|

العالم فی 60 ثانیه

از عبور کابل‌های برق کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از عراق تا بومی‌سازی صنعت «توربین بادی» عربستان

«هیام الیاسری» وزیر ارتباطات عراق گفت که «عراق»، گذرگاهی جذاب برای کشورهای جهان است و در همین راستا، چهار کشور عضو شورای همکاری، تمایل خود برای عبور کابل‌های‌شان از عراق را اعلام کردند.

خبرنگار: ذلفا معیل

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز، با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین رسانه‌های الامارات الیوم، الشرق، الخلیج اونلاین، خبرگزاری رسمی عراق و عکاظ عربستان.

الامارات الیوم: قراردادهای دو میلیارد درهم برای توسعه زیرساخت گاز امارات

شرکت «أدنوک گاز بی إل سی»  از انعقاد قراردادهای مهندسی، تدارکات و ساخت برای اجرای بسته های باقیمانده پروژه توسعه شبکه خط لوله گاز طبیعی در امارات خبر داد.

همچنین مقرر شد با هدف ارتقای بهره‌وری هزینه‌های سرمایه‌ای شرکت، به‌طور جداگانه مالکیت پروژه «پایداری» از «ادنوک گاز» به «ادنوک» واگذار شود.

قراردادهای مهندسی، تدارکات و ساخت و ساز به ارزش دو میلیارد درهم (550 میلیون دلار) به گروه ملی لایروبی دریایی و شرکت مهندسی و پیمانکاری گالفر اعطا شد.

حدود 70 درصد از ارزش قراردادها از طریق "«برنامه ADNOC برای تقویت محتوای ملی» با هدف حمایت و تنوع بخشیدن به رشد اقتصادی محلی به اقتصاد محلی هدایت می‌شود.

الشرق: تورم سالانه عربستان در ژوئن به 1.5 درصد کاهش یافت

تورم سالانه در عربستان در ماه ژوئن، به 1.5 درصد رسید؛ در حالی که در ماه مه، 1.6 درصد بود. سازمان آمار عربستان اعلام کرد که تورم ماهانه در ژوئیه نیز در مقایسه با ماه مه، 0.1 درصد رشد کرد.

این سازمان دلیل تورم سالانه در ژوئن را افزایش قیمت‌های مسکن، آب، برق و سوخت به میزان 8.4 درصد اعلام کرد.

قیمت اجاره مسکن در عربستان 10.1 درصد در ماه ژوئن و قیمت مواد غذایی به میزان 1.1 درصد افزایش یافت. اما قیمت مجموعه حمل و نقل در عربستان در ماه ژوئن 2.7 درصد کاهش یافت.

عربستان از ژوئیه 2020، مالیات ارزش افزوده را از پنج درصد به 15 درصد افزایش داد تا کاهش قیمت نفت به دلیل کرونا را جبران کند.

خبرگزاری رسمی عراق: تمایل جدی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای عبور کابل‌های خود از عراق

«هیام الیاسری» وزیر ارتباطات عراق گفت که «عراق»، گذرگاهی جذاب برای کشورهای جهان است و در همین راستا، چهار کشور عضو شورای همکاری، تمایل خود برای عبور کابل‌های‌شان از عراق را اعلام کردند.

الیاسری گفت که کابل‌های دریایی و ترانزیت، جایگاه خارجی عراق را تقویت می‌کند و آن را به گذرگاه امن و قابل اعتماد در مقایسه با کانال سوئز و کابل‌های عبوری در تنگه باب‌المندب و دریای سرخ تبدیل می‌کند.

او افزود که این وزارتخانه توافقی با شرکت کابل  متعلق به عربستان برای نصب سومین کابل دریایی در عراق و توافقی نیز با شرکت زاجل کویت امضا کرده است.

الخلیج اونلاین: نخستین گفت‌وگوی تلفنی بن‌سلمان و نخست‌وزیر بریتانیا

«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان، تلفنی با «کر استارمر» نخست‌وزیر بریتانیا گفت‌وگو کرد. «بن‌سلمان» تصدی منصب نخست‌وزیری بریتانیا توسط استارمر را به او تبریک گفت.

دو طرف، روابط متمایز عربستان و بریتانیا و دو ملت دوست را تحسین و بر تقویت و توسعه آن در همه زمینه‌ها تاکید کردند.

دولت بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که «بن‌سلمان» و «استارمر» بر استحکام روابط بین دو کشور تاکید و نسبت به همکاری تجاری، سرمایه‌گذاری و دفاعی ابراز امیدواری کردند.

طرفین بر اهمیت ثبات خاورمیانه تاکید کردند و استارمر نیز نقش ولیعهد عربستان در حمایت از ثبات منطقه‌ای را تحسین کرد.

این نخستین تماس تلفنی میان ولیعهد عربستان و نخست‌وزیر بریتانیا از زمان روی کار آمدن او در پنجم ژوئیه است.

عکاظ عربستان: عربستان به بومی‌سازی صنعت «توربین بادی» نزدیک است

عربستان سعودی و دومین تولیدکننده بزرگ توربین بادی چین در آستانه رسیدن به توافقی برای توسعه یک کارخانه جدید در پادشاهی برای کمک به حمایت از هدف خود برای افزایش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر هستند.

این احتمال وجود دارد که صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان و صنایع ویژن، یک شرکت خصوصی تولیدکننده تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر، به زودی در این هفته قراردادی را با Envision Energy امضا کنند.

به گفته این منابع، این قرارداد شامل صندوق سرمایه گذاری عمومی است که حدود یک تریلیون دلار دارایی را کنترل می‌کند و دو شریک دیگر برای ساخت یک کارخانه تولید توربین بادی در عربستان سعودی به عنوان بخشی از تلاش‌های پادشاهی برای بومی‌سازی زنجیره‌های تامین است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها