|

سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم برگزار شد؛

همه آرام بودند به جز پایداری!

ذوالنور تحصیلات وزیر پیشنهادی در میشیگان را نقطه قوت دانست و مالواجرد از همه تشکر کرد!

همه آرام بودند به جز پایداری!

هیچ هیچ هیج! 

سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت امروز از 8 صبح آغاز شد و در نوبت اول، تا ساعت 12 ظهر ادامه داشت. 4 ساعت جلسه علنی که در آن نه خبری از موافقت و مخالفت قابل توجهی بود و نه خبری از حواشی خاص. احتمالا به این دلیل که نوبت به بررسی صلاحیت وزرای جهاد کشاورزی، دادگستری و دفاع رسیده بود. رابطه حسنه غلامرضا نوری قزلجه با نمایندگان و معرفی وزیر دادگستری با همراهی رئیس قوه قضائیه و مهر تایید نهادهای بالادست بر پرونده وزیر دفاع از جمله دلایل صبح آرام بهارستان بود. نکته جالب در این میان احتمالا حمایت نمایندگان جبهه پایداری از وزیر دادگستری بود. امین حسین رحیمی، از وزارت دادگستری دولت رئیسی به دولت پزشکیان آمده و حامیانی از جنس نمایندگان جبهه پایداری در مجلس دارد. 

 

وعده پاسخ به اسرائیل در صحن علنی 

نکته قابل توجه در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دفاع، اظهارات نمایندگان ثبت نام کننده به عنوان مخالف او بود. این نمایندگان نه تنها مخالفت خاصی را مطرح نکردند بلکه یکی از آنان رسما گفت که مخالف عزیز نصیرزاده نیست. یاسر سلمانی، نماینده بافت با بیان این جمله از وزیر پیشنهادی دفاع این پرسش را مطرح کرد که ایران چه زمانی پاسخ ترور اسماعیل هنیه در تهران را خواهد داد. پرسشی که البته از سوی وزیر پیشنهادی دفاع که خیالش از بابت تکیه بر کرسی وزارت راحت بود، بی پاسخ نماند. نصیرزاده تاکید کرد که ایران با حفظ عقلانیت به زودی آنچه مطالبه نمایندگان است را اجرایی خواهد کرد. 

 

سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت

 

پایداری – قالیباف؛ اکشن پارلمانی 

احتمالا اگر از خبرنگاران یا همه آنان که تمام 11 ساعت جلسه علنی مجلس امروز مجلس را تماشا کردند بپرسید، خواهند گفت که پرتکرارترین صحنه امروز، زد و خوردهای لفظی محمدباقر قالیباف با حمید رسائی و امیرحسین ثابتی بوده است. نمایندگان جبهه پایداری که از اظهارات دیروز عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه عصبی بودند، دست کم 2 مرتبه مشخصا کوشیدند تا به عراقچی پاسخ دهند اما هر2 بار ناکام ماندند چون قالیباف به میان حرفشان رفت و میکروفونشان را قطع کرد. رسائی البته امروز معاون پارلمانی رئیس دولت چهاردهم را هم نوازش کرد و از توئیتش درباره موافقت رهبری با کابینه پیشنهادی، انتقاد کرد. البته در اواخر جلسه علنی امروز، اعضای جبهه پایداری با برگزاری گعده‌های سرپایی در مجلس، کوشیدند مواضع یکسان‌تری اتخاذ کنند. ثابتی همچنین برای دقایقی با وزیر پیشنهادی راه، رایزنی دو نفره داشت. 

 

صادق و سپاسگذار 

جلسه بررسی صلاحیت فرزانه صادق مالواجرد، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و تنها وزیر زن کابینه مسعود پزشکیان هم تقریبا هیچ حاشیه و اتفاق قابل توجهی نداشت جز تشکر طولانی مدت وزیر پیشنهادی. تا امروز تقریبا رسم برآن بوده که وزرای پیشنهادی، در زمان نطق خود، تشکرات و تعارفات مرسوم را به پایان بحث واگذار کنند و ابتدای زمان خود را بیشتر به رئوس برنامه‌هایشان بپردازند. صادق مالواجرد اما برخلاف این رویه عمل کرد و 4 دقیقه و 17 ثانیه ابتدایی اظهاراتش را به تشکر از مقامات کشور، نمایندگان و کارکنان وزارت راه و مردم و خبرنگاران و دولت‌های گذشته و... اختصاص داد. او در پایان اظهاراتش هم خود را اینگونه توصیف کرد: «صادق بودم، صادق هستم و صادق خواهم ماند.» این جمله با استقبال برخی نمایندگان همراه شد تا نشانی باشد از راه هموار او برای تکیه بر کرسی وزارت. نکته قابل توجه آنکه فقط 15 نفر برای مخالفت با او ثبت نام کرده بودند، آن هم در مقابل 170 ثبت نام کننده برای موافقت. 

 

اتابک؛ بماند برای فردا! 

آخرین دستور کار جلسه امروز نمایندگان مجلس به بررسی صلاحیت محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اختصاص یافت. نمایندگان وارد دستور این جلسه شدند، کمیسیون موافقت خود با او را بیان کرد و موافقان هم نظرشان را گفتند اما ادامه جلسه ماند برای فردا. جالب آنکه مجتبی ذوالنور، از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری مجلس در موافقت با او سخن گفت. او تحصیلات اتابک در دانشگاه میشیگان را در شرایطی نقطه قوت وزیر پیشنهادی خواند که در دولت دوم حسن روحانی، همین موضوع را به عنوان نقاط ضعف شخص رئیس جمهوری و وزرایش می‌خواند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها