|

خاطرات سال 1380 هاشمی‌رفسنجانی| سی و یکم تیر

مشاجره چپ و راست؛ از حکم گنجی تا بازداشت اطرافیان منتظری

هاشمی رفسنجانی روز سی و یکم تیر در مورد اختلافات دو جناح بر سر مسائل سیاسی روز، اجلاس گروه 8 و روند کار مجمع تشخیص نوشته است.متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

مشاجره چپ و راست؛ از حکم گنجی تا بازداشت اطرافیان منتظری

با معاونان مرکز تحقیقات استراتژیک [مجمع تشخیص مصلحت نظام] جلسه داشتم. دربارۀ خصوصى‌سازى و منافع و ضررهاى احتمالى پیوستن به شانگهاى 5 مذاکره‌ کردیم. آقاى [حسین] مهرپور، [حقوقدان و رئیس هیئت نظارت بر اجرای قانون اساسی]، گزارشى از اقدامات مقدماتى، براى تشکیل دادگاه محاکمه خارجى‌ها در مقابله به مثل عمل آمریکا داد.

عصر هیئت امناى دانشگاه آزاد اسلامى جلسه داشت. ترازنامه مالى سال 1379 را تصویب کردیم. حدود 160 میلیارد تومان هزینه و همین مبلغ درآمد بوده است. شهریه سال آینده را 12 درصد بیشتر از سال‌ جارى تصویب‌ کردیم و چند واحد جدید و شرایط تأسیس واحد جدید تصویب شد. مقرر شد، آیین‌نامه‌اى براى انتقال دانشجویان، براى تسهیل مشکلات مردم در شهرستان‌ها تهیه شود.

در روزنامه‌ها، مشاجره بر سر درگیرى‌هاى دو جناح و قوه قضائیه و متهمان ادامه دارد و بازداشت اطرافیان آیت‌الله منتظرى، با نامه‌ها و مصاحبه‌هاى فرزندان ایشان، در رسانه‌هاى خارجى انعکاس وسیعى دارد. اختلاف رأى دو دادگاه تجدید نظر در پرونده [اکبر] گنجى هم مورد مشاجره است و دولت آمریکا از گنجى، در برنامه ویژه صداى آمریکا [VOA] حمایت کرده است.

سران گروه هشت، در بیانیه پایانى اجلاس جنوا، بر اعزام نیروهاى [حافظ] صلح [سازمان ملل] به فلسطین تأکید کردند. در تظاهرات وسیع مردم علیه اجلاس، دو نفر کشته و 500 نفر زخمى شدند و با توجه به تکرار مخالفت‌هاى تند مردمى، تصمیم گرفتند اجلاس‌هاى بعدى را در شهرهاى کوچک منزوى برگزار کنند.

در اندونزى، به دنبال وقوع دو انفجار در دو کلیساى کاتولیک و اُرتدکس، ارتش اندونزى به خیابان‌ها آمد و درحقیقت براى حفاظت از اجلاس مجلس براى استیضاح و پیشگیرى از شورش طرفداران [عبدالرحمن] وحید، [رئیس‌جمهور اندونزی]؛ او در نطقى مردم را دعوت به آرامش‌ کرده و در عین حال گفته است، اگر مخالفان حکومت را گرفتند، او مسئول نیست.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها