|

یک پیرمرد و یک خلافکار

شاید برای مقایسه با پنج مناظره خودمان بود که ساعت چهار صبح به دیدن مناظره بایدن و ترامپ از سی‌ان‌ان نشستم. یکی پدربزرگی 81‌ساله که در این مدت بارها درباره ناتوان‌بودن، فراموشی‌داشتن و پریشانی افکار و سخنان نامفهوم او خبر منتشر شده بود و دیگری ترامپ 78‌ساله که در چند دادگاه و با حضور هیئت منصفه محکوم شده بود. او دو دادگاه مهم داشت؛ یکی به خاطر ارتباط نامشروع و دیگری برای تشویق هوادارانش برای حمله به کنگره آمریکا.

یک پیرمرد و یک خلافکار

شاید برای مقایسه با پنج مناظره خودمان بود که ساعت چهار صبح به دیدن مناظره بایدن و ترامپ از سی‌ان‌ان نشستم. یکی پدربزرگی 81‌ساله که در این مدت بارها درباره ناتوان‌بودن، فراموشی‌داشتن و پریشانی افکار و سخنان نامفهوم او خبر منتشر شده بود و دیگری ترامپ 78‌ساله که در چند دادگاه و با حضور هیئت منصفه محکوم شده بود. او دو دادگاه مهم داشت؛ یکی به خاطر ارتباط نامشروع و دیگری برای تشویق هوادارانش برای حمله به کنگره آمریکا.

شروع با قوانین سفت و سخت

این مناظره چند ماه زودتر از دوره‌های گذشته برگزار شد‌. مناظره‌ای که قوانین سفت و سختی داشت. حاضران نباید بیشتر از دو دقیقه صحبت می‌کردند، در صورت لزوم یک دقیقه وقت اضافی در اختیارشان قرار می‌گرفت و اگر اضافه بر زمان مشخص صحبت می‌کردند، بلندگوی آنها خاموش می‌شد. حق نداشتند از نظرات مشاوران‌شان یا کاغذهایی از پیش اعلام‌شده استفاده کنند‌. هیچ تماشاگری در استودیو جز دو مجری سی‌ان‌ان و بقیه عوامل صحنه حضور نداشت‌. آنها ایستاده بودند، برخلاف نامزدهای ما که چهار ساعت نشسته بودند. اما این مناظره که کمتر از دو ساعت طول کشید، تکلیف دموکرات‌ها را روشن کرد‌. در‌حالی‌که بایدن 33 درصد توانست رضایت افراد را جلب کند، این ترامپ بود که با رضایت 67‌درصدی، برنده این مناظره شد‌.

خشونت و تمسخر

خبرنگاران اعلام کرده بودند‌ بایدن ‌چند روز پیش کاخ سفید را ترک کرده ‌و در ویلای کمپ‌دیوید در محوطه‌ای کاملا شبیه استودیوی سی‌ان‌ان با یکی از افراد در حال تمرین و آماده‌شدن برای مناظره بوده است. به نظر می‌رسید این شرایط و این تمرین‌ها چندان برای او مفید نبود و نتوانست در مقابل پاسخ‌های گزنده، انرژی فراوان و تسلط ترامپ موفق عمل کند. او در لحظاتی یادش می‌رفت جملاتش را تمام کند و حتی نمی‌توانست از دستاوردهایش مانند پایین‌آوردن نرخ درمان و افزایش تعداد مشاغل و‌... دفاع کند. ترامپ در تمام مدت به حضور مهاجران غیرقانونی اشاره می‌کرد و آنها را عامل اعتیاد، قتل و غارت و گرفتن شغل سیاهان و بی‌احترامی به کهنه‌سربازان می‌دانست. ترامپ از پاسخ به سؤالاتی در زمینه سیاست خارجی خودداری می‌کرد‌. مجری‌ها سؤال‌ها را می‌پرسیدند و جواب‌ندادن برایشان مهم نبود. در مواردی که ترامپ پاسخ نمی‌داد، به سراغ سؤال بعدی می‌رفتند. سؤال‌ها متنوع بود؛ از اعتیاد تا به رسمیت شناختن فلسطین. اما نحوه صحبت بایدن و ترامپ با هم باورکردنی نبود؛ آن دو به همدیگر کاملا بی‌احترامی می‌کردند و سخنان همدیگر را نامربوط و احمقانه می‌دانستند. همدیگر را تمسخر می‌کردند و توانایی خود در زمینه سلامت و ورزش را زیر سؤال می‌بردند. ترامپ خود را لاغرتر و سرحال‌تر از 10 سال پیش توصیف کرد و به بایدن گفت‌: «من در همین چند ماه گذشته دو دوره قهرمان گلف شدم‌». بایدن هم ادعا کرد «یک بازیکن حرفه‌ای‌» است، اما ترامپ گفت‌: «مثل بچه‌ها حرف نزنیم» و بایدن گفت‌: «‌تو بچه هستی‌». نفرت‌شان از همدیگر کاملا مشهود بود.

پایان بایدن‌؟

یکی از سؤالاتی که پیش از آغاز مناظره در ذهن داشتم، این نکته بود که اگر بایدن در مناظره موفق نشود، آیا دموکرات‌ها کس دیگری را به‌عنوان نامزد معرفی خواهند کرد یا خیر‌؟ دموکرات‌ها پس از مناظره اعلام کردند ما مشکل داریم و از این شرایط و نحوه حضور بایدن ابراز نگرانی شدید کردند. یکی از آنها عنوان کرد باید با حضور در کاخ سفید از او بخواهند از انتخابات کنار بکشد. حتی سی‌ان‌ان کمی بعد با کاملا هریس، معاون‌اول ریاست‌جمهوری، مصاحبه کرد. او هم نتوانست حمایت قاطعی از بایدن داشته باشد و معتقد بود شروع کندی داشته است. البته بایدن اعلام کرده همچنان در صحنه خواهد بود، ولی به‌طور جدی به نظر می‌رسد که بایدن گزینه مناسبی برای چهار سال آینده نیست. او حتی از نظر سلامتی نیز توان بالایی از خود به نمایش نگذاشت.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها