|

«فن‌ویک» پیشنهادهایی برای آخر هفته:

مراقب مزاحم‌ها در فضای مجازی باشید

والدین فکر می‌کنند در فضای اینترنت این تنها کودکان هستند که بی‌دفاع‌اند و می‌توانند مورد آزار مجازی قرار بگیرند، در صورتیکه نه تنها کودکان، بلکه بزرگسالان هم می‌توانند با قلدری مجازی مواجه شوند.

مراقب مزاحم‌ها در فضای مجازی باشید

والدین فکر می‌کنند در فضای اینترنت این تنها کودکان هستند که بی‌دفاع‌اند و می‌توانند مورد آزار مجازی قرار بگیرند، در صورتیکه نه تنها کودکان، بلکه بزرگسالان هم می‌توانند با قلدری مجازی مواجه شوند. پس  بهتر است در این مورد دانش خود را بالا ببریم. در این مورد پادکست مدرسه رسا برای بالابردن سطح آگاهی مردم در اپیزودهایی مختلف در خصوص حقوق افراد و جرم در فضای مجازی صحبت می‌کند. از سوی دیگر در این زمینه فیلم disconnect (قطع ارتباط) روایتگر افرادی است که در فضای اینترنت با هک و قلدری مواجه می‌شوند و نحوه مواجه آنها با این اتفاقات را روایت می‌کند.

البته در کنار مردم، کسب‌وکارها هم با ناامنی در این فضا مواجه هستند. کتاب «امنیت سایبری» به ما از اشتباهات تکراری مدیران پس از وقوع یک حمله سایبری می‌گوید. کتاب از این صحبت می‌کند که مدیران چطور در حرف از اهمیت سایبری می‌گویند، اما در عمل این موضوع راجدی نمی‌گیرند یا اینکه اصلاح عادات غلط کارکنان در حوزه امنیتی می‌تواند چگونه جلوی یک فاجعه را بگیرد.

فیلم ‌disconnect (قطع ارتباط)/ در برابر جنبه‌های منفی اینترنت چه کنیم؟

بیش از سه دهه است که اینترنت به اکثر نقاط جهان راه یافته است و به انسان‌ها اجازه دسترسی نامحدود به اطلاعات می‌دهد، اما اینترنت جنبه‌های منفی دارد که می‌‌تواند روی زندگی شخصی و اجتماعی افراد تاثیر بگذارد.

هانری الکس رابین در فیلم «disconnect» چند جنبه منفی از اینترنت را به ما نمایش می‌دهد. فیلم  قطع ارتباط فیلمی آمریکایی در ژانر درام و مهیج به کارگردانی هانری الکس رابین و نویسندگی اندی استرن است که در سال ۲۰۱۲ ساخته و در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۳ اکران شد.

این فیلم درباره زندگی یک زوج، یک نوجوان و پسری جوان است که به واسطه استفاده از شبکه‌ی اجتماعی فیس‌بوک، هرکدام درگیر ماجرایی می‌شود؛ درحالی‌که هریک به دیگری نیز مربوط است.

این فیلم داستان‌ گروه‌های متفاوت از مردم را هنگام تعامل آنلاین از طریق رسانه‌های اجتماعی و اینترنت برای ما تعریف می‌کند. دانش‌آموزی در یک شبکه اجتماعی مورد قلدری و مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد و حتی خودکشی می‌کند و اطلاعات حساب بانکی و شخصی زن و شوهری هک می‌شود و....

هنری الکس رابین، کارگردان این فیلم پیش از این مستندهای بسیاری ساخته بود که نامزد دریافت جایزه در اسکار هم شده بودند. او در سال ۲۰۱۳ با ساخت فیلم disconnect کارگردانی فیلم داستانی را برای اولین بار تجربه کرد. الکس رابین در مصاحبه با لس‌آنجلس تایمز اعتراف کرده بود که هیچ ایده‌ای برای ساخت فیلم داستانی نداشته است.

براساس گزارش لس‌آنجلس تایمز بیل هوربرگ،تهیه‌کننده، یکی از طرفداران  مستند Murderball ساخته الکس رابین بود و پس از تماشای این مستند فکر کرد سبک فیلمبرداری رابین کاملا با «disconnect» مطابقت دارد. (رابین مستندهای خود را با تعداد زیادی دوربین دستی فیلمبرداری می‌کند.)

وقتی پیشنهاد ساخت این فیلم به رابین شد، او که در کلاس هشتم تجربه مقابله با قلدرهای مدرسه را داشت، این پیشنهاد را قبول کرد.

سپس اندرو استرن، نویسنده و هنری الکس رابین، کارگردان، چندین نمونه از جنبه‌های منفی اینترنت را انتخاب کردند و سه خط داستانی را ساخته‌اند که همگی براساس موارد واقعی هستند.

رابین دراین مورد می‌گوید: «قصد داشتم این سه داستان تا حد امکان واقعی باشند و درمورد آنها تحقیق بسیاری کردیم.»

فیلم بدون اینکه هیچ یک از داستان‌ها حل شود، به پایان می‌رسد و نشان می‌دهد داستان‌های ما با اینترنت پایان‌ناپذیر است. شخصیت‌ها هم ارتباط خود را با شبکه‌های اجتماعی قطع نکردند درعوض به کسانی که دوستشان دارند، نزدیک‌تر شدند.

پادکست مدرسه سواد رسانه رسا/ با جرم در فضای آنلاین آشنا شویم

در دنیای امروز باید با انواع جرم در فضای مجازی و حقوق خود دربرابر آزار و اذیت مجازی آشنا باشیم تا کمتر آسیب ببینیم. پادکست مدرسه رسا در ۲۷ اپیزود سعی کرده است سواد رسانه‌ای مردم را افزایش دهد. این پادکست با حمایت دانشگاه تربیت مدرس به تولیدمحتوا در زمینه‌ی سواد رسانه‌ای می‌پردازد.

دراین پادکست در کنار آشنایی با نظریه‌های یادگیری فرهنگی، نظریه رفتارگرایی و ..... به مباحث مختلفی در زمینه فضای مجازی می‌پردازد؛ مانند آموزش استفاده امن از اینترنت به دانش‌آموزان، راه‌اندازی کمپین‌های آنلاین، جرم در فضای آنلاین، حقوق در فضای آنلاین، آموزش اخلاق آنلاین به دانش‌آموزان، شکل‌گیری هنجارها و ارزش‌ها در کامیونیتی‌های آنلاین.

مانیا عاله‌پور، دکتری علوم ارتباطات و پژوهشگر حوزه‌ی کودک و رسانه و ابراهیم طلایی، دکتری تعلیم و تربیت و پژوهشگر حوزه‌ی آموزش ابتدایی گویندگی دراین پادکست را به عهده دارند.

پادکست مدرسه رسا در کست‌باکس ۶.۴ هزار دنبال‌کننده دارد و اپیزودها هم ۳۸۳ بار شنیده شده‌اند. بیشتر نظرات هم به نظر می‌رسد مربوط به والدین است و اکثر آنها محتوای این پادکست را پسندیدند. شما می‌توانید این پادکست را از سایت مدرسه رسا، اسپاتیفای و کست‌باکس دریافت کنید.

کتاب امنیت سایبری/ اصلاح رویه در برابر حمله سایبری

موضوع امنیت سایبری امروزه به یک مساله حیاتی تبدیل شده است و کسب‌وکارهای بسیاری در معرض حمله سایبری هستند، اما بسیاری از مدیران نسبت به این موضوع بی‌توجهی می‌کنند و راهکاری هم در برابر نشت اطلاعات ندارند.

در کتاب «امنیت سایبری» گروه نویسندگان مجله کسب‌وکار هاروارد از اشتباهات تکراری مدیران پس از وقوع یک حمله سایبری می‌گویند. از اینکه براساس یافته‌های این نویسنده‌ها، منابع انسانی سازمان‌ها و آموزش آنان مهم‌ترین سد جهت جلوگیری از وقوع یک حمله سایبری هستند: «هرچند مدیریت این ریسک‌ها از قدیم به عهده کارشناسان و تکنسین‌ها بوده است،اما دیگر نمی‌توان حوزه امنیت سایبری را به متخصصان فناوری اطلاعات محدود کرد. در عوض همه مدیران، چه در سازمان‌های خصوصی و چه در سازمان‌های دولتی، باید به نقش امنیت سایبری در وظایف و مسئولیت‌هایمان پی ببریم و خود را در زمینه تغییرات ریسک‌ها در امنیت سایبری به‌روز نگه‌داریم.»

این کتاب صرفا بیانگر آغاز راه است. البته امنیت سایبری هنوز یک حوزه نسبتا جدید است که خود را به صورت پویا با تغییرات محیط رگولاتوری نوپا و توسعه فناوری‌های جدید تطبیق خواهد داد: «از زمانی که اطلاعات مشتری برای هکرها ارزشمند شده و دولت‌ها قوانینی را برای جریمه شرکت‌ها، به علت ازدست دادن اطلاعات مشتری یا نفوذ به آن، وضع کرده‌اند، شرکت‌هایی که حضور اینترنتی دارند و اطلاعات مشتریان را جمع‌آوری می‌کنند با ریسک‌های بیشتری مواجه شده‌اند؛ اما این نکته دیگر فقط درمورد بانک‌ها و سازمان‌های خدمات مالی صدق نمی‌کند.»

این کتاب به رهبران غیرفنی، از جمله مدیران اجرایی، اعضای هیات مدیره و سایر مسئولان در تنظیم قوانین؛ از طراحی و بازاریابی گرفته تا منابع انسانی و حسابداری، برای به‌روزرسانی در حوزه امنیت سایبری کمک می‌کند.

شما می‌توانید کتاب امنیت سایبری را از طاقچه،فیدیبو، فروشگاه اینترنتی کتاب صانعی، آدینه بوک و کتابراه تهیه کنید.

اپلیکیشن آپ‌ورد/ مهارت‌های انگلیسی خود را افزایش بده

اپلکیشن‌های آموزش زبان انگلیسی این روزها طرفدار بسیاری پیدا کرده است. چون در هرلحظه و هرمکان می‌توان از آنها استفاده کرد.

اپلیکیشن آپ‌ورد هم اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی است که برای یادگیری مهارت‌های ۴ گانه خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن گزینه مناسبی است. پس از نصب اپلکیشن، می‌توانید با جیمیل خود حساب کاربری باز کنید. درس‌ها از سطح A1 آغاز می‌شود. در صفحه اول اپلیکیشن نقشه راهی نمایش داده شده است. درس‌ اول از «آموزش سلام گفتن به مردم» شروع می‌شود. همه درس‌ها شامل واژگان، تطبیق کلمه، گفتار،نوشتار، جمله‌سازی، حدس کلمه، پرکردن کلمه و گفت‌وگو است. پس از پایان درس اول، قفل درس‌های بعدی باز می‌شود. اگر بخواهید از سطح A1 شروع نکنید، برای شروع سطح‌های دیگر باید اشتراک خریداری کنید.

هرکدام از کلمات که یاد گرفتید را می‌توانید به فلش‌کارت انتقال دهید تا در روزهای آینده دوره کنید. در بخش مووی‌باکس هم شما می‌توانید با فیلم‌ها آموزش زبان ببینید. شما می‌توانید این اپلیکیشن را از گوگل‌استور و کافه‌بازار دریافت کنید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها