|

گزارش جدید آژانس درباره ذخایر اورانیوم غنی‌شده و برنامه هسته‌ای ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی جدید درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرده که ایران، ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را افزایش داده است.

گزارش جدید آژانس درباره ذخایر اورانیوم غنی‌شده و برنامه هسته‌ای ایران

به گزارش شبکه شرق، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد که ایران، در ماه‌های اخیر، ذخایر اورانیوم ۲۰ و ۶۰ درصدی خود را افزایش داده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی خطاب به شورای حکام اعلام کرده که ذخایر اورانیوم بسیار غنی‌شده ایران، طی ماه‌های اخیر، افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، ایران، ۸ آبشار سانتریفیوژ پیشرفته از نوع «IR۶» در سایت فردو اضافه کرده است که مجموع سانتریفیوژ‌های جدید را به ۱۰ خوشه می‌رساند. البته ادعا شده است که سانتریفیوژ‌های جدید هنوز فعال نیستند و عملیات غنی‌سازی در آنها انجام نمی‌شود.

طبق این گزارش، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس اتمی مدعی شده است که طی سه ماهه گذشته هیچ پیشرفتی در حل‌وفصل مسائل ادعایی پادمانی و همچنین مجوز بازرسان آژانس که ایران براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان لغو کرده، حاصل نشده است.

گروسی بر اساس گزارش یاد شده امیدوار است که «تبادل اولیه او با رئیس‌جمهور پزشکیان در چارچوب یک سفر زودهنگام به ایران و برقراری یک گفت‌وگوی سازنده که به سرعت به نتایج ملموس منجر شود، پیگیری خواهد شد.»

مدیرکل آژانس اتمی ماه پیش طی نامه‌ای به مسعود پزشکیان و تبریک پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری، برای سفر به ایران و گفتگو درباره همکاری‌های میان دو طرف اعلام آمادگی کرد. گروسی مدعی است که کاهش تعهدات برجامی، نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را کم کرده است.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که مطابق با سند محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به رصد این خبرگزاری رسیده است، ایران طی ماه‌های اخیر، ذخایر اورانیوم با غنای بالا را افزایش داده‌ است.

​دیدبان هسته‌ای سازمان ملل در گزارش فصلی خود اعلام کرد که ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ایران با افزایشی ۲۲.۶ کیلوگرمی به ۱۶۴.۷ کیلوگرم رسیده است.

در این سند ادعا شده که ایران ۱۶۴.۷ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصد در اختیار دارد که این میزان نسبت به گزارش قبلی در ماه مه، ۲۲.۶ کیلوگرم افزایش یافته است.

منبع: فارس
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها