|

خاطرات سال 1380 هاشمی‌رفسنجانی| یکم تیر

از فاجعه در صبرا و شتیلا تا اتهام دست داشتن ایران در انفجار الخُبَر

هاشمی رفسنجانی روز یکم تیر در مورد فاجعه در لبنان و جنایات اسراییل و همچنین برخی اتهامات آمریکا نسبت به ایران نوشته است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

از فاجعه در صبرا و شتیلا تا اتهام دست داشتن ایران در انفجار الخُبَر

امروز وقت با مطالعه و استراحت و دیدار بچه‌ها و بستگان گذشت. احمدآقا مرعشى، [پسرعموی عفت]، از مشکلات رفسنجان گفت؛ من‌جمله کم‌آبى و قطع برق و دستور توقف چهار ساعت در روز براى پمپ‌هاى آبکشى که برنامه کشاورزان را به هم‌ زده است. حسین مرعشى‌ گفت، قرارداد حفر تونل انتقال آب به‌ کرمان [از سد صفارود در شهر بافت به شمال استان کرمان به طول 64 کیلومتر] با شرکت اتریشى [فیلیپ هولزمن]، به ارزش 125 میلیون دلار، [توسط شرکت مهاب‌قدس] بسته شده است.

در تاجیکستان، ارتش به مقر مخالفان در جنوب‌ شرق [شهر دوشنبه] پایتخت، حمله‌ کرده و در فلسطین، امروز درگیرى زیاد بوده. [شبکه خبری] بى‌بى‌سى، فیلمى از جنایات [آریل] شارون، [نخست‌وزیر اسرائیل]، در صبرا و شتیلاى لبنان منتشر کرده که تأثیر زیادى در افکار عمومى داشته. شارون، به عنوان جنایتکار جنگى مطرح مى‌شود و اسرائیل خیلى عصبانى است. بشار اسد، [رئیس‌جمهور سوریه]، در مصاحبه‌اى گفته است که حضور ارتش سوریه در لبنان، موقت است.

دادستان آمریکا، ایران را متهم به نوعى دخالت در انفجار الخُبَر کرده که در کیفرخواست، فقط اسم 14 شهروند عربستان و یک شهروند لبنان آمده است، ولى جاى اضافه‌شدن متهمان در مراحل بعد را خالى گذاشته‌اند و عربستان گفته، آمریکا حق احضار شهروندان سعودى را ندارد و ایران هم ادعاى آمریکا را رد کرده است. آمریکا به نیروهاى مسلح خود در خاورمیانه و خلیج فارس و سفارتخانه‌هاى خود در سراسر کشور، به‌ خاطر نگرانى از عکس‌العمل در مورد کیفرخواست براى متهمان الخُبَر و نیز تهدیدها، آماده‌باش داده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها