|

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا:

عراقچی یک وزیر لایق، شایسته و مناسب است

فعال رسانه‌ای اصولگرا گفت: قالیباف در برخورد با دولت سعی کرده همان نگاه وفاقی پزشکیان را ادامه بدهد/ امیدوارم مجلس همه وزرا را تأیید کند

عراقچی یک وزیر لایق، شایسته و مناسب است

به گزارش شبکه شرق، یک فعال رسانه‌ای اصولگرا با تأکید بر اینکه جبهه پایداری تا جایی که بتوانند دروغ بگویند، حتما راست نمی‌گویند، گفت: حتی اگر بعضی از اعضای دولت رأی هم نیاورند، من آن را ناشی از گرایش سیاسی مجلس نمی‌دانم و به این دلیل می‌دانم که احیانا نتوانسته به آنها ثابت شود که بعضی از اعضای دولت دارای کارآمدی کامل هستند. در هر حال من امیدوارم مجلس هدیه شیرینی به دولت و مردم بدهد و همه 19 وزیر معرفی شده را تأیید کند.

مشروح گفت‌وگوی خبرنگار جماران با محمد مهاجری را در ادامه می‌خوانید:

 

تحلیل شما از اتفاقات دیروز مجلس در ارزیابی برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه چیست؟ به نظر شما چرا عده‌ای که ادعای ولایت‌مداری دارند، علی‌رغم اینکه ظاهرا آقای عراقچی مورد تأیید رهبری است و از سوی ایشان به عنوان دبیر شورای راهبردی روابط خارجی منصوب شده، این رفتار را در مجلس با او داشتند؟

صرف نظر از اینکه آقای عراقچی امتیازاتی دارد و توانمندی‌هایی که 40 سال گذشته در وزارت خارجه برای او به وجود آمده و یک وزیر لایق، شایسته و مناسب این پست هست، جبهه پایداری در جلسه دیروز دو چیز را خوب نشان داد. یکی اینکه به راحتی دروغ می‌گویند و دوم اینکه اهل ریا و تظاهر هستند. اتفاق دیروز لطف خداوند بود که هر دو ویژگی اینها دیده شود.

جبهه پایداری در سال‌های گذشته همیشه سعی می‌کرده خودش را طرفدار نظام، انقلاب و رهبری نشان بدهد اما افرادی که از نزدیک با اینها آشنا هستند و همچنین افرادی که دارای تحلیل هستند می‌دانند که این جریان کاملا در مقابل نظام، رهبری و منافع ملی قرار دارد و تا جایی که بتوانند دروغ بگویند، حتما راست نمی‌گویند. بنابراین من اتفاقی که دیروز در جلسه علنی مجلس افتاد را یک اتفاق بسیار مبارک می‌دانم؛ در جهت رسوا شدن جبهه پایداری و افشای دروغگویی، ریا و تظاهری که آنها دارند.

 

امروز آقای رسایی یک فرصت تذکر گرفت و می‌خواست در مورد دیروز بحث را پیش بکشد و آقای قالیباف جلوی این کار را گرفت و به او گفت در دستور صحبت کند. این رفتار آقای قالیباف در کنترل تندروهای مجلس را چطور ارزیابی می‌کنید؟

آقای رسایی در ابتدای این مجلس یک واکنش جدی از رهبری گرفت. اما از آنجایی که تمام وجود اینها بسته به تشنج است و اگر چیزی به نام تشنج، دروغ و شلوغ کردن نداشته باشند اصلا دلیلی برای حیات آنها وجود ندارد، بنابراین از هر موقعیتی سعی می‌کنند استفاده کنند و من از بی‌بصیرتی شورای نگهبان در زمینه تأیید این افراد واقعا تعجب می‌کنم. وقتی افراد شایسته‌ای توسط شورای نگهبان رد می‌شوند و این افراد مورد تأیید قرار می‌گیرند، من واقعا در تصمیمات شورای نگهبان تردید جدی وارد می‌دانم.

ولی آقای قالیباف در برخوردهایی که با دولت آقای پزشکیان داشته، سعی کرده همان نگاه وفاقی که آقای پزشکیان دارد را ادامه بدهد و این هم به نفع کشور و مجلس و هم به نفع اعتبار شخص آقای قالیباف است.

 

با توجه به رفتاری که آقای پزشکیان و کابینه پیشنهادی داشته‌اند و رفتاری که مجلس از هفته گذشته تا کنون با وزیران پیشنهادی آقای پزشکیان داشته، نظر شما در خصوص احتمال رد یا تأیید شدن این وزیران توسط  مجلس چیست؟

بعضی از دوستان اصولگرا و در موافقت با دولت صحبت کردند و بعضی  از دوستان اصولگرایی هم که مخالف صحبت کردند، کاملا مؤدب حرف زدند و در چهارچوب نقدهایی که به کارآمدی دولت دارند. در مجموع می‌توانم بگویم غیر از چند نماینده جبهه پایداری که تکلیفشان با خودشان و ملت دارد روشن می‌شود، بقیه مجلس نگاه مثبتی به موضوع دارد.

حتی اگر بعضی از اعضای دولت رأی هم نیاورند، من آن را ناشی از گرایش سیاسی مجلس نمی‌دانم و به این دلیل می‌دانم که احیانا نتوانسته به آنها ثابت شود که بعضی از اعضای دولت دارای کارآمدی کامل هستند. در هر حال من امیدوارم مجلس هدیه شیرینی به دولت و مردم بدهد و همه 19 وزیر معرفی شده را تأیید کند.

 

برداشت من از صحبت‌های شما این است که حاشیه‌های پیش آمده هفته گذشته برای برخی از وزیران پیشنهادی مثل آقای ظفرقندی احتمالا مانع از تأیید آنها توسط مجلس نخواهد شد. درست متوجه شده‌ام؟

تصورم این است که آقای ظفرقندی از این مجلس رأی خواهد آورد و امیدوارم این انتظاری که دارم، برآورده شود.

 

نظر شما در خصوص انتقاد به چند نفر از وزیران پیشنهادی مثل وزیر کشور، آموزش و پرورش و همچنین ورزش و جوانان چیست؟

برداشت من این است که اکثر انتقادات متوجه کارآمدی این افراد است. یعنی اکثر انتقادات واقعا با جناح‌بندی و گرایش‌های سیاسی قابل تعریف نیست. مثلا در مورد وزیر کشور این بحث مطرح هست که افرادی توانمندتر از آقای مؤمنی هم وجود دارند که می‌توانستند وزیر کشور باشند. در مورد وزیر آموزش و پرورش کسی مخالف صحبت نکرد. اما وزارت آموزش و پرورش بسیار سخت است و من فکر می‌کنم عدم مخالفت با آقای کاظمی دو سه دلیل داشت. یکی اینکه در آستانه بازگشایی مدارس هستیم و وزیر نداشتن این وزارتخانه سمّ مهلکی است.

دوم اینکه به هر حال آقای کاظمی در دوره‌های مختلف وزارتخانه حضور داشته و اصولا آموزش و پرورشی است. سوم اینکه آقای کاظمی اهل جناح‌های سیاسی نیست و به همین دلیل انتقادات به ایشان در حوزه کارآمدی بود. ولی مجلس با او مخالفت نکرد و احتمال می‌دهم که رأی نسبتا خوبی بیاورد. در یک دولت توسعه یافته واقعا وزیر آموزش و پرورش به لحاظ رتبه اهمیت وزیر اول دولت خواهد بود.

منبع: جماران
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها