|
نویسنده: فاطمه شفیعی

شهردار اصفهان خبر داد:

تخصیص ۱,۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ابرپروژه رینگ چهارم در سال جاری

شهردار اصفهان در برنامه تلویزیونی «اصفهان من» از تخصیص ۱,۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ابرپروژه رینگ چهارم در سال جاری خبر داد.

تخصیص ۱,۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ابرپروژه رینگ چهارم در سال جاری

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، علی قاسم‌زاده شامگاه یکشنبه بیست‌ودوم مهرماه در فصل دوم برنامه تلویزیونی «اصفهان من» با اعلام این خبر گفت: ابرپروژه حلقه حفاظتی یک بخشی شهری دارد که مسئولیت آن به‌صورت کامل بر عهده شهرداری است، همچنین مناطقی که به‌طور غیرمستقیم درگیر این پروژه هستند، باید برای اجرای کامل آن از حیث بودجه و اعتبار همکاری کنند.

وی با بیان اینکه پروژه حلقه چهارم پس از خط دو مترو بزرگ‌ترین پروژه شهرداری اصفهان به‌شمار می‌رود، افزود: در سال جاری ۱,۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه حلقه چهارم پیش‌بینی شده که احتمالاً این مبلغ صد درصد جذب خواهد شد و ممکن است در اصلاح بودجه، نیاز به افزایش داشته باشد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه شهرهای اطراف توان مالی اجرای بخش‌هایی که این پروژه از کنار شهر آن‌ها عبور می‌کند را ندارند، گفت: شهرداری طبق قانون نمی‌تواند وارد حوزه شهرهای دیگر شود و حتی اگر قانون اجازه دهد، باز هم شرایط مالی ما اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. بنابراین برای رفع این مسئله، از دوره قبل تشکیل یک شرکت پروژه مطرح شد که یکی از سهامداران آن می‌تواند دولت باشد و سهم خود را صفر ریال یا درصدی همچون ۵ یا ۱۰ درصد بگذارد.

وی اضافه کرد: وقتی شرکت پروژه رینگ چهارم تشکیل شود، می‌تواند امتیازاتی بگیرد و در قبال آن هزینه کند، اما نیاز به یک سرمایه اولیه دارد تا در درازمدت امتیازات را به ارزش افزوده تبدیل کند و هزینه‌های انجام‌شده را جبران کند. البته اراده استانی نیز مهم است، اما ما این جدیت را از مدیریت استان ندیده‌ایم یا در حد انتظار نبوده است.

قاسم زاده با اعلام اینکه روند کار تأسیس شرکت پروژه از دو مسیر پیش رفته است؛ گفت: مسیر نخست دریافت مجوزهای لازم از دولت است که در آخرین ایستگاه، پیوست زیست‌محیطی موردنیاز آماده و ارسال شد، اما مسئله این است که در سازمان محیط‌زیست کشور زیر نظر یک کارشناس قرار گرفته که پس از هفت یا هشت ماه هنوز نظر نهایی خود را اعلام نکرده است.

وی افزود: مسیر دوم ثبت این شرکت بود که با همکاری استانداری و شهرهای همجوار، اساسنامه مشترک توافق و مقرر شد هر شهر مجوز لازم را از شورای اسلامی شهر خود دریافت کند که تاکنون سه شهر این کار را انجام داده‌اند و شهر اصفهان نیز مجوز تشکیل شرکت پروژه را صادر کرده است.

لزوم تشکیل کارگروه ویژه برای تسریع پروژه‌های شهر اصفهان

مشاور و دستیار ویژه شهردار اصفهان در حوزه فنی و اجرایی نیز در این برنامه گفت: برای تسریع اجرای پروژه‌های این کلان‌شهر پیشنهاد شده است که یک کارگروه ویژه به‌صورت جهادی تشکیل شود تا تصمیمات لازم بدون تأخیر و بوروکراسی‌های اداری اتخاذ و اجرا شود.

ایرج مظفر با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شهرداری، احداث «حلقه حفاظتی» یا رینگ‌های شهری برای کنترل ترافیک و کاهش آلودگی هوا است، افزود: در حال حاضر حدود ۱۱ کیلومتر از مسیر پروژه در دست احداث است و انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۱ کیلومتر آن بهره‌برداری شود. همچنین با احداث بخشی از بلوار فرزانگان و اتصال آن به رینگ در منطقه ۱۴ ترافیک کامیون‌ها و خودروهای عبوری به شدت کاهش یافته است.

وی یکی دیگر از پروژه‌های مهم را مسیر خاتون‌آباد دانست و اظهار کرد: این پروژه می‌تواند موجب تسهیل عبور و مرور از سمت فرودگاه و اتصال به بلوار امام رضا (ع) و مسیر شیراز شود؛ آزادسازی بخش‌هایی از این پروژه انجام شده و انتظار می‌رود تا پایان سال جاری تکمیل شود.

مشاور و دستیار ویژه شهردار اصفهان در حوزه فنی و اجرایی خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان در تلاش است با استفاده از منابع موجود، پروژه‌های مذکور را پیش ببرد؛ با این حال دولت تا کنون ریالی برای این پروژه ها اختصاص نداده است و شهرداری نیز به‌دلیل سنگینی هزینه‌ها نمی‌تواند به تنهایی از منابع نقدی خود استفاده کند، به همین دلیل پیشنهاد شده است که از طریق شرکت‌های پروژه‌محور و با همکاری استانداری و نمایندگان، منابع مالی تأمین شود.

وی با تاکید بر لزوم تشکیل کارگروه ویژه برای تسریع پروژه‌ها اضافه کرد: برای تسریع اجرای پروژه‌های این کلان‌شهر پیشنهاد شده است که یک کارگروه ویژه به‌صورت جهادی تشکیل شود تا تصمیمات لازم بدون تأخیر و بوروکراسی‌های اداری گرفته و اجرا شود؛ در این مسیر نیاز است که مصوبات لازم به سرعت دریافت و منابع مالی تأمین شود.

تاکید سند جامع کاهش آلودگی هوا بر تکمیل رینگ چهارم

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان نیز با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین اقدامات دولت شهید رییسی تصویب «سند برنامه کاهش آلودگی هوای اصفهان» بود، گفت: سال ۱۴۰۱ به موازات تصویب این سند، شاهد پلمب حدود ۳۰۰ کارخانه آجرپزی بودیم که بیش از ۴۰ مورد آن‌ها برای همیشه تعطیل و ۶۵ کارگاه ریخته‌گری نیز به مناطق دیگری منتقل شد.

مهران زینلیان با بیان اینکه حلقه چهارم ترافیکی از موارد مهم در این سند ذیل حمل‌ونقل و ترافیک شهری تعریف شده است، افزود: این طرح به‌عنوان یک تکلیف بالادستی توسط شورای ترافیک استان اصفهان تصویب شده و تأکید بر اجرای کامل آن است؛ بخشی از این رینگ از شش شهر همسایه اصفهان عبور می‌کند، همچنین بعضی بخش‌های اداری و مدیریتی نظیر بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها نیز درگیر اجرای این طرح هستند.

وی با بیان اینکه موضوع شرکت پروژه برای رینگ چهارم از درخواست‌ها و تأکیدات استانداری اصفهان بوده است، خاطرنشان کرد: تشکیل این شرکت پروژه، حتی با سهم صفر درصدی دولت، می‌تواند کمک‌کننده باشد، دولت شاید منابع مالی زیادی نداشته باشد، اما می‌توان از امکانات و مجوزهای دولتی بهره برد.

وی گفت: بسیاری از قسمت‌های این حلقه از اراضی دولتی عبور می‌کند و اگر شهرداری بخواهد به‌صورت مستقل عمل کند، باید طبق قانون برای این اراضی توافق کند و هزینه‌های آن را بپردازد، اما اگر دولت سهمی در این پروژه داشته باشد، می‌توان از مجوزهای بالادستی و قوانین دولتی استفاده کرد که کار را تسهیل می‌کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر برای موضوع شرکت پروژه متولی خاصی وجود ندارد، اظهار کرد: البته اقدامات خوبی صورت گرفته است، اما کم‌کاری‌هایی نیز دیده می‌شود؛ نخستین مصوبه این شرکت مربوط به سه سال پیش است و در سال ۱۴۰۱ این شرکت تشکیل شد، اما زمان زیادی طول کشید تا به این نقطه برسد.

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با موضوع عبور پروژه از راه‌آهن، شهردار اصفهان در ماه‌های گذشته پیگیری‌های زیادی انجام داده است و با وزارت راه و شهرسازی در ارتباط بوده‌اند، اما تغییرات در دولت و وزارتخانه‌ها روند پیگیری‌ها را کند کرده است، بنابراین این مسئله باید در همان اوایل دوره انجام می‌شد که با تأخیر مواجه شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها