|

العالم فی 60 ثانیه

از نمایشگاه کتاب بین‌المللی بغداد تا رایزنی عربستان و چین

ولیعهد عربستان سعودی و نخست‌وزیر چین، آخرین تحولات منطقه و عرصه بین‌الملل و تلاش‌های دو کشور در این زمینه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

از نمایشگاه کتاب بین‌المللی بغداد تا رایزنی عربستان و چین
خبرنگار: ذلفا معیل

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز، با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین رسانه‌های الخلیج‌اونلاین، الشرق‌الاوسط، خبرگزاری رسمی عراق، الفرات نیوز و الخلیج‌اونلاین.

الخلیج‌اونلاین: کویت، حفاری در چاه نفتی مشترک با عربستان را از سرگرفت

شرکت کویتی نفت خلیج، حفاری چاه نفتی در میدان الوفره را که با عربستان مشترک است، پس از بیش از هشت سال ازسرگرفت.

در گزارش سالانه سازمان نفت محلی کویت آمده است که این شرکت بار دیگر حفاری در سکو‌های دریایی 13 و 14 را آغاز کرده که این امر منجر به افزایش سطح تولید نفت در منطقه مشترک می‌شود.

در این گزارش اشاره شده است که پروژه صادرات گاز مازاد در میدان مشترک الوفره به شرکت نفت کویت آغاز شده و این مسأله به کاهش سوزاندن گاز در این میدان کمک خواهد کرد.

منطقه مشترک میان کویت و عربستان شامل دو میدان الخفجی و الوفره است که تولید در این دو میدان به 500 الی 600 هزار بشکه نفت در روز می‌رسد که به طور مساوی میان دو کشور تقسیم می‌شود.

الشرق‌الاوسط: رایزنی ولیعهد عربستان و نخست‌وزیر چین 

ولیعهد عربستان سعودی و نخست‌وزیر چین، آخرین تحولات منطقه و عرصه بین‌الملل و تلاش‌های دو کشور در این زمینه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

«محمد بن‌ سلمان بن عبدالعزیز» ولعیهد و نخست‌وزیر عربستان در دیدار با «لی کیانگ»، نخست‌وزیر چین، در دربار سلطنتی در ریاض آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی کردند.

این منبع افزود: «بن‌ سلمان و کیانگ ضمن امضای صورت‌جلسه چهارمین جلسه کمیته مشترک عالی رتبه عربستان و چین و با بر عهده گرفتن ریاست این جلسه، ابعاد و جنبه‌های مختلف همکاری مشترک ریاض و پکن به ویژه هماهنگی‌های سیاسی و امنیتی، فرصت‌های تجاری، زمینه‌های انرژی، سرمایه‌گذاری، فرهنگ و فناوری را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.»

الفرات‌نیوز: بیش از 19 میلیارد دلار حجم سرمایه‌گذاری‌های روسیه در بخش انرژی عراق

«سرگی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه در نمایشگاهی برای هشتادمین سالروز روابط دیپلماتیک روسیه و عراق حضور یافت.

او در این نمایشگاه گفت که حجم کل سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های نفت روسی در بخش انرژی در عراق فراتر از 19 میلیارد دلار است و پروژه‌های بزرگی با مشارکت شرکت‌های نفت روسی برگزار می‌شود.

لاوروف گفت که صنعت نفت و گاز از لحاظ سنتی، عنصر مرکزی در همکاری عملی روسیه با عراق بود.

وزیر خارجه عراق افزود که شرکت‌های لوک اویل، گازپروم نفت و روسنفت، بخش اصلی در این سرمایه گذاری‌ها هستند.

خبرگزاری رسمی عراق: آغاز به کار بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب بین‌المللی بغداد

بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد با حضور نخست‌وزیر عراق و مشارکت ۲۱ کشور ازپنج‌شنبه آغاز به کار کرد.

رئیس اتحادیه ناشران و کمیته عالی مقدماتی نمایشگاه کتاب اعلام کرد: »بیست و پنجمین دوره نمایشگاه کتاب بغداد با حضور ۶۰۰ ناشر از ۲۱ کشور از جمله عراق، کشورهای عربی و دیگر کشورهای خارجی با حضور نویسندگان و اندیشمندان مختلف روز پنج‌شنبه افتتاح خواهد شد.«

«عبدالوهاب الراضی»، رئیس اتحادیه ناشران و کمیته عالی مقدماتی برگزاری این نمایشگاه تصریح کرد: «بیست و پنجمین نشست نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد با شعار «عراق می‌خواند»، با حضور «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر این کشور افتتاح می‌شود و تا روز یکشنبه ۲۲ سپتامبر از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب به کار خود ادامه خواهد داد.»

العربی الجدید: امضای توافقنامه پالایش و پتروشیمی بین آرامکو عربستان و شرکت‌های چینی

شرکت آرامکو عربستان سعودی قراردادی با شرکت‌های چینی در زمینه پالایش و پتروشیمی از جمله توسعه پالایشگاه الجبیل امضا کرد.

شرکت آرامکو روز چهارشنبه در جریان سفر یک هیئت عالی رتبه چینی به عربستان سعودی به ریاست «لی چانگ»، نخست‌وزیر چین، از امضای توافق‌نامه با شرکای اصلی چینی خبر داد.

بر اساس این گزارش، شرکت آرامکو اعلام کرد: این توافق‌نامه‌ها، کمک‌ها و سهیم شدن مداوم و دراز مدت این شرکت را در امنیت انرژی و توسعه در چین افزایش می‌دهد؛ ضمن آنکه مشارکت چین نیز به حمایت از رشد اقتصادی عربستان و تقویت همکاری‌ها در توسعه فناوری جدید کمک خواهد کرد.

این قراردادها شامل اسناد اولیه در مورد چارچوب توافق‌نامه توسعه با شرکت پتروشیمی «رونگ شنگ» و یک توافق‌نامه همکاری استراتژیک با گروه «هنگلی» با مسئولیت محدود است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها