|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| دهم شهریور

گلایه محمدرضا عارف از جو بی‌اعتمادى بین مسئولان و فشار بر مدیران

هاشمی رفسنجانی روز دهم شهریور در مورد دیدار با حسین کمالی و نارضایتی او از عدم انتخاب در کابینه، سفیر ایران در سازمان ملل و جزییاتی از بنیاد علوی و همچنین دیدار با محمدرضا عارف نوشته است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

گلایه محمدرضا عارف از جو بی‌اعتمادى بین مسئولان و فشار بر مدیران

آقاى [حسین] کمالى، وزیر سابق کار [و امور اجتماعی] آمد. از عدم انتخاب در کابینه جدید ناراضى است و هنوز منتظر ارجاع پُست مناسب است و فکر مى‌کند، کارگران با این اقدام آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رئیس‌جمهور]، به صف مخالفان دولت مى‌پیوندند. گفتم، مى‌تواند به عنوان مشاور امور کارگرى، در مرکز تحقیقات استراتژیک [مجمع تشخیص مصلحت نظام] باشد؛ تشکر کرد. [ خانم نیره احتشام رضوی]، همسر شهید [سیدمجتبی] نواب‌صفوى و [آقاى سیدمحمدباقر رضوى]، فرزندش‌که روحانى است، آمدند. براى رفع مشکلات خانواده شهید، استمداد کردند.

آقاى [هادی] نژادحسینیان، سفیر ایران در سازمان ملل آمد. گفت، مسلمانان در آمریکا به سرعت رو به رشدند؛ از طریق مهاجرت مسلمانان و نیز مسلمان‌شدن سیاه‌پوستان. گرچه آمریکا، آمار رسمى را شش میلیون نفر مسلمان اعلام کرده است، ولى خود مسلمانان معتقدند، نُه میلیون نفرند.

گفت، بنیاد علوى در آمریکا، سالانه دو میلیون دلار سود خالص دارد و صرف امور فرهنگى مسلمین مى‌شود و به تأسیس مراکز اسلامى جدید، کمک مى‌کند و نیاز به مُبلغان زبردست دارد. بناست مدرسه تربیت مُبلغ در آمریکا تأسیس شود. از احتمال‌ گنجانده‌شدن فقر و فساد و فحشا، در گزارش امسال [موریس] کاپیترون، [گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل]، گفت که بسیار مختصر است. گفتم، براى جلوگیرى از آن تلاش کند. گفت، روابط‌مان با آمریکا به جای بهترشدن، رو به تیرگى مى‌رود و دولت [جرج دبلیو] بوش، خشن است.

عصر، دکتر [محمدرضا] عارف، معاون اول جدید رئیس‌جمهور آمد. برنامه‌ها و سیاست خود را توضیح داد و از جو بی‌اعتمادى بین مسئولان و فشاری‌ که روى مدیران هست، ابراز نگرانى‌ کرد و از من خواست براى اصلاح فضا کمک کنم.

در کنفرانس ضد نژادپرستى دوربان [آفریقای جنوبی]، اکثر نطق‌ها علیه اسرائیل است و تظاهرات وسیع مردمى هم علیه اسرائیل ادامه دارد. سیل در شهرهاى شمال، خرابى‌هایی به بار آورده است.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها