|

درخواست نخست‌وزیر انگلیس از رئیس‌جمهور ایران:

به اسرائیل حمله نکنید!

نخست‌وزیر انگلیس در گفت‌وگوی تلفنی با «مسعود پزشکیان»، رئیس‌جمهور ایران، از وی خواست تا از «حمله به اسرائیل خودداری کند»

 به اسرائیل حمله نکنید!

به گزارش شبکه شرق، نخست‌وزیر انگلیس در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور ایران، خواستار عدم حمله ایران به اسرائیل شد.

به نقل از رویترز، «کایر استارمر»، نخست‌وزیر انگلیس در گفت‌وگوی تلفنی با «مسعود پزشکیان»، رئیس‌جمهور ایران، از اوخواست تا از «حمله به اسرائیل خودداری کند» و در ادامه نیز گفت که جنگ به سود هیچ‌کس نیست.

«رویترز» نوشته است که استارمر به عنوان بخشی از تلاش‌ها در راستای تنش‌زدایی در خاورمیانه، با پزشکیان گفت‌وگو کرده است.

اقدام تل‌آویو در ترور و شهادت «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران که برای حضور در مراسم تحلیف پزشکیان به ایران سفر کرده بود، بیم حمله تلافی‌جویانه تهران را افزایش داده و این در حالی است که غربی‌ها و حامیان اسرائیل در روزهای پس از شهادت هنیه، از طریق کانال‌های مختلف، خواستار خویشتن‌داری تهران شده‌اند.

به نوشته «اسکای‌نیوز» که برای نخستین بار خبر این گفت‌وگو را منتشر کرد، مکالمه تلفنی مذکور ۳۰ دقیقه طول کشید و بعد از گفت‌وگوی استارمر با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و سایر متحدان اروپایی‌اش انجام شد.

رویترز نوشته که استارمر در مکالمه با پزشکیان عمیقاً درباره شرایط خاورمیانه ابراز نگرانی کرده و از تمام طرفین خوستار تنش‌زدایی به منظور اجتناب از تشدید تنش منطقه‌ای شده است.

استارمر در این مکالمه با ادعای تعهدش به برقراری آتش‌بس فوری و افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه، گفت: «خطر جدی اشتباه محاسباتی وجود دارد و اکنون زمان آرامش و تأمل دقیق است. تمرکز باید روی مذاکرات دیپلماتیک باشد.»

همچنین به نوشته رویترز، استارمر نیز به مثابه متحدانش در اروپا و آمریکا خواست تا ایران آنچه «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» در منطقه خوانده است را متوقف کند. او  همچنین بار دیگر ادعای غرب را درباره کمک تهران به مسکو در جنگ اوکراین تکرار کرد.

تماس تلفنی استارمر با پزشکیان در حالی است که نگرانی‌ها از حمله احتمالی ایران افزایش یافته است. پیش از این جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که «حمله ایران به اسرائیل ممکن است بزرگ باشد.» تهران همواره بر حق قانونی خود برای پاسخ به «متجاوز» تاکید کرده است.

در بحبوحه نگرانی‌های گسترده از این حمله احتمالی، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی پروازهای خود را به تل‌آویو لغو کرده یا کاهش داده‌اند. همچنین بسیاری از کشورها نیز از شهروندان خود خواسته‌اند تا بدون درنگ اسرائیل و لبنان را ترک کنند.

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها