|

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌و‌گو با «شرق»

تأمین امنیت پایدار منطقه با اجرای توافق‌نامه امنیتی ایران و عراق

توافق‌نامه امنیتی ایران و عراق، برای جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت زیادی است و یکی از مهم‌ترین موضوعات در روابط میان ایران با عراق به حساب می‌آید.

تأمین امنیت پایدار منطقه با اجرای توافق‌نامه امنیتی ایران و عراق

شرق: با توجه به گذشت بیش از یک سال از روند اجرائی‌شدن توافق‌نامه امنیتی میان ایران و عراق و به منظور بررسی هرچه بهتر ابعاد مختلف اجرای تعهدات این موافقت‌نامه از سوی دولت مرکزی عراق و مسئولان اقلیم شمال عراق با ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در آستانه سفر رئیس‌جمهور به عراق در این زمینه گفت‌وگویی انجام دادیم.

   ‌در‌حال‌حاضر کمّ‌و‌کیف اجرای توافق‌نامه امنیتی میان ایران و عراق چگونه است، چه مواردی انجام شده و چه مواردی باقی مانده است؟

توافق‌نامه امنیتی ایران و عراق، برای جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت زیادی است و یکی از مهم‌ترین موضوعات در روابط میان ایران با عراق به حساب می‌آید.

در این راستا ابتدا لازم می‌دانم از تلاش‌های دولت عراق تشکر و قدردانی کنم و تأکید کنم که از شرایط موجود آگاه هستیم؛ بنابراین اجرای این توافق‌نامه را گام مؤثری در مسیر تأمین امنیت پایدار در منطقه ارزیابی می‌کنم. بر‌اساس این توافق‌نامه، گروه‌های تروریستی باید در منطقه اقلیم شمال عراق در وهله اول خلع سلاح شوند که این مسئله در‌حال اجراست و همان‌طور‌که در اخبار مشاهده کردید، انتقال تروریست‌های کومله از منطقه موسوم به زرگویز آغاز شده است. اما ما به واسطه حجم بالای مطالبات مردمی، به‌ویژه شهروندانی که فرزندان‌شان به هر نحو گرفتار این گروهک‌ها شده‌اند، انتظار تسریع در اجرای توافقات را داریم. ما معتقدیم که سران این گروه‌های تروریستی که منجر به به‌شهادت‌رسیدن بسیاری از ‌هم‌وطنان ما شده‌اند، باید محاکمه شوند. بنابراین انتظار می‌رود هم‌زمان پیگیری قضائی پرونده‌هایی که به واسطه مطالبات شهروندان ما در دستگاه قضائی تشکیل شده است، تسریع شود. به‌هر‌حال سران و سرکردگان این گروه‌های تروریستی باید در‌برابر قانون پاسخ‌گو باشند.

‌انتظار مشخص که جمهوری اسلامی ایران از طرف عراقی درباره اجرای مفاد توافق‌نامه امنیتی ایران و عراق دارد، چیست؟

اجرای بی‌کم‌و‌کاست توافق به‌صورتی‌که هیچ تروریستی در عراق باقی نماند و هیچ‌گونه اقدام تروریستی از خاک عراق علیه جمهوری اسلامی ایران انجام نشود. ما صرفا به دنبال جابه‌جایی مقر تروریست‌ها نیستیم و گرچه شرایط از قبل بهتر شده و ما از دولت عراق بابت این اقدامات تشکر می‌کنیم، اما به دنبال اخراج آنها از عراق هستیم و انتظار ما از مسئولان عراقی اخراج و محاکمه سران گروه‌های تروریستی است.

‌ اقدامات حقوق قضائی طرف عراقی در این زمینه در چه مرحله‌ای است؟

در زمینه حقوقی و قضائی متأسفانه اقدام خاصی از طرف عراق انجام نشده است و ما از این نظر و به واسطه مطالبات مردمی که مکرر با نمایندگان مجلس نیز مطرح می‌شود، خواستار پیگیری ویژه از سوی طرف عراقی هستیم. قرار بود‌ بر‌اساس معاهده قضائی میان جمهوری اسلامی ایران و عراق، سران و اعضای تحت تعقیب گروه‌های تروریستی به ایران استرداد شوند، اما تا‌به‌امروز نه در محاکم قضائی عراق محاکمه شده‌اند، نه از خاک آن کشور اخراج شده‌اند و نه به ایران استرداد شده‌اند.

‌درخواست نهایی ایران از مسئولان دولت مرکزی بغداد و مسئولان اقلیم شمال عراق در این زمینه چیست؟

درخواست ایران از طرف عراقی کاملا روشن است: ابتدا تروریستی اعلام‌کردن این گروه‌ها و سپس انحلال آنها و البته برخورد با هرگونه فعالیت این گروه‌های تروریستی مستقر در اقلیم شمال عراق. ما انتظار داریم‌ سیاست دوگانه‌ای را در قبال تروریست‌ها شاهد نباشیم، بلکه به‌صراحت و روشنی این گروه‌ها در عراق منحل شوند که این به‌نفع ملت عراق، کشور عراق و منطقه اقلیم شمال آن کشور خواهد بود و باید تروریست‌ها خاک عراق را ترک کنند.

‌ برخی مسئولان اقلیم شمال عراق گروهک‌های مزبور را تروریستی قلمداد نمی‌کنند. نظر جناب‌عالی در این زمینه چیست؟

به نظرم نیازی نیست که ما بخواهیم برخی موضوعات تاریخی را برای دوستان عراقی خود یادآوری کنیم. پنج هزار شهید ترور به دست این گروه‌ها در چند دهه گذشته و با عملیات‌های تروریستی آنها قتل‌عام شدند. این گروه‌ها بمب‌گذاری‌های متعددی در نقاط مختلف کشور ما، از جمله در مهاباد و در بیمارستان پاوه داشتند و بارها دست به قتل‌عام شهروندان بی‌گناه ما زدند. آنها بیش از ۷۰۰ کودک را در این سال‌ها به اسارت گرفتند، آدم‌ربایی کردند و از سرنوشت آنها نیز هیچ خبری نیست. فهرست جنایات این گروه‌ها بسیار طولانی‌ است و قطعا از حافظه مردم ما و حافظه کردهای شریف ایران پاک نمی‌شود.

مسئولان اقلیم شمال عراق انتظار نداشته باشند که ما در‌برابر تروریست‌هایی که بزرگ‌ترین جنایات را در کشور ما مرتکب شده‌اند، سکوت کنیم.

‌اگر نکته پایانی در این زمینه وجود دارد، بفرمایید.

ما معتقدیم که نابودی و اخراج این تروریست‌ها، هم به‌نفع دولت و ملت عراق و منطقه اقلیم شمال آن کشور و هم به‌نفع ملت ماست. ما انتظار داریم که آنها سیاست حسن هم‌جواری را رعایت کنند و توجه داشته باشند که ملت ایران ملتی بزرگ است و دولت جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و امنیت همه اتباع و شهروندان خود با همه توان دفاع خواهد کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها