|

الکتروموتور زیمنس

در این مقاله قصد داریم به معرفی شرکت زیمنس و انواع الکتروموتور زیمنس بپردازیم؛ لطفاً با ما همراه باشید.

الکتروموتور وسیله‌ای است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. این وسیله توسط بسیاری از برند‌های معروف تولید‌کننده الکتروموتور ساخته شده و روانه بازار می‌گردد و در بسیاری از وسایل و تجهیزات مانند لوازم خانگی، ماشین‌آلات، تجهیزات شهری، تجهیزات صنعتی و... نقش اصلی را ایفا می‌کند؛ به بیان دیگر اگر الکتروموتور نباشد، بسیاری از لوازم برقی از کار خواهند افتاد. شرکت زیمنس که دارای نمایندگی‌های زیادی در سراسر جهان است یکی از برترین تولیدکنندگان الکتروموتور در سراسر جهان است. این شرکت سابقه ۱۵۰ ساله در تولید قطعات الکتریکی از جمله الکتروموتور‌ها دارد و محصولات آن در ایران به فروش می‌رسد. علاوه بر الکتروموتو‌های زیمنس، الکتروموتور لوهر زیمنس نیز در بازار وجود دارد که توسط شرکت زیمنس که از سازندگان مشهور الکتروموتور‌ها است تولید می‌شود.

در این مقاله قصد داریم به معرفی شرکت زیمنس و انواع الکتروموتور زیمنس بپردازیم؛ لطفاً با ما همراه باشید. 

 

images_1667300044.png

شرکت زیمنس آلمان تولید کننده الکتروموتور زیمنس

شرکت زیمنس آلمان به عنوان تولیدکننده برتر الکتروموتور‌ها با محصولات متنوعی را با کاربرد‌های متفاوت تولید نموده است. این محصولات به تناسب صنایع مختلف و مناطق آب وهوایی متفاوت الکتروموتور‌های متفاوتی را به بازار عرضه نموده است. از ویژگی‌های مثبت انواع الکتروموتور زیمنس بدنه آلومینیوم یا چدن، سبک‌بودن، استاندارد‌بودن، انواع سایز‌های مختلف جهت مصارف مختلف در کنار بهینه‌بودن مصرف انرژی در آن‌ها است. این شرکت جزء شرکت‌های چندملیتی و بین‌المللی است که توسط ارنست زیمنس در برلین آلمان تأسیس شد. دفتر مرکزی این شرکت در مونیخ آلمان واقع شده ولی دارای نمایندگی‌های متعددی به صورت دفتر و کارخانه در کشور‌های مختلف جهان است. بسته به نوع الکتروموتور، کشور سازنده و عملکرد آن، الکتروموتور‌های زیمنس در قیمت‌های مختلفی در بازار موجود است.

الکتروموتور زیمنس آلمان

الکتروموتور زیمنس siemens آلمان تولیدات خود را کاملاً مطابق با استاندارد‌های جهانی انجام داده و تمامی پارامتر‌های کاربردی جهت کاهش مصرف انرژی را که از مهم‌ترین دغدغه‌های استاندارد در دنیای امروز است مد نظر قرار داده است. این قوانین در استاندارد‌های اروپایی EU (استاندارد‌های اتحادیه اروپا) که کاهش مصرف انرژی هدف اصلی آن است، مد نظر قرار گرفته شده است. از نظر ظاهری و اجزاء تشکیل‌دهنده الکتروموتور‌های زیمنس در انواع پایه‌دار، فلنج‌دار، پایه‌دار و فلنج‌دار، نیم فلنج و پایه‌دار و نیم‌فلنج تولید می‌گردد. 

 

images_1667300058.png

اجزاء تشکیل‌دهنده الکتروموتور

موتور‌ها با جریان‌های برق متفاوتی کار می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید جریان برق به دو دسته جریان برق مستقیم (DC) و جریان برق غیرمستقیم (AC) تقسیم می‌شود که الکتروموتور‌ها با هر دو جریان کار می‌کنند. آن‌ها از دو جزء اصلی استاتور و روتور ساخته شده‌اند.

روتور

هر موتوری دارای بخش‌های مختلفی است و برای انجام کار لازم است که قسمتی از آن بچرخد و یا حرکت کند. این بخش از موتور که متحرک و قابل‌چرخیدن است روتور می‌گویند. روتور از یک شفت سیم‌پیچی‌شده ساخته شده است و تحت تأثیر نیروی مغناطیسی بخش دیگر آن که ثابت است، یعنی استاتور، چرخش را آغاز می‌کند.

استاتور

استاتور همان قسمت ثابت موتور یا همان بدنه موتور است که با تولید نیروی مغناطیسی باعث چرخش روتور می‌شود. سیم‌پیچ‌های الکتروموتور داخل شیار‌های بدنه استاتور قرار می‌گیرند.

انواع الکتروموتور‌های صنعتی زیمنس

الکتروموتور زیمنس دارای انواع مختلفی است؛ از جمله تک فاز، سه فاز، ضد انفجار و ترمزدار.

الکتروموتور تک فاز زیمنس

الکتروموتور‌های تک فاز دارای استاتور‌هایی با دو شبکه سیم‌پیچ هستند که با برق ۲۲۰ ولت شهری کار می‌کنند. این نوع الکتروموتور‌ها توان بالایی ندارند و کاربرد آن‌ها در لوازم خانگی، کارگاه‌های صنعتی کوچک، واحد‌های تجاری و واحد‌های اداری است. این نوع الکتروموتور‌ها به دلیل نداشتن پیچیدگی زیاد نصب بسیار آسانی دارند؛ راندمان آن‌ها پایین بوده و دارای محدودیت ولتاژ هستند.

الکتروموتور سه فاز زیمنس

قسمت استاتور الکتروموتور‌های سه فاز از سه شبکه سیم‌پیچ مجزا با زاویه ۱۲۰ درجه از هم ساخته شده است. الکتروموتور‌های سه فاز زیمنس توان بالایی دارند و در کشاورزی‌های وسیع، صنایع بزرگ و برخی از پمپ‌های صنعتی استفاده می‌شوند. برخلاف الکتروموتور‌های تک فاز زیمنس، الکتروموتور‌های سه فاز پیچیده‌تر بوده و دارای ویژگی‌هایی از جمله راندمان بالاتر، قابلیت تعمیر آسان‌تر و عدم نیاز به خازن هستند.

الکتروموتور ضد انفجار زیمنس

الکتروموتور‌های ضد انفجار الکتروموتور‌هایی هستند که سطوح آن‌ها مستحکم شده و دارای عایق‌بندی باشد. این الکتروموتور‌ها باعث ایجاد اشتعال در فضا‌های پرخطر نمی‌شوند از این رو به آن‌ها الکتروموتور‌های ضد انفجار گفته می‌شود. الکتروموتور‌های ضد انفجار اغلب در جا‌هایی استفاده می‌شود که خطر آتش‌سوزی و اشتعال وجود داشته باشد. 

 

images_1667300085.png

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها