|

نگاهی به عملکرد تنها وزیر زن پیشنهادی رئیس‌جمهور

زنی که مقابل بی‌قانونی ایستاد

این نامه ها و گزارش ها به صورت مفصل و جامع در روزنامه شرق منتشر شده است . این اسناد شامل نامه‌هایی از سوی وزارت راه و شهرسازی به شهرداری بود که نشان می داد شورای عالی در یک جریان یک‌ ساله مدام به شهرداری تذکر داده که قانون را زیر پا گذاشته و بدون توجه به ظرفیت‌ها و در راستای سوداگری مسکن مشغول تراکم‌فروشی و مجوزدادن است.

زنی که مقابل بی‌قانونی ایستاد

فرزانه صادق مالواجرد تنها زنی است که در لیست کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان به چشم می خورد.  او متولد سال 1355 است و بعد از تمام کردن دوره کارشناسی ارشد در رشته معماری و شهرسازی در سمت کارشناس در سال 1380 وارد وزارت راه و شهرسازی شد.  او بخشی از بدنه وزارت راه و شهرسازی است و از بخش کارشناسی وزارت خانه رشد کرده است، پله پله  تا معاونت وزیر و دبیر شورای عالی معماری و شهرساری بالا آمده است. او در دولت سیزدهم، مدتی کوتاه پس از انتشار نامه ها و تذکر های پی در پی شورای عالی معماری و شهرسازی به شهرداری تهران در روزنامه شرق از پست خود برکنار شد. 

 

برخورد زاکانی و مالواجرد

این نامه ها و گزارش ها به صورت مفصل و جامع در روزنامه شرق منتشر شده است .  این اسناد شامل نامه‌هایی از سوی وزارت راه و شهرسازی به شهرداری بود  که  نشان می داد شورای عالی در یک جریان  یک‌ ساله مدام به شهرداری تذکر داده که قانون را زیر پا گذاشته و بدون توجه به ظرفیت‌ها و در راستای سوداگری مسکن مشغول تراکم‌فروشی و مجوزدادن است. یکی از این اسناد، گزارشی از سوی این وزارتخانه با عنوان (مروری بر مصوبات کمیسیون ماده ۵ شهر تهران در سال ۱۴۰۱) بود که با عدد و رقم این جریان را تشریح کرده و نشان‌دهنده تضاد اساسی میان ادعاهای شهردار درباره مسکن‌سازی برای طبقه کم‌در‌آمد و  آن چیزی است که در عمل در جریان است.  شهردار در پاسخ به این گزارش شرق یک نشست خبری برگزار کرد و شورای عالی را مانع پیشرفت کارِ شهر دانست! مدتی کوتاه بعد از نشست خبری زاکانی ، مالواجرد برکنار شد. 

 

مقاومت در برابر طرح گردشگری آشوراده 

پیش از آن هم او یکی از مخالفان طرح گردشگری آشوراده بود. طرح گردشگری آشوراده در زمان دولت روحانی با مخالفت فراکسیون محیط زیست مجلس، سازمان محیط زیست و نظر اکثریت اعضای شورای عالی معماری و شهرسازی به علت مغایرت با استانداردهای محیط زیستی رد شده بود. اما زمان ابراهیم رئیسی بار دیگر در دستور کار قرار گرفت. در حقیقت رئیس جمهور سابق  در جریان یک سفر استانی دوباره این طرح را در دستور کار قرار داد. اما مالواجرد در شورای عالی معماری و شهرسازی با تاکید بر اینکه توسعه باید با حفظ مسائل زیست محیطی باشد و با دشواری توانست جلوی طرح را بگیرد. از دیگر اقدامات او در شورای عالی معماری وشهرسازی مخالفت با طرح توسعه بافت پیرامونی حرم شاهچراغ بود. 

 

توقف طرحی که بلای جان شیراز بود

طرح توسعه اطراف بافت پیرامون حرم در شیراز هم یکی از طرح‌هایی بود که در سفرهای استانی رئیس جمهور سابق دوباره زنده شد. این طرح مخالفان فراوانی داشت از جمله متولیان حرم شاهچراغ. منتقدان معتقد بودند این طرح آسیب جبران ناپذیری به بافت تاریخی شیراز وارد می‌کند و در ادامه با مخالفت شورای عالی معماری و شهرسازی و البته کارزارهای مردمی  و با اصرار کارشناسان و علاقه‌مندان به میراث فرهنگی این طرح هم متوقف شد. پس از آن بافت تاریخی شیراز با وسعت ۳۵۷ هکتار، به عنوان یکی از ارزشمندترین بافت‌های مسکونی تاریخی ایران ، در فهرست آثار ملی ثبت شد. 

 

بدنه وزارت راه و شهرسازی درباره او چه می گویند؟

او سلامت است

او به عنوان فردی سلامت در وزارت راه و شهرسازی شناخته می شود و شاید همین سلامت او و مقاومتش دربرابر طرح های مخالفِ قانون، نظر کارشناسی، عدالت اجتماعی و شرایط زیست محیطی باعث برکناری او در دولت گذشته شد. عملکرد و مخالفت او با این طرح ها در سکوت خبری او را به یک چهره منحصر به فرد در لیست کابینه پزشکیان تبدیل کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها