|

معرفی استارتاپ MindLabs: زندگی با آرامش همراه با روانشناسان ویدیویی

MindLabs یک پلتفرم است که شما می‌توانید ویدیوهای درخواستی (Video on demand) از متخصصان درمان و روانشناسان برای کمک به خواب بهتر، استرس کمتر و احساس شادی بیشتر به صورت زنده دریافت کنید. ابراهیم و صدلاک معتقد هستند مراقبت از ذهن را باید مانند رفتن به باشگاه عادی‌ کنیم.

معرفی استارتاپ MindLabs: زندگی با آرامش همراه با روانشناسان ویدیویی
خبرنگار: بهناز توحیدی

سلامت روان ما بعد از شیوع کرونا بسیار آسیب‌پذیر شده است. این بیماری همه‌گیر باعث اضطراب، افسردگی و علائم اختلال استرس پس از سانحه شده‌ است، اما مردم  آنطور که به سلامت جسمی خود اهمیت می‌دهند، به سلامت روان خود بی‌اهمیت هستند و حتی برای مراجعه به مشاور هم تعلل می‌کنند. در این شرایط عدنان ابراهیم و گابور صدلاک تصمیم گرفتند با راه‌اندازی استارتاپ MindLabs به سلامت روان مردم کمک کنند و به نوعی مراقبت‌‌های سلامت روان را در دسترس‌تر کنند. MindLabs یک پلتفرم است که شما می‌توانید ویدیوهای درخواستی (Video on demand) از متخصصان درمان و روانشناسان برای کمک به خواب بهتر، استرس کمتر و احساس شادی بیشتر به صورت زنده دریافت کنید. ابراهیم و صدلاک معتقد هستند مراقبت از ذهن را باید مانند رفتن به باشگاه عادی‌ کنیم.

مراقبت از ذهن مانند مراقب از بدن

عدنان ابراهیم و گابور صدلاک به دلیل تجربیات شخصی خود mindlabs را سال ۲۰۲۲ راه‌‌اندازی کردند. مشکل هر۲ بنیانگذار این بود که استرس مدیریت یک شرکت را تجربه کرده بودند و به اهمیت رفاه روانی در زندگی شخصی و حرفه‌ای پی برده‌اند. آمار نگران‌کننده درمورد میزان خودکشی جوانان و افسردگی نیز در تصمیم آنها برای ایجاد این استارتاپ نقش داشت. آنها متوجه شدند که پرداختن به مسائل مربوط به سلامت روان می‌تواند به میلیون‌ها نفر دیگر که با چالش‌های مشابهی روبرو هستند، کمک کند. 

عدنان یک کارآفرین باتجربه در زمینه فناوری است و از ۱۶ سالگی در دنیای دیجیتال غوطه‌ور است. در ۳۰ سالگی car throttle را در اتاق خواب خود زمانیکه دانشجو بود، تاسیس کرد. car throttle یک انجمن آنلاین برای علاقمندان به اتومبیل بود. این پلتفرم رشد قابل توجهی کرد و به یک شرکت چند میلیون دلاری تبدیل شد.

این شرکت پس از مدتی توسط انتشارات دنیس خریداری شد و عدنان به عنوان مدیرعامل باقی ماند. صدلاک هم دارای مدرک کارشناسی ارشد در جغرافیای فیزیکی از دانشگاه بریستول و مدرک تحصیلی از مدرسه اروپایی بروکسل است. او از می ۲۰۱۳ تا فوریه ۲۰۲۰ مدیرعملیاتی car throttle بود. این موضوع باعث آشنایی صدلاک با ابراهیم بود و چون هردو دغدغه‌های یکسانی داشتند در سال ۲۰۲۲ اولین نسخه از پلتفرم mindlabs را در بریتانیا راه‌اندازی کردند. آنها معتقدند که مراقبت از ذهن را باید مانند رفتن به باشگاه عادی‌ کنیم. 

نحوه کارکرد mindlabs

Mindlabs یک اپلکیشن موبایلی است که انواع خدمات سلامت روان را ارائه می‌دهد. این پلتفرم در ابتدا در بریتانیا رونمایی شد و به گفته ابراهیم این تیم قصد دارد به کشورهای غیر انگلیسی‌زبان هم این اپلیکیشن را عرضه کنند، زیرا معتقد هستند این پلتفرم به راحتی قابل ترجمه است.

 کاربران می‌توانند از طریق گوگل‌اپ یا اپ‌استور اپلیکیشن را دانلود کنند.این برنامه شامل صدها کلاس ویدیویی درخواستی و زنده است که توسط متخصصان مجرب تهیه می‌شود. این کلاس‌ها جنبه‌‌های مختلف روانی از جمله استرس و اضطراب، کم‌خلقی، تمرکز و روابط را پوشش می‌دهند. این متخصصان پزشکان، روان‌شناسان بالینی و غیره هستند. کلاس‌های آنها همه چیز از خواب، اضطراب، خلق و خو، رابطه جنسی و فوبیا را پوشش می‌دهد.

Mindlabs هر روز ۲ تا ۵ کلاس زنده (live) را فیلم‌برداری می‌کند که به صورت مستقیم از استودیوی آنها در غرب لندن از تلفن‌های همراه کاربران پخش می‌شود.

همچنین کلاس‌های از پیش ضبط‌شده که ۱۰ تا ۴۰ دقیقه هستند هم در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. این اپلیکیشن همچنین توصیه‌های مناسبی را ارائه می‌دهد و به کاربران در پیدا کردن کلاس مناسب برای رفع نیاز خود کمک می‌کند.علاوه بر کلاس‌ها مخاطبان می‌توانند با تنظیم یادآورها یا همگام‌سازی آنها با تقویم خود، کلاس‌ها را در هفته برنامه‌ریزی کنند.

این اپلیکیشن ویژگی به نام mindful minutes دارد که به شما امکان می‌دهد اهداف خود را در این برنامه مشخص و میزان پیشرفت خود را پیگیری کنید. هدف این پلتفرم این است که مراقبت‌‌های سلامت روان را در دسترس‌تر کند. البته کاربران برای استفاده از این اپلکیشن باید هزینه‌ای را پرداخت کنند.

اما قبل از پرداخت هزینه در ابتدا می توانند MindLabs را به صورت رایگان تا ۱۴ روز با یک دوره آزمایشی رایگان امتحان کنند. سپس یا می‌توانند ماهیانه ۷.۹۹ پوند در ماه پرداخت کنند یا با نیم بها می توانند عضویت سالانه ۴۷.۹۹ پوند در سال دریافت کنند.

نحوه همکاری با متخصصان

Mindlabs برای ضبط کلاس‌ها و تهیه محتوای مناسب از متخصصان حرفه‌ای کمک می‌گیرد. دراین مورد هم متخصصانی را استخدام کرده است تا کلاس‌های ویدیویی را مدیریت و محتوای لازم برای پلتفرم را تهیه کنند. محتوای این کلاس‌ها ریشه در علوم اعصاب دارند و به کاربران کمک می‌کند تا استرس کمتر، خواب بهتر و احساس شادی بیشتر داشته باشند. مایندلبس کارشناسان خود را از طریق فرآیند چندمرحله‌ای انتخاب می‌کند که عبارت هستند از:

غربالگری: کارشناسان برای استخدام درخواست می‌دهند، درخواست‌های آنها از نظر صلاحیت، تجربه و تخصص در سلامت روان، رواشناسی یا علوم اعصاب بررسی می‌شود.

مصاحبه‌ها: از نامزدهای منتخب برای ارزیای سبک تدریس، میزان دانش و توانایی آنها در تعامل با مخاطبان مصاحبه انجام می‌گیرد.

آموزش: کارشناسان ممکن است پس از استخدام، آموزش ببینند تا با پلتفرم mindlabs و ویژگی‌های آن آشنا شوند.

ایجاد محتوا: کارشناسان پس از استخدام باید محتواهای ویدیویی تهیه کنند. 

تضمین کیفیت: محتوای ایجاد شده توسط کارشناسان mindlabs از نظر کیفیت و رعایت استانداردهای این استارتاپ مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس منتشر می‌شود. ۱۸ متخصص در این استارتاپ مشغول به کار هستند. مایندلبس ۶۰ هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام دارد و هزاران نفر هم این اپلیکیشن را دانلود کردند.

تفاوت mindlabs و رقبا

استارتاپ mindlabs با رقبای خود در رویکرد و خدمات متفاوت است. مایندلبس بر ویدیوهای درخواستی و زنده روانشناسان و متخصصان تمرکز کرده است. رقبایی مثل shimmer در حال توسعه اپلیکیشن برای افراد مبتلا به ADHD است.

TuSion راه‌حل‌های پرورش مغز براساس نوروفیدبک ارائه می‌دهد. Seetta یک پلتفرم سلامت روان توسعه داده است که به کاربران کمک می‌کند، زمان خود را بهینه کنند، عادت‌های جدید ایجاد کنند و تقویم خلق وخوی بسازند. هریک از این شرکت‌ها ویژگی‌ها و مخاطبان منحصر به فرد خود را دارند که آنها را از Mindlabs متمایز می‌کند. 

جذب سرمایه و برنامه آینده mindlabs

این استارتاپ تازه تاسیس ۲ دور سرمایه جذب کرد که در مجموع ۳.۹ میلیون پوند است. در اکتبر ۲۰۲۱ جدیدترین جذب سرمایه در مرحله بذری (seed) ۲۰۲۱ را داشتند که ۲.۵ میلیون پوند سرمایه جذب شد. این شرکت توسط ۱۱ سرمایه‌گذار پشتیبانی می‌شود که Passion capital و seedcamp جدیدترین آنها هستند.

با جذب این سرمایه‌ها، مایندلبس قصد دارد تیم خود را گسترش دهد و اپلکیشن خود را به کشورهای دیگر هم عرضه کند. این تیم همچنین ایده‌ای به نام future lab دارد. این ایده درمورد افتتاح مکانی است که با تعبیه فناوری‌‌های جدید و هوش مصنوعی به مشکلات اجتماعی رسیدگی می‌شود. در این آزمایشگاه قرار است دانش‌آموزان، معلمان، کارشناسان، شرکت‌ها و دولت‌ها روی مسائل اجتماعی به صورت نوآورانه کار کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها