|

سخنگوی وزارت خارجه:

موضوع میدان نفتی آرش را حقوقی و فنی می‌دانیم

​نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران رسانه‎های داخلی و خارجی آغاز شد.

موضوع میدان نفتی آرش را حقوقی و فنی می‌دانیم

به گزارش شبکه شرق، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‎های داخلی و خارجی شرکت کرد.

تبریک سخنگوی وزارت امور خارجه به مناسبت روز خبرنگار

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در ابتدا با اشاره به شهادت هشت دیپلمات ایرانی و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در شهر مزار شریف افعانستان، یاد و خاطره این شهدا را گرامی می‌دارم.

وی گفت روز خبرنگار نشان از شان و جایگاه والای خبرنگاران دارد. 

کنعانی گفت: خبرنگاران با قلمی که در اختیار دارند می‌توانند حافظ شفافیت راستی و درستی و همچنین آورنده اطلاعات درست و قابل اتکا برای افکار عمومی باشند؛ فرا رسیدن این روز را به همه خبرنگاران تبریک می‌گویم.

ژاپن در اولویت دستگاه دیپلماسی برای گسترش روابط دو جانبه در آسیا قرار دارد

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ژاپن گفت: وزیر امور خارجه دیشب به وقت محلی توکیو وارد ژاپن شدند که به دعوت رسمی همتای خود به این کشور سفر کردند.

وی افزود: دیدار با نخست وزیر ژاپن هم انجام خواهد شد؛ ما موضوعات مختلفی با ژاپن برای گفتگو و تبادل نظر داریم، موضوعات زیادی برای تبادل نطر و همکاری میان دو کشور وجود دارد.

وی گفت: در چارچوب نگاه دولت در گسترش همکاری با کشور‌های آسیا، ژاپن در اولویت دستگاه دیپلماسی برای گسترش روابط دو جانبه قرار دارد.

کنعانی افزود: طرفین در این زمینه اهتمام خاصی به گفتگو‌ها دارند. موضوع مطالبات ایران از ژاپن هم در محور گفتگو‌های دوجانبه قرار دارد؛ موضوعات مطالبات ایران از کشور‌های دیگر از موضوعات بسیار مهم در دست پیگیری است. موضوع مطالبات ایران از ژاپن هم در سطوح دو جانبه مطرح شده و در دیدار سال گدشته رییس جمهور با نخست وزیر زاپن این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: ما برای نحوه تحق و اجرای عملی این موضوع در سفر جاری وزیر امور خارجه گفتگو و تبادل نظر با مقام‌های ژاپن خواهم داشت.

در سطوح مختلف آمد و رفت‌های دیپلماتیک میان ایران و روسیه برقرار است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر معاون وزیر خارجه روسیه به ایران گفت: در سطوح مختلف آمد و رفت‌های دیپلماتیک میان ایران و روسیه برقرار است. ما موضوعات مختلفی برای پیگیری و گفتگو داریم. فردا نشست مهمی را در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه شاهد خواهیم بود. 

در خرداد ماه جاری وزیر امور خارجه در نشست بریکس شرکت کرد و به موضوعات درباره همکاری‌های آتی ایران و کشورهای عضو بریکس پرداخته شد.

موضوع عضویت ایران در بریکس مورد بررسی قرار گرفت. وزیر امور خارجه در آنجا اعلام کرد نشستی در تهران برگزار می‌شود.

کنعانی گفت: فردا کنفرانس تحت عنوان ایران و بریکس برگزار می‌شود و مقامات کشورهای مختلف در آن حضور پیدا خواهند کرد؛ در یکی از پنل‌ها سفرای کشورهای بریکس حضور پیدا خواهند کرد. ریابکوف در این جارچوب در تهران حضور دارد و در این نشست گفتگو خواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نقش روسیه در برجام گفت: با توجه به روابط میان ایران و روسیه و نقش مهم روسیه در توافق برجام و مذاکرات مربوط به توافق، زمینه‌ای برای گفتگو در این چارچوب وجود دارد؛ ایران از فرصت های دیپلماتیک برای تبادل نظر استفاده خواهد کرد.

سفر باقری به عمان در چارچوب پویایی دیپلماتیک انجام شد

کنعانی در ادامه درباره سفر علی باقری به مسقط گفت: این سفر به منظور گفتگوهای دوجانبه با عمان و روابط دوجانبه و مسائل بین المللی انجام شد. موضوعات مهمی را با نقش آفرینی عمان در زمینه‌های سیاسی اقتصادی و کنسولی در دست پیگیری داریم.

وی گفت: در این چارچوب سفرهای متقابل در سطوح مختلف انجام می‌شود؛ مقامات عمانی در این زمینه‌ها نقش آفرینی خوبی دارند.

کنعانی خاطرنشان کرد: سفر باقری در چارچوب پویایی دیپلماتیک انجام شد.

کنعانی در ادامه درباره موضوع تبادل زندانیان گفت: به این موضوع  به عنوان بحثی انسانی توجه داریم و گفتگوی با واسطه با آمریکا به عنوان یک راه حل ادامه دارد و جزو گفتگوهای جاری است. دولت عمان هم نقش آفرینی خاص خود را دارد.

تامین امنیت آبراه‌ها و کشتی‌رانی ایمن در خلیج فارس و دریای عمان جزو اولویت‌های ایران است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره موضوع امنیت آبراه خلیج فارس گفت: ما معتقدیم تامین امنیت آبراه‌ها و کشتی‌رانی ایمن در خلیج فارس و دریای عمان جزو اولویت‌های ایران و موضوعی است که باید در چارچوب همکاری مشترک کشورهای ساحلی حوزه خلیج فارس و دریای عمان انجام شود.

وی افزود: این کشورها ظرفیت دارند بدون کشورهای خارجی به تامین امنیت مشترک اقدام کنند؛ ما بارها تاکید کردیم دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای یک شعار دروغین است. حضور نظامی آمریکا هیچگاه امنیت ساز و امنیت آفرین نبوده است.

کنعانی خاطرنشان کرد: موضع ایران در این رابطه کاملا روشن و واضح است؛ معتقدیم کشورهای خلیج فارس قابل به تامین امنیت خود هستند.

موضوع میدان نفتی آرش را حقوقی و فنی می‌دانیم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضوع میدان نفتی«آرش» گفت: موضوع میدان نفتی آرش را حقوقی و فنی می‌دانیم. همانطور که قبلا اعلام کردیم، بر حقوق ملت ایران تاکید داریم.

ایران از ابتدا بر راهکار سیاسی برای پایان بخشیدن به جنگ اوکراین تاکید کرده است

کنعانی درباره موضع ایران در قبال جنگ اوکراین گفت: آنچه که برای ایران حائز اهمیت است، موضوع اوکراین نباید به یک موضوع چالش آفرین و امنیت بین‌المللی منجر شود.

وی گفت: جنگ‌ها ظزفیت بحران آفرینی را دارند. ایران از ابتدا بر راهکار سیاسی برای پایان بخشیدن به این بحران تاکید کرده است.

در سفر وزیر امور خارجه به پاکستان نتایج امید بخشی به دست آمد

کنعانی درباره اهداف سفر وزیر امور خارجه کشورمان به پاکستان گفت: این سفر در راستای پیگیری اجرای توافقات انجام شده میان ایران و پاکستان در جریان دیدار مشترک در بازارچه مرزی و پروژه انتقال برق در حوزه سیستان و بلوچستان بود.

وی گفت: در دیدار وزیر امور خارجه با رییس جمهور و نخست وزیر پاکستان توافقات خوبی حاصل شده بود. در این سفر نحوه اجرای توافقات مورد گفتگو قرار گرفت و نتایج امید بخشی هم در سفر وزیر امور خارجه شکل گرفت؛ توافقاتی هم بر سر توسعه و رفع موانع مرزی انجام شد. همچنین شروع به کار گذرکاه جدید برای توسعه بندر چابهار انجام شد.

نتیجه سیاست همسایه محور و عضویت در اتحادیه‌های چند جانبه ثمردهی روابط اقتصادی و تجاری است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور درباره عضویت ایران در اتحادیه‌های مختلف گفت: نتیجه سیاست همسایه محور و عضویت در اتحادیه‌های چند جانبه از جمله شانگهای، اور آسیا و امضای برنامه‌های جامع بلند مدت دو جانبه با کشورهای مختلف مانند چین و ترکیه و دیگر کشورها، ثمردهی روابط اقتصادی و تجاری است.

سپاه در مقابله با گروه‌های تروریستی که ریشه حمایتی آنها در غرب است، نقشی تعیین کننده دارد

کنعانی همچنین با اشاره به کارنامه سیاه انگلیس در منطقه گفت: دولت انگلیس با سابقه سیاهی که در غرب آسیا در طول سالیان متمادی ایفا کرده و موجب بی‌ثباتی در منطقه شده، و همچنین نقشی که در حمایت از گروه‌های تروریستی داشته نمی‌تواند به سپاه پاسداران، به عنوان نیروی رسمی ایران اتهام وارد کند.

وی خاطرنشان کرد: سپاه خدمات ماندگاری به کشورهای جهان ارائه کرد. نقش سپاه در مقابله با گروه‌های تروریستی که ریشه حمایتی آنها در غرب است، نقشی تعیین کننده است.

 

منبع: میزان
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها