیم داد آن ۹۰ دقیقه مناظره تعریفی از چهار سال ریاست جمهوری او باشد. ما به مبارزه ادامه خواهیم داد. او همیشه بهترین کار را برای کشور انجام خواهد داد.»

شبکه تلویزیونی «ان بی سی» روز یکشنبه، به نقل از منابع آگاه خود، گزارش داد که ادامه حضور «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۲۴، به نظر «جیل بایدن» همسر وی بستگی دارد.

با این حال، تازه‌ترین نظرسنجی سراسری در آمریکا نشان می‌دهد که ۷۲ درصد مردم این کشور، اعتقاد دارند که «جو بایدن» ۸۱ ساله، کاندیدای اصلی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از نظر روحی و روانی آمادگی لازم برای انتخاب مجدد به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا را ندارد.

نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که ۴۹ درصد رای‌دهندگان معتقدند که «دونالد ترامپ» ۷۷‌ساله، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد اصلی جمهوری‌خواهان هم توانایی کافی و لازم برای ریاست‌جمهوری را ندارد.

بایدن: من جهان را اداره می‌کنم

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز جمعه نگرانی‌ها درباره سن، قدرت ذهنی‌اش و نظرسنجی‌هایی را که نشان می‌دهد او در رقابت‌های انتخاباتی مجدد شکست می‌خورد، رد کرد و در مصاحبه‌ای گفت که تیز هوشی او هر روز درحالی‌که «جهان را اداره می‌کند» مورد سنجش قرار می‌گیرد.

او در این مصاحبه قسم خورد که تنها در صورتی که «خدا» به او بگوید، ترک مقام کند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، جو بایدن ۸۱ساله، طی مصاحبه ۲۲دقیقه‌ای با جورج استفانوپولوس، خبرنگار ای‌بی‌سی که بدون ویرایش پخش شد، گفت که نیازی به انجام آزمایش‌های عصبی یا شناختی نیست.

او گفت: «نظرسنجی‌هایی که نشان می‌دهد او شکست می‌خورد، باور نمی‌کند.» او همچنین در پاسخ به این سوال که اگر دونالد جی.ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در نوامبر انتخاب شود، چه احساسی خواهد داشت، ترجیح داد سکوت کند. بایدن در مصاحبه‌ای که قصد داشت نگرانی‌های فزاینده درباره سنش را کاهش دهد، گفت: «تا زمانی که بتوانم تلاش خواهم کرد و بهترین کارهایی را که می‌دانم درست است، انجام می‌دهم. این آن چیزی است که می‌توانم انجام دهم.» اما از آنجا که او با لحنی خشن صحبت و در تمام مدت مصاحبه سرکشی می‌کرد، نشانه‌ای وجود نداشت که نشان دهد این مصاحبه می‌تواند به اختلافات برای پایان حرفه سیاسی‌‌اش مهر خاتمه بزند.

بایدن بارها و بارها به استفانوپولوس گفت که رای‌دهندگان باید دستاوردهای او را در مقام ریاست‌جمهوری در نظر بگیرند. او گفت: چه کسی می‌تواند ناتو را مانند من نگه دارد؟ چه کسی می‌تواند مانند من در حوزه اقیانوس آرام به‌گونه‌ای عمل کند که چین مات شود. چه کسی قرار است این کار را انجام دهد؟ چه کسی این توانایی را دارد؟» بایدن در این مصاحبه به این سوال که آیا به نفع یک دموکرات مورد احترام دیگر کنار می‌کشد، پاسخ سر بالا داد. بایدن به استفانوپولوس گفت: «ببین، منظورم این است که اگر خدا پایین بیاید و بگوید جو، از رقابت خارج شو، من از رقابت خارج می‌شوم؛ اما این محال است.» او نگرانی‌های قانون‌گذاران دموکرات را رد کرد و آنها را متهم کرد که بیش از حد مساله را بزرگ می‌کنند. او در پاسخ به این سوال که آیا واقعا معتقد است که در رقابت‌ها از ترامپ عقب نمانده است، گفت که «همه نظرسنجی‌هایی که من مشاهده می‌کنم، دقت زیادی ندارند. او گفت که حاضر است در این مورد ریسک کند. او به استفانوپولوس تاکید کرد: «فکر نمی‌کنم کسی از من برای ریاست‌جمهوری یا برنده شدن در این رقابت واجد شرایط‌تر باشد.»

با این حال این واقعیت وجود دارد که بایدن در این مصاحبه بارها مجبور شد درباره شرایط آمادگی ذهنی‌اش جواب دهد. بسیاری از کمک‌کنندگان مالی و چندین قانون‌گذار با توجه به شرایط ذهنی بایدن خواستار کناره‌گیری‌اش از انتخابات شده‌اند. رئیس‌جمهوری آمریکا اما این واقعیت را روز جمعه به چالش کشید و اصرار داشت که اکثریت قریب به اتفاق افراد با این موضوع موافق نیستند و او گفت که هیچ‌کس از اطرافیانش پیشنهاد نکرده است که او باید تحت معاینه عصبی مستقل قرار گیرد. او ادامه داد: ««نه.هیچ کس نگفت که مجبورم. همه گفتند من خوبم. ببین، من هر روز یک تست شناختی دارم. هر روز آزمایش داشتم، هر کاری که انجام می‌دهم. نه تنها کمپین خودم، بلکه جهان را اداره می‌کنم.»

در دنیای بایدن همه چیز خوب به نظر می‌رسد

در دنیای بایدن همه چیز خوب به نظر می‌رسد. آن مناظره ویرانگر؟ او می‌گوید آن فقط یک شب بود. او اعداد ناامیدکننده نظرسنجی‌ها را قبول ندارد و می‌گوید آنها دقیق نیستند. در پاسخ به این سوال که دموکرات‌هایی هستند که می‌خواهند او قدرت را ترک کند، می‌گوید هیچ‌کس این را به او نگفته است. برای بایدن، بحرانی که بسیاری از دموکرات‌ها آن را «اساسی» می‌بینند، برای او فقط یک دست‌انداز دیگر است که می‌تواند از آن عبور کند. او قبول ندارد که با بالا رفتن سن در حال لغزش است. او نمی‌پذیرد که در برابر رئیس‌جمهور سابق دونالد جی.‌ترامپ بازنده است. او اصلا باور ندارد که بسیاری از افراد حزب خواهان کناره‌گیری‌اش هستند.

مصاحبه او در ساعات پربیننده که جمعه شب از ای‌بی‌سی نیوز پخش شد، تمرینی نه تنها برای بررسی آسیب ذهنی بایدن، بلکه در بررسی واقعیت بود. بایدن در بیشتر دوران طولانی و پر سابقه سیاسی خود، از طریق اراده محض موفق شده است از موانع عبور کند و با مخالفت با شک و تردیدها و تمسخرکنندگان ثابت کرده است که می‌تواند کاری را انجام دهد که هیچ‌کس انتظارش را ندارد. با این حال، اکنون، اعتماد به نفس او ممکن است لحظه جبران‌ناپذیری برای حزب دموکرات خلق کند و این اعتماد به نفسش ممکن است او را در حزب منزوی کند.

جولیان کاسترو، وزیر مسکن سابق که با بایدن برای نامزدی دموکرات‌ها در سال۲۰۲۰ رقابت کرد، در مصاحبه‌ای گفت: «شما واقعا رئیس‌جمهور را در حال انکار و در حباب می‌بینید. شما رئیس‌جمهوری می‌خواهید که بتواند صادقانه و دقیق توانایی خود را در این رقابت ارزیابی کند و این مصاحبه اصلا این اطمینان را در مردم به‌وجود نیاورد.»

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها