|

آخرین اخبار و اطلاعات جدید از انفجار پیجرها در لبنان؛ آخرین آمار کشته‌شدگان و مجروحان اعلام شد/ ویدئو و تصاویر

آخرین اخبار و جزئیات جدید درباره انفجار پیجرها در لبنان و عملیات اسرائیل علیه حزب‌الله لبنان اعلام شد.

آخرین اخبار و اطلاعات جدید از انفجار پیجرها در لبنان؛ آخرین آمار کشته‌شدگان و مجروحان اعلام شد/ ویدئو و تصاویر

به گزارش شبکه شرق، در پی انفجار پیجرها در مناطق مختلف لبنان، به ویژه بیروت و براساس آخرین آمار، تاکنون یازده نفر کشته شده و چهار هزار لبنانی زخمی شده‌اند.

حوالی ساعت ۳:۳۰ بعدازظهر روز سه‌شنبه «۲۷ شهریورماه ۱۴۰۳» (هفدهم سپتامبر ۲۰۲۴)،  تعدادی از دستگاه‌های دریافت پیام معروف به «پیجر» که در اختیار تعدادی از کارکنان یگان‌ها و موسسات مختلف حزب‌الله لبنان بودند، منفجر شدند.

حزب‌الله لبنان روز سه‌شنبه «۲۷ شهریورماه ۱۴۰۳»، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حدود ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه بعدازظهر روز سه‌شنبه، تعدادی از دستگاه‌های دریافت پیام «پیجر» که توسط تعدادی از کارگران واحد‌ها و موسسات مختلف حزب‌الله مورد استفاده قرار گرفته بود، «به شکل مبهمی منفجر شدند» و طی آن یک دختربچه و ۲ برادر ما کشته و تعداد زیادی نیز زخمی شدند.»

صدها شهروند لبنانی از جمله برخی اعضای حزب‌الله لبنان، روز سه‌شنبه «۲۷ شهریور ۱۴۰۳»، در جنوب لبنان و حومه جنوبی بیروت بر اثر انفجار پیجرهایی که از آن‌ها برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند، به‌شدت مجروح شدند. این رویداد فقط محدود به ضاحیه نبود، بلکه در سراسر لبنان رخ داد و همزمان برخی از بی‌سیم‌ها، تلفن‌های همراه و پیجرها منفجر شدند.

آمار کشته‌شدگان و مصدومان انفجار پیجرها در لبنان

در انفجار دستگاه‌های پیجرها در لبنان تاکنون ۱۱ تن شهید و حدود چهار هزار نفر زخمی شده‌اند.

حزب‌الله در بیانیه‌ای ضمن تایید شهادت سه تن از کادر خود تاکید کرد مقاومت در همه سطوح در بالاترین آمادگی برای دفاع از لبنان است.

منابع خبری گزارش دادند که درپی انفجار پیجرها تا این لحظه، ۱۱ نفر در لبنان شهید و چهار هزار نفر زخمی شده‌اند.

انفجار پیجرها

انفجار پیجرها

افشای عملیات مخفی اسرائیل منجر به عملیات انفجار پیجر‌ها شد

یک رسانه آمریکایی فاش کرد که اسرائیل پس از دریافت اطلاعاتی مبنی بر اطلاع «حزب‌الله» از نفوذ در دستگاه‌های پیجر، عملیات انفجار این دستگاه‌ها را در لبنان تسریع کرد.

به نقل از الجزیره، وبگاه آمریکایی «المونیتور» به نقل از منابع اطلاعاتی منطقه‌ای بلندپایه گزارش داد که اسرائیل پس از دریافت اطلاعاتی مبنی بر اینکه دو عضو حزب‌الله متوجه نفوذ در دستگاه‌های بیجر شده‌اند، عملیات انفجار این دستگاه‌ها را در لبنان تسریع کرد.

این سایت مدعی شد که تصمیم به اجرای این عملیات به دلیل این نفوذ اطلاعاتی به اسرائیل  تحمیل شد تا قبل از «از دست رفتن فرصت» آن را عملی کند.

در این گزارش آمده است که هزاران دستگاه ارتباطی که حزب‌الله دریافت کرده بود، توسط اسرائیل پیش از تحویل به حزب‌الله بمب‌گذاری شده بودند و برنامه اصلی اسرائیل این بود که در صورت آغاز جنگ تمام‌عیار با حزب‌الله، این دستگاه‌ها را منفجر کند تا به برتری استراتژیک دست یابد.

طبق این گزارش، اسرائیل پس از شک یکی از اعضای حزب‌الله و تصمیم او برای اطلاع به فرماندهانش، سه گزینه پیش‌رو داشت: «آغاز جنگ علیه حزب‌الله و انفجار دستگاه‌ها طبق برنامه اولیه، انفجار فوری دستگاه‌ها برای وارد آوردن بیشترین خسارت ممکن، یا نادیده گرفتن این موضوع و ریسک کشف شدن نقشه»، که در نهایت، گزینه دوم انتخاب شد و عملیاتی که حتی از آمریکا هم پنهان نگه داشته شده بود، اجرا شد.

یک منبع امنیتی لبنانی نیز به الجزیره گفت که این دستگاه‌ها حدود ۵ ماه پیش وارد شده و پیش از تحویل به حزب‌الله بمب‌گذاری شده بودند.

او افزود که میزان ماده منفجره استفاده‌شده در این دستگاه‌ها بیش از ۲۰ گرم نبوده است.

روزنامه «وال استریت ژورنال» نیز گزارش داد که این دستگاه‌ها بخشی از یک محموله جدید بوده که اخیراً به دست حزب‌الله رسیده است.

در این راستا، شرکت امنیتی «لوبک اینترنشنال» نیز اعلام کرد که دلیل انفجار این دستگاه‌ها احتمالاً نرم‌افزارهای مخربی بوده که باعث افزایش دمای باتری‌ها شده و انفجار را به دنبال داشته، یا اینکه بمب‌ها از راه دور فعال شده‌اند.

 

 

انتقال برخی مجروحان انفجار پیجر‌ها به تهران

رئیس جمعیت هلال احمر از شرایط پایدار و وضعیت عمومی «خوب» سفیر ایران در لبنان خبر بعد انفجار پیجر‌ها داد.

پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر درباره وضعیت جسمانی «مجتبی امانی»، سفیر ایران در لبنان اظهار کرد: «حال عمومی سفیر ایران در لبنان خوب است و شرایط پایداری دارند. به لطف خدا تلاش می‌کنیم که تعداد قابل توجهی از مجروحانی که به مداخلات درمانی جدی‌تر نیاز دارند به تهران منتقل کنیم.»

او با بیان اینکه دو گروه از متخصصان اصلی در بیمارستان لبنان حضور دارند، گفت: «هدف از حضور متخصصان و فوق‌تخصصان چشم در بیمارستان‌های لبنان این است که عمل‌های جراحی چشم را انجام دهند. من به همراه متخصصان و فوق‌متخصصان چشم از بیمارستان حضرت‌رسول (ص) لبنان بازدید کردیم.»

عصر سه‌شنبه و در پی انفجار دستگاه‌های ارتباطی پیجر در لبنان، ده‌ها نفر از شهروندان این کشور مجروح شده‌اند.

درپی این حادثه تروریستی تیم‌های امدادی و داوطلب جمعیت هلال احمر شامل ۱۲ پزشک عمومی و متخصص و ۱۲ پرستار و امدادگر امروز به کشور لبنان اعزام شدند. پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر نیز به همراه این تیم‌ها به لبنان سفر کرده است.

راشاتودی: موساد پشت پرده انفجار پیجرها در لبنان است

شبکه «راشاتودی» گزارش داد یگان‌های موساد هزاران پیجر آلوده به مواد منفجره را در لبنان پخش کرده بودند.

باوجود مشخص نشدن رسمی دلیل فنی انفجار چند هزار پیجر در دست شهروندان لبنانی در روز سه‌شنبه، برخی گزارش‌ها از خرابکاری موساد در این دستگاه‌ها حکایت دارد.

شبکه «راشاتودی» بامداد چهارشنبه به نقل از گزارش‌هایی که هنوز تایید نشده‌اند، خبر داد: «یگان‌های موساد به کار گذاشتن مواد منفجره در هزاران پیجر، قبل از پخش کردن آنها در بین مردم لبنان متهم شده‌اند».

در گزارش راشاتودی آمده است: «ظاهراً آنها از روش ارسال پیام‌های انبوه به پیجر‌ها برای داغ‌کردن باتری آن استفاده کردند که سپس این حرارت باعث انفجار مواد منفجره پلاستیکی داخل آنها شده است».

طبق این گزارش، سه نوع پیجر در این عملیات مورد هدف قرار گرفتند که شامل مدل‌های Motorola LX۲، Teletrim و Gold Apollo Rugged Pager AR۹۲۴ هستند.

راشاتودی همچنین اضافه کرد: این پیجر‌ها هنوز به‌طور گسترده در بین غیرنظامیان در لبنان، در مکان‌هایی که شبکه‌های تلفن همراه به دلایل مختلف چندان رایج نیستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

منابع مطلع می‌گویند که نخست‌وزیر و کابینه جنگ اسرائیل در نشستی که اخیراً داشتند، عملیات انفجار پیجر‌ها در لبنان را تصویب کردند.

واکنش سفیر لبنان در سازمان ملل به انفجار پیجر‌ها در لبنان و سوریه

سفیر لبنان در سازمان ملل، انفجار پیجر توسط اسرائیل را تجاوزی که به جنایت جنگی تبدیل می‌شود، توصیف کرد.

هادی هاشم، سفیر لبنان در سازمان ملل متحد، انفجار پیجر توسط اسرائیل در سوریه و لبنان را «تجاوزی که به جنایت جنگی تبدیل می‌شود» توصیف کرد.

هاشم در یک نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل با هشدار درباره که این حملات باعث تشدید درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله خواهد شد، اسرائیل را به تشدید تنش‌ها در منطقه و نقض حاکمیت لبنان از طریق حملات مکرر از ماه اکتبر متهم کرد. 

در پی انفجار دستگاه‌های ارتباطی به نام «پیجر» در مناطق مختلف لبنان به ویژه بیروت و براساس آخرین آمار، تاکنون یازده نفر شهید و چهار هزار لبنانی زخمی شده‌اند.

به دنبال این انفجارها، حزب الله لبنان در بیانیه‌هایی اسرائیل را مسؤول انفجار پیجر‌ها دانست و گفت: «قطعا اسرائیل تقاص پس خواهد داد. پس از بررسی تمام وقایع، داده‌ها و اطلاعات موجود در مورد حمله‌ای که امروز بعدازظهر رخ داد، ما دشمن اسرائیلی را مسئول کامل این تجاوز جنایتکارانه می‌دانیم که غیرنظامیان را هم در برگرفت و منجر به شهادت و زخمی شدن چندین نفر شد. دشمن خیانتکار و جنایتکار بابت این تجاوز گناه آلود، قطعا تقاص پس می‌دهد.»

گزارش رویترز و نیویورک تایمز درباره انفجار پیجر‌ها در لبنان

بعد از وقوع انفجارهای متعدد در لبنان از طریق وسایل الکترونیکی، مقامات آمریکایی و دیگر مقامات مطلع گفتند، مقادیر کمی مواد منفجره در پیجرهایی که حزب‌الله لبنان از یک شرکت تایوانی سفارش داده، کار گذاشته شده بود.

به گفته مقامات آمریکایی و دیگر مقامات آمریکایی، اسرائیل عملیات تروریستی در لبنان را روز سه‌شنبه با مخفی کردن مواد منفجره در دسته جدیدی از پیجرهای ساخت تایوان که وارد این کشور شده بود، انجام داد.

به گفته برخی از مقامات، پیجرهایی که حزب‌الله به شرکت «گلد آپولو» در تایوان سفارش داده بود، قبل از رسیدن به لبنان دستکاری شده بودند. اکثر این پیجرها مدل «AR۹۲۴» این شرکت بودند، گرچه سه مدل گلد آپولوی دیگر هم در این محموله گنجانده شدند.

۲ نفر از مقامات به روزنامه نیویورک‌تایمز گفتند که این مواد منفجره، به وزن یک تا دو اونس، در کنار باتری در هر پیجر جاسازی شده بود. یک سوئیچ هم تعبیه شده بود که می‌توانست از راه دور برای منفجر کردن مواد منفجره فعال شود.

به گفته آن‌ها، روز سه‌شنبه، ساعت ۳:۳۰ بعدازظهر، پیجرها پیامی دریافت کردند که به نظر می‌رسید از سوی رهبری حزب‌الله بوده باشد. در عوض، پیام مواد منفجره را فعال کرد.

وزیر بهداشت لبنان به رسانه‌های دولتی گفت که دست‌کم ۱۱ نفر جان باخته و بیش از ۴۰۰۰ نفر هم زخمی شده‌اند که حال ۴۰۰ نفر از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

به گفته سه نفر از مقامات، این دستگاه‌ها برای چندین ثانیه قبل از انفجار برنامه‌ریزی شده بودند.

حزب‌الله لبنان، اسرائیل را مسوول سازماندهی این حمله دانسته است. اسرائیل فعلا درباره این حمله اظهارنظری نکرده است.

کارشناسان مستقل امنیت سایبری که فیلم‌های این حملات را مطالعه کرده‌اند، می‌گویند واضح است که قدرت و سرعت انفجارها ناشی از نوعی مواد منفجره بوده است.

«میکو هیپونن» متخصص تحقیقات در شرکت نرم‌افزار «WithSecure» و مشاور جرایم سایبری یوروپل، گفت: «این پیجرها احتمالا به نحوی اصلاح شده‌اند تا این نوع انفجارها را ایجاد کنند و اندازه و قدرت انفجار نشان می‌دهد که فقط باتری نبوده است.»

حمله اسرائیلی‌ها بر پیجرهایی که روشن شده بودند و پیام دریافت می‌کردند، اثر گذاشت. مشخص نیست که این پیجرها دقیقا چه زمانی سفارش داده شده و چه زمانی به لبنان رسیده‌اند.

از سوی دیگر منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند که اسرائیل در ۵۰۰۰ پیجر متعلق به حزب‌الله لبنان مواد انفجاری جاساز کرده است.

یک منبع ارشد امنیتی لبنان و یک منبع دیگر به رویترز گفتند که آژانس جاسوسی موساد اسرائیل ماه‌ها قبل از انفجارهای روز سه‌شنبه در داخل ۵۰۰۰ پیجر متعلق به حزب‌الله لبنان مواد منفجره کار گذاشته بود.

این منبع امنیتی لبنانی تایید کرد که این پیجرها متعلق به شرکت گلد آپولو مستقر در تایوان هستند، اما این شرکت مدعی است این دستگاه‌ها را تولید نکرده، بلکه توسط یک شرکت اروپایی با حق استفاده از این برند ساخته شده است.

حزب‌الله لبنان تاکید کرده است که این حمله جنایتکارانه اسرائیل را تلافی خواهد کرد. چندین منبع به رویترز گفتند که به نظر می‌رسد این توطئه ماه‌ها در حال پردازش بوده است. این منبع امنیتی ارشد لبنان گفت این گروه ۵۰۰۰ دستگاه پیچر از آن شرکت تایوانی سفارش داد که به گفته چندین منبع در اوایل سال جاری میلادی وارد لبنان شد.

شرکت تایوانی، نام آن شرکت اروپایی که به گفته آن در مساله دخیل بوده، افشا نکرده است. رئیس این شرکت امروز (چهارشنبه) بدون نام بردن از شرکت سازنده این دستگاه‌ها به خبرنگاران گفت: «محصول مال ما نبود. فقط نام تجاری ما روی آن ثبت شده بود.»

این منبع امنیتی ارشد لبنانی تصویری از مدل پیجر «AP۹۲۴» را شناسایی کرد که مانند سایر پیجرها به صورت بی‌سیم پیام‌های متنی را دریافت و نمایش می‌دهد، اما نمی‌تواند تماس تلفنی برقرار کند.

۲ منبع آگاه به رویترز گفتند که نیروهای حزب‌الله از پیجرها به‌عنوان یک وسیله ارتباطی با فناوری پایین در تلاش برای فرار از ردیابی موقعیت مکانی خود به دست اسرائیل استفاده می‌کنند.

اما این منبع ارشد لبنانی گفت این دستگاه‌ها توسط سرویس جاسوسی اسرائیل «در سطح تولید» دستکاری شده است.

این منبع گفت: «موساد یک برد داخل دستگاه جاسازی کرد که مواد منفجره‌ای دارد که کد دریافت می‌کند. تشخیص آن از هر طریقی بسیار سخت است، حتی با هر دستگاه یا اسکنری.»

یک منبع امنیتی دیگر به رویترز گفت که حداکثر سه گرم مواد منفجره در پیجرهای جدید پنهان شده بود و برای ماه‌ها ناشناخته مانده بود.

انفجار پیجرها

ادعاهای مطرح‌شده از سوی این رسانه‌ها در حالی مطرح می‌شود که حزب‌الله لبنان، از آغاز تحقیقات خود پیرامون این انفجارها خبر داده است و هنوز موضع رسمی در این‌باره اتخاذ نکرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها