|

 مسئولیت اجتماعی؛ دغدغه کسب‌وکارهای نو

کسب‌وکارهای مسئولیت‌پذیر

شاید بتوان گفت یکی از راه‌های ماندگاری هر اپلیکیشن جدید، جدا از خدمات‌رسانی مناسب، پیشرو بودن در بحث مسئولیت اجتماعی آن است؛ چون یکی از اثرات آن نشان‌دادن دغدغه‌ها و اقدام‌های اجتماعی مرتبط و اعتماد مردم خواهد بود. حالا اسنپ با توجه به اینکه جزء قدیمی‌ترین اپلیکیشن‌های داخلی محسوب می‌شود، با انتشار گزارش عملکرد سالانه خود نشان داده نسبت به جامعه دغدغه‌مند است و اقدام‌های اجرائی برای رفع آنها اتخاذ می‌کند.

کسب‌وکارهای مسئولیت‌پذیر

 دیده‌شدن گروه‌های خاص جامعه با اپلیکیشن‌های آنلاین

معمولا گروه‌های خاص، همچون افراد دارای معلولیت، بیماران تالاسمی و ام‌اس، به دلیل محدودیت‌های مختلف، به مرور در جامعه کم‌رنگ می‌شوند. اما بسیاری از کسب‌وکارهای جدید به این بخش از جامعه بی‌تفاوت نبوده‌اند و برای آن برنامه‌هایی در جهت بازگشت به جامعه و حضور پررنگ طراحی کرده‌اند. به‌طور مثال، اسنپ از شروع کار خود طــرح معافیــت از کمیســیون ویــژه کاربــران راننــده دارای معلولیــت، جانبــازان، ایثارگــران و خانــواده شــهدا را آغاز کرده است. در کنار این هم به صورت دوره‌ای گروه‌های مختلف راننده از‌جمله بیماران مبتلا به ام‌اس یا تالاسمی، معاف از پرداخت کمیسیون می‌شوند. چنین اقدام‌هایی این امکان را برای گروه‌های خاص فراهم می‌کند تا با دغدغه‌های کمتری زندگی کنند.

 دست یاری برای مؤسسات نیکوکاری

گروه‌های مردم‌نهاد، حمایتی جز از دل جامعه ندارند و افراد و کسب‌وکارها بسته به توانایی‌ها و امکانات خود می‌توانند به این مجموعه‌ها و مؤسسه‌های نیکوکاری کمک کنند. حمایت استارت‌آپ‌ها، کسب‌وکارهای آنلاین و شرکت‌های مختلف خصوصی به مؤسسه‌های نیکوکاری، علاوه بر اینکه منجر به فرهنگ‌سازی در جامعه می‌شود، به خودی خود کمک شایانی به این مراکز مردم‌نهاد خواهد بود. اسنپ هم با درک چالش‌های مؤسسه‌های مردم‌نهاد، تلاش کرده بار هزینه‌های آنها را کاهش دهد و به همین دلیل خدمات حمل‌ونقل به این مؤسسه‌ها را با تخفیف ارائه می‌دهد. این مجموعه از سال 1400 طرح تخفیف مؤسسه‌های نیکوکاری را آغاز کرده است که در آن مؤسسه‌های نیکوکاری می‌توانند از 20 درصد تخفیف خودرو بهره بگیرند. تعداد 51 مؤسسه نیکوکاری در سال گذشته از این طرح استفاده کرده‌اند و بیش از 61 هزار سفر به ارزش تقریبی 376 میلیون تومان انجام داده‌اند. اسنپ حتی برای مواردی مثل رفت‌و‌آمد کودکان بیمار مناطق کم‌برخوردار به بیمارستان از طریق همکاری با خیریه پزشکی نوین، این رفت‌و‌آمدها را به مدت سه ماه با 599 سفر رایگان کرد.

 افراد دارای معلولیت همیشه باید دیده شوند

بسیاری از افراد دارای معلولیت به دلیل سختی تردد در سطح شهر امکان تهیه دارو و برطرف‌کردن نیازهای روزانه خود را ندارند؛ بنابراین «اسنپ دکتر» با همکاری مؤسسه نیکوکاری رعد، کوشش کرد تا این چالش افراد دارای معلولیت را رفع کند. اسنپ دکتر در سال گذشته بــا هــدف تســهیل دسترســی این گروه بـه خدمـات دارویـی و درمانـی طرحی را شـروع کـرد که در آن به دو هزار عضو تحت پوشش مؤسسه نیکوکاری رعد اعتبار شش میلیون تومانی برای استفاده از مشاوره آنلاین پزشکی و روان‌شناسی اختصاص داد. علاوه بر اینکه 480 میلیون تومان جهت سفارش داروی این گروه در نظر گرفت. این طرح تا پایان سال 1403 ادامه خواهد داشت.

 گسترش روحیه دگرخواهی در جامعه

فرهنگ‌سازی در حوزه نیکوکاری در جامعه ابعاد مختلفی دارد و آموزش اصولی و درست آن شاید تا نسل‌ها بعد را هم متحول کند. در حال حاضر برای این موضوع اپلیکیشن‌ها توان بسیاری دارند که کم‌وبیش هم برخی از آنها در این زمینه فعالیت می‌کنند. به‌طور مثال، کاربران اسنپ که قصد انجام امور خیر را دارند، می‌توانند بدون پرداخت پول‌ و تنها با اهدای بخشی از امتیاز کاربری‌ خود از طریق سوپراپلیکیشن اسنپ در کارهای خیر و نیکوکاری شرکت کنند. در این شکل از انجام امور خیر، اسنپ به ازای هر دو هزار امتیاز اهدایی از سوی کاربران، مبلغ چهار هزار تومان به حساب مؤسسه‌های نیکوکاری اهدای می‌کند. این کار برای بسیاری از مؤسسه‌های نیکوکاری و مردمی اجرائی شده و در‌ سه سال گذشته بر تعداد مشارکت‌ کاربران اسنپ در امور خیر افزوده شده است.

 چرا ساخت مدرسه؟

مناطق کم‌برخوردار بسیاری در استان‌های مرزی ایران وجود دارند که کودکان‌شان حتی از یک کلاس درس ساده برای تحصیل هم محروم هستند و ساخت مدرسه در این مناطق می‌تواند به توسعه استعدادهای فرزندان آنها کمک کند. به همین خاطر، اسنپ در سال گذشته به یاد رضا فیــض‌آزاد، همــکار از‌دســت‌رفته خود، در یکــی از روسـتاهای کم‌برخـوردار اسـتان آذربایجـان غربـی بـا همـکاری مجمـع خیریـن مدرسه‌ساز، مدرسه‌ای برای صد کودک احداث کرد.

 حمایت برای کسب افتخارات ملی

مسئولیت اجتماعی شکل‌های گوناگونی دارد و اسنپ در یکی از طرح‌های خود برای حمایت از استعدادهای کاربران راننده، اقدام به شناسایی و حمایت از ورزشکاران ناوگان خود کرد. این اقدام اسنپ منجر به کسب افتخار ملی برای یکی از رانندگانش شد. این اپلیکیشن سال قبل از حسین رسولی، ورزشکار پرتاب دیسک و و مرتضی محبی، عضو تیم والیبال بزرگسالان عقاب نهاجا، حمایت کرد و 800 میلیون تومان به این اقدام اختصاص داد. حسین رسولی در نهایت با شرکت در بازی‌های آسیایی هانگژو موفق به کسب مدال طلا برای کشورمان شد.

 طرح‌هایی برای توان‌افزایی گروه‌های کمتر‌دیده‌شده

در سراسر ایران، گروه‌های مختلف زن و مرد بسته به فرهنگ بومی، هنر و صنایع دستی مخصوص به خود را دارند؛ همچون سوزن‌دوزی زنان سیستان‌و‌بلوچستان که کمک به کیفیت کار آنها، حمایتی غیر‌مستقیم در گسترش کسب‌وکارشان خواهد بود. در همین راستا، اسنپ خودرو در سال 1403 با حمایت 500 میلیون تومانی به توسعه گروه‌های خودیار زنان حاشیه‌نشین در چابهار و شهرستان دشتیاری کمک کرد. در این اقدام، اسنپ از طریق مشارکت در آموزش هنر سوزن‌دوزی به 106 زن، تلاش کرد تا هنر سوزن‌دوزی از یاد نرود و نیز زنان این مناطق بتوانند از این راه اشتغال‌زایی کنند.

 یک تیر و چند نشان

زندگی سخت شهری باعث شده تا بسیاری از ما نتوانیم درک صحیحی از چالش‌ها و نیازهای خانواده‌های کم‌برخوردار داشته باشیم؛ برای همین نیاز است افراد و کسب‌وکارهای دغدغه‌مند با اجرای طرح‌ها و پروژه‌های متفاوت، به ارتقای سطح زندگی این افراد بپردازند. در حال حاضر برخی اپلیکیشن‌ها و شرکت‌ها به‌عنوان فعالیت سازمانی سعی دارند چنین طرح‌هایی را اجرائی کنند. در همین راستا، اسنپ سوپرمارکت هم در گزارش خود توضیح داده بود: «در پایــان هــر روز تعــداد زیــادی ســفارش وجــود دارد کــه بــه دلایــل مختلفــی ماننــد انصــراف از خریــد مرجــوع می‌شوند. سوپر‌مارکت اسـنپ بیـش از سه سـال اسـت کـه بـه جـای برگردانـدن ایـن اقـلام بـه انبـار، بـا کمـک نیروهای خـود، آنهـا را بیـن خانواده‌هـای کم‌برخـوردار و چنـد مؤسسـه نیکوکاری معتبــر در سراســر کشــور توزیــع می‌کنــد. این اقدام ارزشی بالغ بر هفت میلیارد تومان دارد‌».

 محبوبیت اپلیکیشن‌هایی که در کنار حرفه خود فرهنگ‌سازی هم می‌کنند

دنیای دیجیتال امروز خیلی سریع پیش می‌رود و به دلیل وابستگی مردم به آن در بسیاری موارد باعث اصلاح رفتاری شهروندان شده است. با همین فرمول و بـا هـدف مقابلـه بـا هدر‌رفـت غـذا، اسنپ فود کمپینی را با نام «غـذا زبالـه نیسـت»‌ اجرائی کرد. برای همین طرح بیـش از صد محتـوا بـا همـکاری بیـش از ۵۰ چهـره تأثیرگـذار در شـبکه‌های اجتماعـی منتشـر شـد تا منجر به آگاهی بیشتر مخاطبان و کاهش هدر‌دادن غذا شود.

 مشارکت اسنپ‌باکس برای کاهش آلودگی هوا

شرکت‌ها در بیشتر کشورها برای مقابله با آلودگی هوا طرح‌های مختلفی را اجرا می‌کنند که هر‌کدام از آنها می‌تواند یک گام برای زندگی سبزتر و جامعه‌ای سالم باشد. سال قبل اسنپ‌باکس با گسترش آلودگی‌ هوای اصفهان، برای جلوگیری از آن‌ پنج میلیون وام بلاعوض برای خرید موتور‌سیکلت برقی برای رانندگان خود در نظر گرفت. پرداختن به چنین موضوعی می‌تواند گام‌های اولیه در استفاده از ناوگان‌های حمل‌ونقل الکتریکی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور باشد.

 افراد دارای معلولیت را به بطن جامعه بیاوریم

سال‌های بسیاری است که انجمن‌های مرتبط با افراد دارای معلولیت طرح‌های مختلف ارائه می‌کنند تا با کمک آن افراد دارای معلولیت به بطن جامعه راه باز کنند. در این زمینه اپلیکیشن‌ها خیلی راحت‌تر می‌توانند نقش‌آفرینی کنند. به‌طور مثال، افراد کم‌شنوا، نابینا و دارای معلولیت همیشه برای تردد بیرون از خانه چالش داشتند و همین باعث می‌شد تا بسیاری از آنها منزوی شوند. اما حالا اسنپ خودرو با ایجاد قابلیت‌های جدید در اپلیکیشن خود، استفاده از امکانات این اپلیکیشن را برای چنین گروه‌هایی فراهم کرده است. به‌طور مثال نوع معلولیت کاربر راننده و مسافر می‌تواند در اپلیکیشن اسنپ ثبت شده‌ و روش برخورد صحیح با این فرد به مخاطب توضیح داده می‌شود. از سوی دیگر، تیم اسنپ‌فود نیز با برگزاری جلسات متعدد با افراد نابینا، اقدامات اولیه برای بهبود عملکرد این اپلیکیشن با صفحه‌خوان را انجام داد.

 گام‌هایی برای زندگی بهتر

این روزها بخشی از زندگی شهروندان با فضای دیجیتال گره خورده و اپلیکیشن‌های متعددی برای ارائه خدمات در تلفن‌های همراه ما نصب شده است و شهروندان دنیای دیجیتال بخش بزرگی از زندگی روزانه خود را در اپلیکیشن‌ها سپری می‌کنند تا نیازهای روزانه‌شان را برطرف کنند. اسنپ با درک اهمیت زندگی دیجیتال و با هدف ایجاد اپلیکیشنی برای همه نیازها، تلاش کرده است‌ دغدغه شهروندان را برطرف کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها