|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و پنجم شهریور

از تشکیل پرونده قضایی برای رئیس‌ دفتر معاون اول رئیس‌جمهور تا پیگیری بین‌المللی اعدام‌های پس از مرصاد

هاشمی رفسنجانی روز بیست و پنجم شهریور در مورد اخبار مربوط به حوادث یازدهم سپتامبر، تشکیل پرونده قضایی برای رئیس دفتر معاون اول رئیس‌جمهوری و آغاز پیگیری‌های بین‌المللی برای اعدام‌های صورت گرفته پس از مرصاد نوشته است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

از تشکیل پرونده قضایی برای رئیس‌ دفتر معاون اول رئیس‌جمهور تا پیگیری بین‌المللی اعدام‌های پس از مرصاد

با معاونان مرکز تحقیقات [مجمع تشخیص‌ مصلحت نظام] جلسه داشتم. تمام وقت صرف مسائل اخیر آمریکا [=حملات یازده سپتامبر] شد. دکتر [حسن] روحانى، [دبیر شورای عالی امنیت ملی]، مذاکرات و تصمیمات شوراى عالى امنیت ملی و دبیرخانه را توضیح داد. به رسانه‌ها ابلاغ شده که حالت اظهار خوشحالى نداشته باشند و مصاحبه آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رئیس‌جمهور] و آقاى روحانى نیز توصیه شده است.

معلوم نیست که هدف آمریکا از انتقام، فقط افغانستان است یا بنا دارد به کشورهاى اسلامى دیگر، من‌جمله ایران به اتهام حمایت از تروریسم، آسیب برساند. از اظهارات [جرج دبلیو] بوش، [رئیس‌جمهور آمریکا] که گفته، این جنگ طولانى و وسیع است و از مردم آمریکا خواسته صبور باشند و نیز از تصویب 40 میلیارد دلار، کسر نیمى از آن براى ترمیم خرابى‌ها و ده میلیارد دلار براى تقویت اطلاعات و ده میلیارد دلار، براى مبارزه با تروریسم است و نیز از اعلام حالت فوق‌العاده و احضار 50 هزار نیروى ذخیره و نیز از تلاش زیاد، براى جلب حمایت کشورهاى دیگر، برمى‌آید که برنامه وسیع باشد.

پاکستان اعلام کرده، کلیات خواسته‌هاى آمریکا را پذیرفته است. آمریکا به پاکستان صریحاً گفته، یا با طالبان باشد و هزینه همکارى با آنها را بپردازد، یا با آمریکا باشد؛ در این صورت باید همکارى همه‌جانبه براى شکست طالبان و بن‌لادن داشته باشد؛ گویا دوم را پذیرفته و امروز دیپلمات‌هاى خود را از افغانستان خواسته است و به طالبان سه روز مهلت داده که بن‌لادن را تحویل بدهند.

دکتر روحانى‌ گفت، آمریکا از پاکستان، روسیه و جبهه متحد شمال افغانستان، خواسته که اهداف مهم را که در افغانستان قابل زدن است، به او بدهند. روسیه نقاط زیادى را معرفى کرده و جبهه شمال هم آمادگى دارد همکارى کنند. گفت، احمدشاه مسعود، همان لحظه ترور درگذشته بود؛ به خاطر شرایط جارى، مرگ او اعلام نشده است، ولى اروپا و آمریکا و روسیه مى‌دانستند.

در مرزهایمان با افغانستان، نیروها را براى جلوگیرى از ورود مهاجران، تقویت کرده‌ایم و با همکارى سازمان ملل، چند اردوگاه براى پذیرش آوارگان احتمالى، ایجاد مى‌کنیم. نظریه اینکه حملات [یازده سپتامبر]، توسط مخالفان داخلى آمریکا و تحریک موساد انجام شده، روز به روز تقویت مى‌شود، ولى آمریکا مایل نیست به آن توجه ‌کند و مى‌خواهد با استفاده از فرصت ایجادشده، علیه تروریسم اقدام کند و پرونده‌هاى گذشته را هم در نظر دارد.

جمهورى آذربایجان، اعلام کرده که به خاطر شرایط ناشى از حمله آمریکا، سفر [حیدر] على‌اف، [رئیس‌جمهور] به ایران را که قرار بود فردا انجام شود، به تأخیر انداخته. آقاى [حسین] مهرپور، [مشاور حقوقی رئیس‌جمهور] گفت، در کنفرانس دوربان، کشورهاى اسلامى با فشار آمریکا و اروپا، عقب‌نشینى افتضاح‌آمیزى کردند و قطع‌نامه به نفع اسرائیل تمام شد.

از آقاى [عباسعلی] علیزاده، [رئیس‌ کل دادگستری استان تهران]، در مورد پرونده رئیس‌ دفتر معاون اول رئیس‌جمهور پرسیدم. گفت، [اتهامات او] استفاده از امکانات دولتى براى‌ کارگاه شخصى و وارد کردن 10 تُن اسفنج تیتانیوم به اسم قراضه آهن و آلوده‌کردن محیط‌زیست براى تولید پالادیوم، به صورت غیرمجاز [است].

عصر آقاى [علی] خرم، سفیرمان در [مقر] سازمان ملل در سوئیس آمد. گفت، گروهى دارند تلاش مى‌کنند که مسئله ادعای اعدام‌ها بعد از [عملیات] مرصاد را که در خاطرات آیت‌الله منتظرى آمده، از طریق دادگاه بین‌المللى پیگیرى‌ کنند و خواست، قوه قضائیه با برنامه‌ریزى، طرح دفاعى تهیه کنند. به ایشان گفتم، تلاش کنند از منابع قابل اطمینان، هدف و سیاست آمریکا از اقدامات تلافى‌جویانه را کشف نماید. شب، براى اصلاح دندان، به بیمارستان اختر رفتم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها