|

العالم فی 60 ثانیة

از فعالیت‌های فرهنگی دبی تا خرید تاکسی پرنده عربستان

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین، البیان، الشرق الاوسط، الخلیج اونلاین، الریاض والبلاد.

از فعالیت‌های فرهنگی دبی تا خرید تاکسی پرنده عربستان
خبرنگار: ذلفا معیل

البیان: 

دبی میزبان یک گروه نخبه از شخصیت‌های ادبی بین‌المللی است

دبی میزبان یک گروه نخبه از شخصیت‌های ادبی بین‌المللی است که در گامی باعث افزایش ارتباطات فرهنگی و تبادل فرهنگ‌ها می‌شود که منعکس کننده چشم انداز دبی به عنوان یک شهر جهانی است.

دکتر فاطمه آل سایق در مورد نقش دبی در جذب چهره های ادبی بین المللی از طریق جشنواره ها، شب ها و فعالیت های فرهنگی گفت: دبی نقش فعالی در جذب چهره های ادبی و موسیقی بین المللی دارد طعم مهم محلی، به دلایل بسیاری، از جمله ترکیب جمعیت و کسانی که از تمام نقاط جهان می آیند.

علی عبید الحملی، نایب رئیس هیئت مدیره سمپوزیوم فرهنگ و علم دبی، تاکید کرد که جشنواره‌ها، شب‌ها و رویدادهای فرهنگی در دبی فرصت‌هایی برای ارتباط با فرهنگ‌های دیگر ملل است.

 

الخلیج اونلاین: 

عربستان 100 دستگاه تاکسی پرنده برقی از آلمان خریداری می‌کند

شرکت آلمانی «لیلیوم» پس از حصول توافق چارچوب در اواخر سال 2022، در آستانه نهایی کردن قرارداد فروش 100 دستگاه تاکسی پرنده برقی به عربستان سعودی است.

این شرکت نوظهور آلمانی احتمالا درخواست عربستان سعودی را در رویدادی که اواخر ماه ژوئیه در مقر اصلی خود در نزدیکی مونیخ برگزار می شود، اعلام خواهد کرد.

قرار است تاکسی پرنده های شرکت «لیلیوم»که مشخصه آنها دارا بودن پروانه های لوله ای شکل کوچک و دو جفت بال است، در سال 2026 به چرخه خدمت رسانی پروازی اضافه شود.

گفتنی است عربستان سعودی آزمایش استفاده از تاکسی پرنده برقی اتوماتیک را برای اولین بار در موسم حج امسال انجام داد.

 

الشرق الأوسط: 

تدابیر سختگیرانه کویت درباره صدور گذرنامه

رسانه‌های کویتی گزارش دادند وزارت کشور دستور توقف فوری استفاده از گذرنامه‌هایی را که در دستان شهروندان بی هویت و بدون ملیت مشخص موسوم به «بدون» در کویت قرار دارد، صادر کرده است .

پدیده‌ای به نام «بدون» یا‌‌ همان شهروند بی‌هویت و تابعیت که گفته می شود مخفف واژه «بدون ملیت» است از دیرباز گریبانگیر کویت است و این عبارت به بادیه‌نشینانی اطلاق می شود که پس از استقلال کویت از بریتانیا ، از پروژه‌ی ملت‌سازی کویت کنار گذاشته شدند و به گفته‌ی منابع دولتی شمار آنها بین 100 تا 120  هزار نفر برآورد شده است.

دولت کویت برای تسهیل سفر این افراد گذرنامه هایی را در نظر گرفته است اما از مزایای گذرنامه های کویتی برخوردار نیست .

 

البلاد:  

مشکل کمبود برق در 7 کشور عربی

بحران شدید کمبود برق ناشی از نبود سوخت مورد نیاز برای راه‌اندازی نیروگاهها، تولید ناکافی گاز یا کمبود ارز برای واردات سوخت، گریبانگیر شماری از کشورهای عربی شده است .

کویت آخرین کشوری است که به دلیل افزایش مصرف به باشگاه کشورهای دارای قطعی برق پیوسته است.

علاوه بر کویت، مصر نیز شاهد بحران برق است که در طول یک سال گذشته وضعیت آن بدتر شده ، تا جایی که مجبور شده است تعداد ساعات قطع برق را به جای دو ساعت برنامه ریزی شده در روز به سه بار در روز افزایش دهد.

این بحران همچنین گریبانگیر یمن، سوریه، سودان، لبنان و عراق نیز شده است و تعداد کشورهای عربی را که شاهد وخیم‌تر شدن بحران برق هستند به 7 کشور افزایش داده است .

 

الریاض: 

تعداد مسافران هوایی عربستان به 62 میلیون نفر افزایش یافت

آمار ترافیک هوایی صادر شده توسط اداره کل هوانوردی کشوری عربستان حاکی از رشد تعداد مسافران و پروازها در نیمه اول سال 2024 میلادی نسبت به مدت مشابه در سال 2023 میلادی است.

آمارها حاکی از آن است که تعداد مسافران طی شش ماه گذشته با افزایش 17 درصدی به حدود 62 میلیون مسافر در مقایسه با 53 میلیون مسافر در مدت مشابه سال گذشته رسید، در حالی که تعداد پروازها به حدود 446 هزار پرواز رسید ، همچنین حجم حمل و نقل هوایی در 6 ماهه نخست سال 2024 شاهد افزایش 41 درصدی بوده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها