|

۵۰ درصد گرد و غبار شناسنامه‌دار شد

مدیرکل مخاطرات زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی اعلام کرد: ۵۰ درصد گرد و غبار را شناسنامه‌دار می‌کنیم و در حال تجهیز کشور با دستگاه‌های نمونه‌گیری اتمسفری هستیم.

۵۰ درصد گرد و غبار شناسنامه‌دار شد

به گزارش شبکه شرق، مدیرکل مخاطرات زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ضمن اشاره به کانون‌های بحرانی گرد و غبار در کشور گفت: ۵۰ درصد گرد و غبار داخلی و خارجی را شناسنامه‌دار کردیم.

رضا شهبازی در مراسم بزرگداشت روز جهانی مقابله با طوفان‌های ماسه و گرد و غبار که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهارکرد: حدود ۱۵ سال پیش در تیرماه سال ۸۸ نخستین بار گرد و غبار با منشا خارجی ایران را تا مشهد در نوردید. تلاش‌هایی برای مقابله با آن آغاز شد که اجرای طرح جامع فرسایش بادی یکی از آن‌ها بود.

وی ادامه داد: طی ۲۰ سال اخیر آلاینده‌هایی مانند ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون اهمیت زیادی پیدا کرده‌اند چراکه در عمق دستگاه‌ تنفسی نفوذ می‌کنند.

مدیرکل مخاطرات زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ادامه دا:د در حال حاضر یک بانک اطلاعاتی از شبکه نمونه برداری کشور داریم که ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی گرد و غبار را نشان می‌دهد علاوه بر آن پایگاه داده برخط ایجاد شده است و در ادامه به چارچوبی در زمینه گرد و غبار در منطقه رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: یک پایگاه اطلاعاتی جامع در اختیار داریم که کمک به اولویت سنجی برای مقابله با گرد و غبار کرده است. استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان دو نقطه بحرانی هستند.

شهبازی افزود: ۵۰ درصد گرد و غبار را شناسنامه‌دار می‌کنیم و در حال تجهیز کشور با دستگاه‌های نمونه‌گیری اتمسفری هستیم.

وی تاکید کرد: رس، فلزات سنگین و گچ در ذرات معلق وجود دارد. کوارتز و سیلیکا موجود در ذرات نیز خطرناک هستند که می‌توانند کیلومترها مسیر را طی کنند. با توجه به تاثیر مخرب این ذرات بر سلامت انسان ما دوبار داده‌های خود را با شورای عالی سلامت به اشتراک گذاشته‌ایم.

فوت سالانه ۷ میلیون نفر در جهان به علت آلودگی هوا

در ادامه این مراسم غلامرضا گودرزی - عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور- درباره ارزیابی و بررسی آثار مخرب طوفان‌های گرد و غبار بر سلامت جوامع گفت: ۹۹ درصد جمعیت دنیا در شهرهایی زندگی می‌کنند که یکی از آلاینده‌های هوا خارج از میزان استاندارد است. ۷ میلیون نفر نیز سالانه در جهان به علت آلودگی هوا فوت می‌کنند.

وی در پایان گفت: متوسط ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در تهران ۳۰ میکروگرم بر متر مکعب است در حالی که باید ۵ میکروگرم بر متر مکعب باشد بنابراین شش برابر بیشتر از حد استاندارد است. این میزان در اهواز ۵۰ میکروگرم بر متر مکعب (۱۰ برابر بیش از استاندارد) است. این ذرات بر سیستم تنفسی افراد به‌ویژه کودکان و سالمندان تاثیر منفی می‌گذارد.

 

منبع: ایسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها