|

بلینکن: آخرین فرصت برای رسیدن به آتش بس فرا رسیده است

وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با رئیس اسرائیل گفت: الان، بهترین و شاید آخرین فرصت برای بازگرداندن گروگان‌ها به خانه، رسیدن به آتش‌بس، و قرار دادن همه بر مسیری بهتر به سوی صلح و امنیت پایدار فرا رسیده است

بلینکن: آخرین فرصت برای رسیدن به آتش بس فرا رسیده است

به گزارش شبکه شرق و به نقل از یورونیوز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه ۱۹ اوت تلاش‌های اخیر واشنگتن برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه را «بهترین و شاید آخرین فرصت» عنوان کرد و از همه طرف‌های درگیر در جنگ خواست با توافق پیشنهادی موافقت کنند.

با پایان مذاکرات دوحه برای دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه، قرار است این مذاکرات اواخر این هفته در قاهره از سر گرفته شود تا به یک توافق برای پایان دادن به جنگ در غزه دست‌یابند.

بلینکن در نهمین سفر خود به خاورمیانه از زمان آغاز جنگ غزه در ماه اکتبر، روز یک‌شنبه ۱۸ اوت وارد اسرائیل شد.

سفر بلینکن به خاورمیانه بخشی از اقدام‌های دیپلماتیک دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای حصول توافق آتش‌بس در غزه در اواخر این هفته است.

بر اساس برخی گزارش‌های منتشر شده، آمریکا پیشنهادهای جدیدی برای کاهش اختلاف‌های دو طرف درگیر در جنگ غزه ارائه کرده است.

بلینکن پیش از دیدارش با اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل به خبرنگاران گفت: «این یک لحظه سرنوشت‌ساز است، احتمالاً بهترین و شاید آخرین فرصت برای بازگرداندن گروگان‌ها به خانه، دستیابی به آتش‌بس و قرار دادن همه در مسیری بهتر برای رسیدن به صلح و امنیت پایدار باشد.»

وزیر خارجه آمریکا که سفرش به منطقه را بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک واشنگتن بر اساس دستورات آقای بایدن عنوان کرد تا توافق آتش‌بس در غزه نهایی شود.

او در ادامه گفت که زمان دستیابی به توافق فرارسیده و همه نباید به دنبال بهانه‌ای برای مخالفت با آن باشند.

تاکنون آمریکا، قطر و مصر که نقش میانجی را بازی می‌کنند، نتوانسته‌اند اختلاف‌های طرف‌های درگیر در جنگ غزه را کاهش دهند تا پس از ماه‌ها مذاکرات پی‌درپی به توافق آتش‌بس برسند.

بنا به گزارش‌ها، خشونت‌ها در غزه در روز یکشنبه نیز همچنان ادامه داشت.

چند ساعت پس از ورود بلینکن به اسرائیل، حماس اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را مسئول «ناکارآمد کردن تلاش‌های میانجیگران» برای دستیابی به توافق آتش‌بس و در معرض خطر قرار دادن گروگان‌های اسرائیلی در غزه می‌داند.

بلینکن بار دیگر نسبت به تشدید بیشتر تنش‌ها هشدار داد و گفت: «زمان آن فرا رسیده است که مطمئن شویم هیچ‌کس اقدامی انجام ندهد که بتواند این روند را از مسیر خارج کند، بنابراین ما در تلاش هستیم تا از بروز تشدید درگیری‌ها و تحریکات جلوگیری کنیم.»

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها