|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و هشتم شهریور

گزارشی از تخلف در بازجویی از متهمان قتل‌های زنجیره‌ای

هاشمی رفسنجانی روز بیست و هشتم شهریور در مورد دیدار با سفیر سابق ایران در روسیه، رییس شعبه‌ سه دادگاه نظامی و برخی انتصاب‌ها نوشته است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید

گزارشی از تخلف در بازجویی از متهمان قتل‌های زنجیره‌ای

آقاى [مهدی] صفرى، سفیر سابق در مسکو آمد. دوره‌اش تمام شده و آقاى [غلامرضا] شافعى، به جاى ایشان رفته است. هنوز در وزارت امورخارجه، شغل مناسبى به او پیشنهاد نشده و انتظار دارد در جاى مناسبى‌ کار کند. در مورد خزر صحبت کردیم.

اخوى محمد، [معاون اجرایی رئیس‌جمهور] آمد. در مورد امور خانوادگى و مسائل اخیر آمریکا و احتمالات اقدامات آینده آمریکا و آثار احتمالى مذاکره کردیم. با محسن، [رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت مترو]، ناهار کارى خوردیم. براى مسائل مترو[ی تهران]، عازم چین است.

عصر آقاى [علی] شوشترى، رئیس شعبه سه دادگاه نظامى آمد. در مورد مأمور بازجویى متهمان قتل‌هاى زنجیره‌اى گزارشى داد. به خاطر تخلف از قوانین در بازجویى‌ها، تحت محاکمه هستند؛ پرونده بدى دارند. گفت، آقایان [محمد] نیازى، [رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح] و... هم متهم به صدور احکام نادرست در این خصوص‌اند که در دادگاه ویژه روحانیت، محاکمه خواهند شد.

لحن آمریکا در مورد حمله به افغانستان، از قاطعیت روزهاى قبل برخوردار نیست و صحبت از مشکلات و نتایج کم آن مى‌شود و مخالفت جهانى هم شکل گرفته است. مجمع علماى طالبان هم امروز بیانیه‌اى صادر کرد که جواب آمریکا را داده و گفته که آمریکا، دلیلی براى ادعاى خود علیه [اُسامه] بن‌لادن، [رهبر القاعده]، اقامه نکرده و اگر اقدام به حمله کند، دچار وضعى شبیه شوروی در افغانستان خواهد شد.

ژنرال [پرویز] مشرف، [رئیس‌جمهور پاکستان] هم از لحن محکم همکارى با آمریکا کاسته و مخالفت‌هاى مردمى و روحانیت در پاکستان، علیه او وسیع شده است و علماى پاکستان، روز جمعه را اعلام راهپیمایى علیه آمریکا کرده‌اند.

آقاى مهندس [رسول] زرگر، معاون آب برکنارشده وزارت نیرو آمد. گزارشى از خدمات خود داد. از عزل بى‌دلیل خودش‌که به خاطر به‌کارگیرى افراد [حزب] مشارکتى انجام شده است، گله دارد.

آقاى زرگر گفت، برنامه حفر ۲۰۰ حلقه چاه عمیق در شهر تهران، براى تأمین ۱۰ مترمکعب آب در ثانیه، در دست اجرا است و اگر اجرا شود، کمبود آب تهران، برطرف خواهد شد. وزارت نیرو، این برنامه را در دولت سازندگی شروع کرده بود که بعداً متوقف شد.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها