|

گزارش سال ۱۴۰۲ اسنپ

اسنپ میزان رشد ۱۶ درصدی در تعداد کاربرانش را تجربه کرده

در سال ۱۴۰۲ سوپراپ اسنپ بیش از ۷۲ میلیون و ۳۶۴ هزار کاربر (به تعداد حساب‌های کاری ایجادشده) دارد که این سوپراپلیکیشن را در مجموع بیش از ۵ میلیارد و ۳۵۴ میلیون بار باز کرده‌اند. تعداد باز کردن این سوپراپ در یک روز نیز به طور متوسط بیش از ۱۴ میلیون و ۶۶۹ هزار مرتبه بوده است.

اسنپ  میزان رشد ۱۶ درصدی در تعداد کاربرانش را تجربه کرده

اسنپ در سال میزان رشد ۱۶ درصدی در تعداد کاربرانش را تجربه کرده؛ یعنی در سال ۱۴۰۲ بیش از ۹ میلیون و ۹۶۹ هزار کاربر به این سوپراپلکیشن اضافه شده است. طبق آمارهای این گزارش، همچنان سرویس اسنپ‌خودرو برای دریافت خدمات مربوط به حمل‌ونقل با بیش از ۳ میلیارد و ۲۵۷ میلیون بازدید بیشترین میزان بازدید بین سرویس‌های مختلف این سوپراپ را دارد.

 

تعداد کاربران اسنپ

سرویس‌های محبوب اسنپ

در سوپراپ اسنپ پنج سرویس اسنپ، غذا، سوپرمارکت، سرویس اعتباری و اسنپ‌باکس بیشترین میزان بازدید در سال گذشته را داشته است. پنج سرویس از مجموع سرویس‌های این سوپراپ هم بیشترین میزان رشد بر اساس تعداد سفارش موفق داشته‌اند که عبارت‌اند از: ۱. سرویس‌های اعتباری (قسطی) با ۷۹۶ درصد رشد؛ ۲. فروشگاه با ۱۸۸ درصد رشد؛ ۳. اتوبوس با ۱۰۳ درصد رشد؛ ۴. قطار با ۷۲ درصد رشد و سوپرمارکت با ۴۰ درصد رشد.

میزان رشد سرویس‌های اسنپ

انجام ۵ میلیون سفر روزانه در دهمین سال فعالیت

«اسنپ در دهمین سال فعالیتش توانست با همراهی کاربران راننده و مسافر رکورد بیش از ۵٬۰۰۰٬۰۰۰ سفر روزانه را ثبت کند و بیش از ۹۰ درصد سهم بازار تاکسی‌های اینترنتی در کشور را در اختیار بگیرد.»

اسنپ می‌گوید از بازار تاکسی‌های اینترنتی کشور سهم ۹۲ درصدی دارد

بر اساس آمار و ارقام منتشرشده در این گزارش، سهم بازار تاکسی‌های اینترنتی از کل سفرهای درون‌شهری عددی بین ۵.۵ تا ۶ درصد است که به گفته این شرکت در این بازار سهم اسنپ ۹۲ درصد و تعداد کل کاربران مسافر اسنپ‌خودرو بیش از ۷۲ میلیون کاربر است. البته از این تعداد، حدود ۳۲ میلیون کاربر مسافر فعال اسنپ خودرو در سال ۱۴۰۲ بوده‌اند. رکورد روزانه سفرهای اسنپ‌خودرو در سال گذشته در روز ۱۶ اسفند با ثبت بیش از ۵ میلیون و ۵۳ هزار سفر ثبت شده است.

مجموع تعداد سفرهای انجام‌شده توسط اسنپ در سال ۱۴۰۲ بیش از یک میلیارد و ۳۷۶ میلیون بوده که رشد بیش از ۲۸۰ میلیون و ۸۹۵ هزار موردی در تعداد سفرها نسبت به سال ۱۴۰۱ را نشان می‌دهد؛ یعنی ۲۰.۴ درصد رشد نسبت به سال قبل از آن.

میزان رشد تعداد سفرهای اسنپ

 

تهران با بیش از ۳۰۰ میلیون سفر از نظر بیشترین تعداد سفر رکورددار است. سایر شهرها تعداد سفر ۱۰۰ میلیون یا کمتر را داشته‌اند که به‌ترتیب عبارت‌اند از مشهد، شیراز، اصفهان، کرج، اهواز، تبریز، قم، ارومیه و کرمانشاه.

«اشیای جامانده»؛ بیشترین علت تماس مسافران با پشتیبانی

سال گذشته در مجموع بیش از ۴۹ میلیون تماس با پشتیبانی اسنپ گرفته شده است که ۵۲ درصد از این تماس‌ها از سوی رانندگان و ۲۸ درصد از سوی مسافران بوده است. راننده‌ها بیشتر برای «تغییر در وضعیت سفر» و «بررسی نحوه پرداخت» با پشتیبانی تماس گرفته‌اند.

از سمت کاربران اما موضوع تماس‌ها «تغییر در وضعیت سفر»، «پیگیری دیگر سرویس‌های گروه اسنپ» و «اشیای جامانده» بوده است. شایع‌ترین زمان‌ها برای جا گذاشتن وسیله در سفر نیز روزهای پنج‌شنبه، جمعه و شنبه]بین ساعت ۲۳ تا ۳ بامداد بوده است.

تعداد رانندگان مرد در اسنپ ۲۵ برابر بیشتر از رانندگان زن است

اسنپ‌خودرو در مجموع بیش از ۶ میلیون و ۱۵۲ هزار کاربر راننده دارد که از این تعداد ۵ میلیون و ۹۱۹ هزار نفر راننده مرد هستند و ۲۳۳ هزار و ۲۱۴ نفر از رانندگان هم زن هستند.

متوسط زمان قبول درخواست سفر از سوی رانندگان اسنپ در سال گذشته ۲۲ ثانیه بوده و بیش از ۲۷۰ میلیون و ۹۶۴ هزار سفر پس از رسیدن راننده به مبدا از سوی مسافران لغو شده‌اند.

پردرآمدترین راننده‌ای که اسنپ در سال ۱۴۰۲ داشته است راننده‌ای بوده که با انجام ۸ هزار و ۷۹۸ سفر ۶۷۵ میلیون درآمد کسب کرده است.

۱۴۸ نفر از پرسنل اسنپ در سال گذشته مهاجرت کرده‌اند

تعداد کل نیروی انسانی مجموعه اسنپ در سال گذشته به ۷ هزار و ۵۲۶ نفر رسیده است که نسبت به سال ۱۴۰۱، رشد ۱۱ درصدی داشته و در سال ۱۴۰۲ در مجموع ۷۶۷ نفر به تعداد نیروهای انسانی این مجموعه اضافه شده است. از میان کل پرسنل مجموعه اسنپ ۴۷.۳ درصد را زنان و ۵۲.۷ درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

اسنپ در این گزارش اشاره کرده است که ۱۴۸ نفر از اعضای مجموعه اسنپ در سال گذشته مهاجرت کرده‌اند. میانگین سنی پرسنل این مجموعه ۳۰ سال است و ۲ هزار و ۳۸۱ نفر از نیروی انسانی فعال در اسنپ در سال ۱۴۰۲ افرادی از نسل Z بوده‌اند.

سقف اعتبار اسنپ‌پی در سال ۱۴۰۲ دو برابر شد

سرویس اعتباری «الان بخر، بعداً پرداخت کن» اسنپ‌پی از سال ۹۹ راه‌اندازی شده و بنا به آنچه در این گزارش سالانه آمده است در حال حاضر کسانی که واجد شرایط سرویس اعتباری شناخته می‌شوند ماهانه حداقل ۲ میلیون تومان اعتبار دارند و سقف این اعتبار در ۱۴۰۲ از ۱۰ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان افزایش یافت.

علاوه بر این، آمارهای این بخش از گزارش سالانه اسنپ نشان می‌دهد تعداد سفارش‌ها با سرویس اعتبار اقساطی اسنپ‌پی در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۷۹۶ درصدی داشته است.

«زیبایی و سلامت»، «مد و پوشاک»، «کالای دیجیتال» و «طلا و اکسسوری» چهار دسته کالایی هستند که بیشترین تعداد سفارش‌های اقساطی سرویس اسنپ‌پی را در سال گذشته داشته‌اند. از لحاظ بیشترین مبلغ سفارش‌های اقساطی این سرویس نیز «زیبایی و سلامت»، «مد و پوشاک»، «طلا و اکسسوری» و «کالای دیجیتال» در رتبه‌های اول تا چهارم قرار دارند.

دسته‌های دارای بیشترین سفارش در اسنپ‌پی

دسته‌های دارای بیشترین مبلغ سفارش در اسنپ‌پی

تهران (با ۴۴ درصد)، مشهد (با ۹ درصد) و البرز (با ۷ درصد) بیشترین تعداد کاربر را در سرویس اسنپ‌پی دارند. اکثر کاربران این سرویس نیز در بازه سنی ۲۶ تا ۴۰ سال قرار دارند.

 

۱۴۳ میلیارد مجموع ارزش فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی در سال ۱۴۰۲ بوده است

در گزارش سال ۱۴۰۲ اسنپ در حوزه‎ مسئولیت اجتماعی سه دسته فعالیت انجام داده است:‎ معافیت‌ها و تخفیف‌ها، نیکوکاری (شامل نیکوکاری‌کلاب و حمایت اجتماعی) و دسترس‌پذیری که مجموع ارزش اختصاص داده شده به این فعالیت‌ها ۱۴۳ میلیارد و ۵۳ میلیون تومان بوده است. از این مبلغ بیش از ۴۲۶ میلیون تومان برای تخفیف‌های ویژه‌ کاربران مسافر و بیش از ۴.۵ میلیارد تومان برای طرح‌های نیکوکاری‌کلاب هزینه شده است.

بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان از هزینه‌های اختصاص داده شده برای فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی صرف هزینه معافیت از کمیسیون کاربران راننده شده که به ۲۰ هزار و ۲۴۴ از آن‌ها تعلق گرفته است. داده‌های این گزارش نشان می‌دهد ارزش معافیت از کمیسیون کاربران راننده اسنپ در ۳ سال گذشته رشد داشته و از ۳۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۶۲ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ و بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

تقویت امنیت سایبری؛ دغدغه اسنپ در سال ۱۴۰۲

موضوع امنیت سایبری یکی از مسائلی است که اسنپ در سال گذشته بیش از پیش مورد توجه قرار داده است. در متن این گزارش با اشاره به موضوع هک اسنپ‌فود در سال ۱۴۰۲، اشاره شده است که اسنپ در سال ۱۴۰۲ مسئله «تقویت ساختار امنیت داده‌» را بیش از پیش مورد توجه قرار داده است:

یکی از برنامه‎‌های امنیت سایبری گروه اسنپ به مسابقات امنیت سایبری (یعنی باگ‌‌ بانتی و فتح پرچم) مربوط می‌‎شود. برنامه‌ باگ‌ بانتی یا مسابقات ارزیابی امنیتی و شناسایی باگ، برای تقویت ساختار امنیت داده‌، از اواخر ۱۳۹۸ در گروه اسنپ شروع شد و در ۱۴۰۲ گسترش پیدا کرد. اولین دوره‌ مسابقات فتح پرچم (CTF) گروه اسنپ نیز ۳ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که هدف آن به چالش کشیدن مهارت‌های علاقه‌مندان حوزه‌ امنیت سایبری، کشف رویکردهای نوآورانه برای حل مسئله و ارتباط‌سازی بود

گزارش سال ۱۴۰۲ اسنپ

در این گزارش ذکر شده است که در سال ۱۴۰۲ فعالیت ۲۵ متخصص تیم امنیت سایبری گروه اسنپ به حفظ محرمانگی، دسترس‌پذیری و صحت‌سنجی سامانه‌های اطلاعاتی، سرویس‌ها و داده‌های شرکت‌های زیرمجموعه گروه اسنپ معطوف شده و این تیم‌ها در چهار حوزه امنیت داده، حفظ حریم خصوصی کاربران، امنیت اطلاعات و ذخیره امن داده‌ها در چرخه توسعه نرم‌افزار اقدامات لازم را انجام داده‌اند.

در نتیجه تلاش‌های این تیم و همچنین برنامه باگ‌بانتی اسنپ در سال گذشته ۳۳ آسیب‌پذیری گزارش‌شده معتبر که مشمول پاداش می‌شوند گزارش شده است. تعداد چنین آسیب‌پذیری‌های شناسایی‌شده‌ در سال ۱۴۰۱، ۱۸ مورد و در سال ۱۴۰۰، ۲۵ مورد بوده است. طبیعتاً با افزایش تعداد آسیب‌پذیری‌های شناسایی‌شده در برنامه باگ‌بانتی، میزان پرداختی‌ها به شناسایی‌کننده‌ها هم در سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

آسیب‌پذیری‌های گزارش‌شده

 

بیش از ۲۸ میلیون کاربر برای جابه‌جایی بار از اسنپ‌باکس استفاده کردند

اسنپ باکس طی هفت سال فعالیت خود از ارسال بسته با موتور به مجموعه‌ای از سرویس‌ها از جمله سفر با موتور، پیک، وانت سبک و سنگین و سرویس ویژه‌ اسباب‌کشی تبدیل شده است. این سرویس که در سال گذشته از خدمت جدید خود با عنوان پیک اقتصادی رونمایی کرد توانسته با مجموع بیش از ۱۱۲ میلیون سفر به رشد سالانه ‎ ۴۲درصد نسبت به سال گذشته دست پیدا کند.

تعداد کل کاربران اسنپ‌باکس بیش از ۲۸ میلیون و ۴۹۰ هزار کاربر است و تعداد کاربران راننده این سرویس  نیز مجموعا بیش از ۱ میلیون و ۱۰۳ برآورد شده است.

در این گزارش ذکر شده است که درصد کسب‌وکارها از کل کاربران اسنپ‌باکس ۳۱ درصد است اما از کل سفرهای اسنپ‌باکس ۷۸ درصدشان مربوط به کسب‌وکارها بوده است.

پروتئین محبوب‌ترین سرویس اسنپ‌فود در سال گذشته بوده است

تعداد کاربران اسنپ‌فود در سال گذشته به بیش از ۲۰ میلیون رسید، این کاربران بیش از ۱۱ میلیون کد تخفیف در سفارش‌های خود استفاده کردند. محبوب‎ترین سرویس اسنپ‎فود بخش پروتئین با کسب ۴/۴ امتیاز از ۵ است.

دسته‌بندی سفارش‌های اسنپ‌فود

 

کاربران اسنپ‌فود در روز مادر سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۶ هزار سفارش گل ثبت کرده‌اند. اسنپ‌فود در شب یلدا نیز بیش از ۱۰۴ تن سفارش میوه داشته و بیشترین تعداد سفارش اسنپ‌فود هم در روز ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ ثبت شده است.

اسنپ‌فود در سال گذشته بیش از ۳۶ هزار کاربر راننده داشته که بیشتر از ۱۱۸ میلیون و ۴۴۸ هزار کیلومتر برای رساندن سفارش‌ها طی کرده‌اند و میزان تحویل به‌موقع سفارش‌هایشان ۸۵ درصد بوده است.

تعداد کاربران اسنپ‌تریپ ۱۶ درصد رشد کرد

«اسنپ‌تریپ، در ۸ سـال گذشـته سـرویس خدمـات سـفر در سـوپراپ اسـنپ را قـدم بـه قـدم کامـل کـرده اسـت؛ از خریـد بلیـت هواپیمـا، اتوبـوس و قطـار گرفتـه تـا رزرو هتـل و هتل‌آپارتمـان و تورهـای مسـافرتی.» این سرویس در سال ۱۴۰۲، رشد ۱۶ درصدی در تعداد کاربران فعال، رشد ۲۳/۵ درصدی در میزان فروش و رشد ۱۰۵ درصدی در فروش بلیت اتوبوس را تجربه کرده است.

در حال حاضر، اسنپ‌تریپ ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار کاربر دارد که در سال ۱۴۰۲ در پروازهای داخلی بیش از همه مسیر تهران-مشهد و تهران-کیش را انتخاب کرده‌اند. کاربران در بین پروازهای خارجی هم بیشتر برای مسیر تهران-استانبول و تهران-دبی از اسنپ‌تریپ خرید کرده‌اند.

تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و اهواز پنج مقصد محبوب سفر با اتوبوس بوده است. کاربران برای سفر با قطار هم بیشتر شهرهای مشهد، تهران، قم، بندرعباس و یزد را به‌عنوان مقصد انتخاب کرده‌اند.

بر اساس گزارش منتشرشده، میانگین قیمت بلیت پروازهای داخلی در اسنپ‌تریپ در سال ۱۴۰۲ یک میلیون و ۲۶۴ هزار تومان بوده است؛ درحالی‌که که در سال ۱۴۰۱ میانگین این بلیت‌ها ۹۱۷ هزار تومان بوده است. ۵ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان میانگین قیمت بلیت پروازهای خارجی در اسنپ‌تریپ در سال ۱۴۰۲ و ۴ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان بوده است.

رشد ۲۲۰ درصدی فروش کل اقلام اسنپ‌‎شاپ در سال ۱۴۰۲

اسنپ‌شاپ در سال گذشته تغییراتی گسترده در پلتفرم خود ایجاد کرد. در حال حاضر، در فروشگاه اسنپ، طیف وسیعی از محصولات به‌صورت آنلاین در ۱۵۰ شهر ایران ارائه می‌‎شود.

رشد ۲۲۰ درصدی در بخش فروش کل اقلام، ۲۴۵ درصدی در بخش تأمین‌‎کنندگان و ۲۱۲ درصدی در بخش تعداد کاربران فعال نسبت به ۱۴۰۱ بخشی از دستاوردهای اسنپ ‎شاپ در سال گذشته بود. از جمله قابلیت‌‎های این سرویس می‌توان به امکان پرداخت قسطی (۴ قسط)، امکان ارسال سریع (زیر ۳ ساعت) برای کاربران ۳ شهر تهران، اصفهان و مشهد و قابلیت ارسال رایگان به ازای مبلغ مشخصی از خرید اشاره کرد.

رشد ۷۲ درصدی تعداد درخواست‌های ثبت‌شده در سرویس مشاوره آنلاین پزشکی و روانشناسی

تعداد کل کاربران اسنپ‌دکتر در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۱۵ میلیون کاربر رسیده که «سفارش آنلاین دارو» سرویس مورد علاقه آن‌ها است. سفارش‌های ارسال‌شده در سرویس داروخانه اسنپ‌دکتر در سال گذشته ۲۴ درصد رشد کرده است.

همچنین طبق آمار ارائه‌شده در این گزارش، فروش در سرویس فروشگاه محصولات آرایشی و بهداشتی در سال گذشته ۸۹۷ درصد و درخواست‌های ثبت‌شده در سرویس مشاوره آنلاین پزشکی و روانشناسی نیز ۷۲ درصد رشد کرده است. بیشترین موضوع مشاوره با روانشناس‌های اسنپ‌دکتر «اضطراب» و «افسردگی» بوده است.

بیشترین درخواست مشاوره پزشکی ثبت‌شده در این پلتفرم در سال ۱۴۰۲ «زنان و زایمان» بوده است. تعداد پزشکانی که سال گذشته در اسنپ‌دکتر ثبت نام کرده‌اند ۱۰۰۳ پزشک بوده و در مجموع ۲۱۲۰ پرشک در سال گذشته در اسنپ‌دکتر فعال بوده‌اند.

برای دانلود گزارش سال ۱۴۰۲ اسنپ روی این لینک کلیک کنید

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها