|

روایت اکسیوس از جزییات تماس تلفنی رئیس جمهور آمریکا و نتانیاهو با محوریت حوادث منطقه و ایران

اکسیوس از قول یک مسئول آمریکایی نوشت که جو بایدن در گفت‌وگوی روز پنجشنبه خود با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، محکم و قاطع بود.

روایت  اکسیوس از جزییات تماس تلفنی رئیس جمهور آمریکا و نتانیاهو با محوریت حوادث منطقه و ایران

به گزارش شبکه شرق، اکسیوس از قول یک مسئول آمریکایی نوشت که جو بایدن در گفتگوی روز پنجشنبه خود با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، محکم و قاطع بود.

 بر اساس گزارش اکسیوس، بایدن در تماس تلفنی دیشب از نتانیاهو خواست تا از تشدید بیشتر اوضاع در منطقه خودداری کند.

در همین حال، بایدن به نتانیاهو گفته است که ایالات متحده به اسرائیل کمک خواهد کرد تا با هرگونه حمله ایران مقابله کند.

به نوشته این رسانه، بایدن به دلیل پیامدهای ترورهایی که اسرائیل در بیروت و تهران انجام داد، احساس ناامیدی می کند.

 اکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی نوشته است که  احساس می‌کنیم نتانیاهو، بایدن را در مورد برنامه‌هایش برای انجام ترورها مطلع نکرده.

بایدن در این تماس  تلفنی دشوار، از نتانیاهو خواست تا از تشدید تنش‌ها در منطقه خودداری کند و به نتانیاهو هشدار داد که اگر بار دیگر اوضاع را به تنهایی تشدید کند، ایالات متحده به کمک او نخواهد شتافت.

جو بایدن همچنین از بنیامین نتانیاهو خواست تا بلافاصله برای دستیابی به توافق در مورد گروگان‌ها و آتش‌بس در غزه اقدام کند.

به نوشته اکسیوس، همچنین نتانیاهو در واشنگتن این حس را القا کرده که به درخواست بایدن برای تمرکز بر دستیابی به یک توافق پاسخ مثبت داده است.

بایدن در طول تماس اظهار داشت که از جهت گیری نتانیاهو راضی نیست.

همچنین یک مقام اسرائیلی ارشد به اکسیوس گفت:  بایدن صدایش را بالا برد و به نتانیاهو گفت که می‌خواهد طی یک تا دو هفته به توافق برسد.

به گزارش شبکه شرق، بایدن به نتانیاهو هشدار داد که اگر به دنبال تشدید اوضاع است، نباید انتظار داشته باشد که واشنگتن او را نجات دهد.

همچنین اکسیوس از یک منبع آگاه خبر داد که جو بایدن به نتانیاهو گفته که منطقه در حال حاضر در نقطه عطفی قرار دارد.

یک مقام آمریکایی به اکسیوس گفت بایدن از نتانیاهو گلایه و انتقاد کرد که این دو، هفته گذشته در کاخ سفید درباره انعقاد توافق آزادسازی گروگان‌ها صحبت کردند، اما در عوض نتانیاهو ترور در تهران را کلید زد.

 بایدن سپس به نتانیاهو گفت که ایالات متحده  به اسراییل کمک خواهد کرد تا حمله ایران را شکست دهد، اما پس از آن، او انتظار دارد افزایش تنش بیشتر از سوی اسرائیل رخ ندهد و در عوض حرکت فوری به سمت معامله ازادسازی گروگان ها، صورت بگیرد. 

 

منبع: انتخاب
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها