|

نشریه آمریکایی:

پزشکیان می‌تواند به پیروزی دموکرات‌ها کمک کند

مسعود پزشکیان که پس از درگذشت ابراهیم رئیسی در سقوط هلیکوپتر در ماه مه به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد، با سلف خود، تفاوت‌هایی دارد.

پزشکیان می‌تواند به پیروزی دموکرات‌ها کمک کند

به گزارش شبکه شرق، «مسعود پزشکیان»، رئیس‌جمهور جدید ایران می‌تواند تغییری قاطع در بازگرداندن این رای‌دهندگان بیگانه شده از صندوق رای به ستون دموکرات ایجاد کند.

به نقل از نشریه آمریکایی «پروجکت سیندیکیت»، پزشکیان که پس از درگذشت ابراهیم رئیسی در سقوط هلیکوپتر در ماه مه به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد، با سلف خود، تفاوت‌هایی دارد. او به دانشکده پزشکی رفته و آنقدر برجسته بود که یک دوره پنج‌ساله بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵، قبل از اینکه به سیاست انتخاباتی روی آورد، ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز را بر عهده گرفت. او از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، به‌عنوان معاون اول پارلمان مشغول به کار شد و به عنوان وزیر بهداشت در دولت خدمت کرد.

تعداد کمی از سیاستمداران در دنیا چنین مشاغل برجسته‌ای را در دانشگاه‌ها، خدمات عمومی و سیاست‌های انتخاباتی تجربه کرده‌اند. با این حال، قبل از اینکه نام پزشکیان در برگه‌های رای ظاهر شود، نامزدی او باید توسط شورای نگهبان تایید می‌شد.

ایرانیان در انتخابات اخیر به پزشکیان ۶۹ساله یک پیروزی قاطع رای دادند. پزشکیان از زمان پیروزی خود مراقب بوده است تا ماموریت انتخاباتی خود را به شیوه‌ای پیچیده تفسیر کند. او صرفا تاکید کرده است که در قانون اساسی حق کرامت همه ایرانیان برای تعیین معنای زندگی‌شان به‌رسمیت شناخته شده است.

او همچنین «پیام به دنیای جدید» را به زبان انگلیسی در نشریه تهران تایمز، انتشار داد. پزشکیان در آن اعلام می‌کند که از تلاش‌های صادقانه برای کاهش تنش استقبال خواهد کرد و حسن نیت را با حسن نیت متقابل پاسخ می‌دهد. این نشان‌دهنده تمایل به کاهش خطر جنگ هسته‌ای با باز کردن مسیر برای بازدید بازرسان بین‌المللی از تاسیسات هسته‌ای ایران در ازای بازگشایی بازارهای جهانی به روی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ایران است.

این پیشنهاد دقیقا همان چیزی است که دولت بایدن برای ارائه پاسخی معتبر به سخنرانی نتانیاهو در کنگره به آن نیاز دارد. برخلاف تشویق‌هایی که آمریکایی‌ها از ترامپ و ونس خواهند شنید، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه در موقعیتی قرار خواهد گرفت که رویکرد جدیدی برای صلح در خاورمیانه اعلام کند.

مطمئنا، بایدن و هریس نباید ابراز اطمینان کنند که مذاکرات مقدماتی با پزشکیان در نهایت به توافقی منجر می‌شود که خطر تشدید جنگ هسته‌ای بین اسرائیل و ایران را به شدت کاهش می‌دهد. این تنها در صورتی می‌تواند اتفاق بیفتد که تیم هریس بتواند در انتخابات نوامبر پیروز شود و پزشکیان بتواند بر مقاومت مخالفان خود غلبه کند.

با وجود این، آیا منطقی نیست که آمریکایی‌ها به جای اینکه به ترامپ و ونس اجازه دهند این فرصت را از دست بدهند، به دولت فرصت دستیابی به این پیشرفت را بدهند؟ هریس باید این سوال را برای رای‌دهندگان مطرح کند. اما آن‌ها تنها در صورتی قادر به انجام این کار خواهند بود که بلینکن با ایران ارتباط برقرار کند و به پزشکیان بپیوندد و اعلام کند که کشورهایشان در حال بررسی مسیر جدیدی برای صلح در خاورمیانه هستند.

منبع: دنیای اقتصاد
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها