|

محمود فرشچیان، نقاش و نگارگر معروف معاصر ایرانی

محمود فرشچیان در 4 بهمن 1308 در اصفهان پایتخت هنر ایران دیده به جهان گشود.

محمود فرشچیان، نقاش و نگارگر معروف معاصر ایرانی

محمود فرشچیان در 4 بهمن 1308 در اصفهان پایتخت هنر ایران دیده به جهان گشود.

پدرش غلامرضا فرشچیان فردی هنردوست بود. که با توجه به علاقه محمود در کودکی به هنر طراحی او را نزد استاد میرزا آقا امامی برای یادگیری نقاشی فرستاد.

پدرش از تجار فرش بود و در کار هنر قالی بافی دست داشت.

 فرشچیان در طی تحصیلات مقدماتی در محضر استاد میرزا آقا امامی اصفهانی، هنرمند چیره دست وپرآوازه ی دیار اصفهان، به آموختن نقاشی دل بستگی تمام پیدا کرد و دل درگرو نقش های زیبا بست.

او از کار هنر احساس رضایت و شادمانی داشت . فرشچیان در ادامه ی راه، از کلاس هفتم دبیرستان (14 سالگی) قدم به هنرستان هنرهای زیبای اصفهان گذاشت و چهار سال در آن جایگاه ، زیر نظر استاد عیسی بهادری، استاد نابغه و توانمند نقش قالی، مینیاتور، نقاشی رنگ روغن، به فراگیری اصول و مبانی طراحی نقوش سنتی پرداخت. بدون شک نقش استاد عیسی بهادری در پرورش و خلاقیت های محمود فرشچیان غیرقابل انکار است.

استاد محمود فرشچیان برای ادامه تحصیل در سال ۱۳۲۴ وارد هنرستان هنرهای زیبای اصفهان شد.

وی در این هنرستان علاوه برمطالعه و آموزش در زمینه نقاشی  با ابزار نقاشی و رنگ ها نیزبه صورت گسترده‌تری آشنایی پیدا کرد.

محمود فرشچیان در هنرستان با استفاده از موهای گربه سفید در انتهای پر کبوتر قلم موهای بسیار ظریف و انعطاف پذیری ساخت. وی هنوز برای طراحی ها این نوع قلم استفاده می کند.

درهمان  سال یعنی سال ۱۳۲۴ نخستین نمایشگاه رسمی آثار خود را در انجمن فرهنگی ایران و انگلیس برپا نمود. که تابلو ( دوش دیدم که ملائک در میخانه زدند) به همراه چند تابلو دیگر که همه آنها را در سن ۱۸ سالگی خلق نموده بود به نمایش عموم گذاشت.

فرشچیان در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان به جز نقاشی، طراحی قالی و سرامیک سازی را نیز فرا گرافت. چنان مهارتی دراین زمینه یافته بود که عیسی بهادری یکی از گلدان های او را در سال ۱۳۲۹ به آتور پوپ، پژوهشگر سرشناس فرهنگ و معماری ایران هدیه نمود. فرشچیان از هنرستان هنرهای زیبا اصفهان در سال ۱۳۲۹ دیپلم عالی دریافت نمود.

فرشچیان در سال1332 تصمیم گرفت برای دیدن آثار هنری هنرمندان معروف جهان سیری درموزه های دنیا کند، او پس از آن که آموزش نقاشی را نزد اساتید خود به پایان رسانید به اروپا سفر کرد.

در آنجا شروع به مطالعه سبک ها و آثار هنرمندان اروپایی در موزه ها پرداخت. اشتیاق او به مطالعه چنان بود که اولین نفری بود که وارد موزه می شود و آخرین نفری بود که با کتاب هایی در دست از موزه خارج می شد. این اشتیاق به مطالعه آثار هنرمندان اروپایی باعث شد که زمان بسیاری صرف مطالعه سبک های مختلف نقاشی نماید.

این سفر دو سال به طول انجامید و بر دانش و تجربیات هنری استاد افزود.

او در این سفر توانست به آثار موجود در موزه بریتانیا، کتابخانه ملی پاریس، دانشگاه هاروارد، موزه متروپولیتن نیویورک و گالری فریر واشنگتن دست پیدا کند..

محمود فرشچیان پس از این سفر توانست با یادگیری فنون نقاشی کلاسیک به سبک اروپایی و درآمیختن آن با معیارهای نقاشی سنتی ایرانی، سبک و مکتب جدیدی پایه گذاری کند.

 فرشچیان در سال ۱۳۳۴ شمسی با نیادخت قوامی ازدواج کرد آنها سه فرزند به نام‌های علی‌مراد، لیلا و فاطمه دارند..

استاد فرشجیان در سال 1338 در هنرستان های  تهران به تعلیم هنرجویان مشغول شد.

 از نظر محتوا و مضمون، آثار فرشچیان عمدتا باالهام از ادبیات عرفانی و باورهای مذهبی ساخته و پرداخته شده اند.

و حاصل کار بی وقفه ی استاد آثار نقاشی بسیار زیادی است که در کتاب های هنری او به چاپ رسیده است. امروز استاد فرشچیان پس از نزدیک به پنجاه سال کسب هنر و مهارت در کار نقاشی و خلق نقش های دلنشین و چشم نواز، هنرمندی است که به جرات میتوان او را صاحب سبک جدید در نقاشی ایرانی (مینیاتور) دانست.

فرشچیان به نقاشی غنا بخشید و از آن حالت سنتی و الزامی که مانند یک پدیده متکی به ادبیات و شعر بود رها ساخت. در نقاشی ایرانی ارزش و رسالتی همانند دیگر هنرها به وجود آورد.

نقاشی ها و آثار استاد محمود فرشچیان آمیزه بسیار زیبایی از نوآوری و اصالت است. او  با ترکیب بندی مدور و ظریف و خطوط روان، توانست رمز و رازهایی نهفته در دل آثار خود را پدید آورد.

استفاده از رنگ های تابناک و مواجی که در نقاشی های استاد فرشچیان دیده می شوند، نشانه ایی از ابتکار و خلاقیت افسانه ای او است.

در طی این سال‌ها نقاشی های استاد محمود فرشچیان در نمایشگاه های فردی و جمعی بسیار زیادی در ایران و سایر کشورها برپا شده است. این نمایشگاه ها با استقبال بسیار زیادی روبرو شده اند. برگزاری این نمایشگاه ها به صورت متوالی و پی در پی نشان دهنده شهرت و آوازه جهانی استاد فرشچیان می باشد. به گونه ای شده که بسیاری از موزه ها و کتابخانه ها و کلکسیون دارن شخصی و شیفتگان هنر به داشتن تابلویی از آثار استاد مباهات می کنند.

یکی از کارهای بسیار زیبای که سازمان میراث فرهنگی در مجموعه تاریخی کاخ سعدآباد انجام داد تاسیس موزه فرشچیان می باشد. این موزه فرصتی شده است که مردم و هنردوستان جهان بتوانند از نقاشی های این هنرمند بزرگ کشورمان در یک مجموعه زیبا بازدید نمایند. بالغ بر هفتاد اثر زیبای استاد در این موزه گردآوری شده است.

دانشگاه محمود فرشچیان هم در ۲۰ مهرماه ۱۳۹۷ با نام کامل( دانشگاه هنرهای اسلام- ایرانی استاد فرشچیان) به عنوان یکی از دانشگاه های زیر مجموعه دانشگاه آزاد افتتاح گردید. همچنان تا الان در زیر نظر دانشگاه آزاد در حال فعالیت است.

 

حجم فایل :19.84M | مدت زمان :00:08:40
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها