|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و ششم شهریور

گلایه زنگنه از حمله چپ و راست

هاشمی رفسنجانی روز بیست و ششم شهریور در مورد دیدار با زنگنه، امام جمعه زاهدان و برخی اخبار خارجی نوشته است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

گلایه زنگنه از حمله چپ و راست

[آقاى آنتى‌کویستینن]، سفیر فنلاند، براى خداحافظى آمد. از مواضع نسبتاً خوب فنلاند که تجاوزات اسرائیل به فلسطینى‌ها را محکوم کرده، قدردانى‌ کردم و خواستار تعادل تجارت بین دو طرف شدم و از آمریکا به‌ خاطر سیاست دوگانه در برخورد با تروریسم که از ترورهاى دولتى اسرائیل و ترورهاى ضدانقلاب ایران، چشم‌پوشى مى‌کند، انتقاد کردم و از اقدام تند و شتاب‌آلود علیه افغانستان، برحذر داشتم.

آقاى [حبیب‌الله] محمدیان، امام‌جمعه زاهدان آمد. ناراحت است از اینکه آقاى [سیدرضا] تقوى، [رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه‌جمعه]، به ایشان گفته است‌ که هفته آینده خداحافظى‌ کند، گله‌مند است و براى رفع مشکلاتش، استمداد کرد.

آقاى [بیژن نامدار] زنگنه، وزیر نفت آمد. از حملاتى که چپ و راست و بازرسى‌ها علیه او دارند، به شدت ناراحت است و مى‌گوید، اگر مثل بعضى اقدام مثبتى نکرده بودم، چنین برخوردهایى نبود و گفت، آقاى [احمد] رهگذر آماده نیست که مدیرعاملى شرکت نفت را بپذیرد و مدیران تحت‌ مدیریت آقاى [محمدرضا] نعمت‌زاده، [مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی]، از ایشان به خاطر سختگیرى‌ها و برخوردها ناراحت‌اند.

عصر آقایان [علی] وکیلى، [رئیس پژوهشگاه صنعت نفت] و دکتر [احمدرضا] جلالى [نایینی] آمدند. طرح‌هایى در مورد کارهاى حساب‌شده اطلاع‌رسانى براى آگاهى مردم و جلو‌گیرى از عوام‌فریبى‌ها داشتند و در مورد خطرات تهاجم آمریکا صحبت شد. آقاى [احمد] حق‌طلب، فرمانده حفاظت [انصارالمهدی] آمد. بر لزوم محافظت و احتیاط بیشتر شخصیت‌هاى انقلاب در این شرایط، تأکید کرد. عازم عُمره است.

پاکستان اعلام کرده، مرزهاى خود را با افغانستان بسته و هیئت اعزامى‌اش، امروز با رهبران طالبان، در خصوص تحویل اُسامه بن‌لادن، [رهبر القاعده]، مشغول مذاکره شده‌اند. در اخبار آمده که روز حمله به آمریکا، یهودى‌هاى آمریکا بر سر کار نرفته‌اند و [آریل] شارون، [نخست‌وزیر اسرائیل]، جلسه‌ای که با یهودى‌ها بنا بود داشته باشد، لغو کرده و اینها را دلیل اطلاع یا عامل بودن اسرائیل در این عملیات مى‌گیرند. بسیارى از کشورهاى اروپا گفته‌اند، در حملات نظامى انتقام‌جویانه آمریکا شرکت نمى‌کنند و جبهه متحد شمال افغانستان که گفته با آمریکا همکارى مى‌کند، امروز شرط کرده که آمریکا به مردم حمله نکند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها