|

چرا در ساخت تیرآهن از آهن خالص استفاده نمی شود؟

ما در این مقاله قصد داریم درباره‌ تیرآهن صحبت کنیم و به این سوال خاص پاسخ دهیم که چرا در ساخت تیرآهن از آهن خالص استفاده نمی‌شود.

امروزه در انواع سازه‌ها از تیرآهن استفاده می‌شود که یک پروفیل مناسب برای تحمل انواع تنش‌ از جمله نیروی برشی و لنگر خمشی است. این محصول که به روش نورد گرم تولید می‌شود، بر اساس نسبت بال و عرض‌ها طبقه‌بندی شده و کاربردهای بخصوصی دارد. به طور کلی تیرآهن‌ها در انواع مختلف عرضه شده‌اند که از جمله می‌توان به IPB، INP و IPE اشاره کرد. حال ما در این مقاله قصد داریم درباره‌ این محصول فولادی صحبت کنیم و به این سوال خاص پاسخ دهیم که چرا در ساخت تیرآهن از آهن خالص استفاده نمی‌شود. لذا توصیه می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

علت عدم استفاده از آهن خالص در تیرآهن

همانطور که می‌دانید استفاده از این محصول به جهت استحکام بیشتر سازه‌ها انجام می‌شود و طبیعتاً تیرآهن‌ها باید از موادی تشکیل شوند که این موضوع را تأیید کند. به همین منظور با ترکیب آهن، نیکل، کروم و... آلیاژی ترتیب داده می‌شود که علاوه بر مقاومت در برابر خوردگی و همچنین استحکام عالی در برابر انواع تنش‌ها، کاربرد بسیار مناسبی در زمینه‌های مختلف دارد.

از طرفی حتماً متوجه هستید که اگر آهن خالص در تیرآهن بکار گرفته شود مقاومت مناسبی نخواهد داشت چرا که این فلز به قدر کافی نرم است و احتمال شکستگی بر اثر ضربه وجود دارد. بنابراین پر واضح است که این نوع محصول برای استحکام سازه‌ها ایده‌آل نخواهد بود و طبیعتاً برای این منظور باید از ترکیب موادهای مختلف که در بالا اشاره کردیم، استفاده کرد.

مهم‌ترین انواع تیرآهن

همانطور که عرض کردیم این نوع محصولات دارای انواع مختلفی هستند که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

- تیرآهن IPE. این نوع محصولات کاربردی سازه‌ها به شکل I انگلیسی بوده و با نام تیرآهن معمولی نیز شناخته می‌شوند. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به ضخامت ثابت بال‌ اشاره کرد و در ایران در اکثر موارد بر اساس استانداردهای اروپایی که بال‌های ابتدایی و انتهایی به شکل یکسان در نظر گرفته می‌شوند، استفاده خواهند شد.

- تیرآهن INP. این نوع پروفیل نیز I شکل است اما تفاوتی که با محصول قبلی دارد در ضخامت بال است که هر چه بخش بال از جان فاصله می‌گیرد، از ضخامت کاسته می‌شود. گفتنی است که این نوع محصول در صنایع فولادسازی و ذوب آهن تولید شده و با قیمت‌های مناسب به بازار عرضه خواهد شد.

- تیرآهن IPB. این نوع پروفیل در سه بخش اصلی دسته‌بندی می‌شود که بال پهن سنگین، بال پهن سبک و نوع TPB نام دارند که هر کدام، در موارد خاص بکارگیری می‌شوند. البته در کنار موارد عنوان شده می‌توان به نوع لانه زنبوری هم اشاره کرد که کاربرد بخصوصی دارد.

مهم‌ترین مزایای بکارگیری تیرآهن‌ها

در این بخش قصد داریم به مزیت‌های بکارگیری این نوع پروفیل بپردازیم:

- استفاده از این محصول امکان توسعه پس از اتمام کار سازه را فراهم می‌کند.

- بکارگیری این پروفیل قابلیت متصل کردن تعداد زیادی از قطعه را آسان می‌کند.

- تهیه‌ تیرآهن‌ها ساده است چرا که به شکل آماده در کارخانه‌های مختلف وجود دارد.

- سرعت اجرا و همچنین نصب این پروفیل فوق العاده است.

- از این محصول به راحتی می‌توان در ارتفاعات بسیار زیاد استفاده کرد.

- در اکثر پروژه‌ها بدون کمترین دغدغه می‌توان از تیرآهن بهره‌مند شد.

- این پروفیل بعنوان اسکلت سازه، کفی ستون، شاه‌تیر، تیرک میانی و حتی خرپا نیز کاربرد دارد.

کاربردهای مختلف تیرآهن

همانطور که می‌دانید این نوع محصول با توجه به نوع و سایز تیرآهن در موارد بخصوصی بکارگیری می‌شوند که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • سایز 12 تیرآهن برای ساخت ستون و البته تیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این سایز در مواردی به جهت پوشش سقف طبقات نیز کاربردی است.

  • سایر 14 این محصول برای ساخت خرپا، پوشش سقف، ساخت نعل و ستون بکار گرفته می‌شود و به نسبت سایر این پروفیل‌ها دارای قیمت مناسب‌تری است.

  • سایز 16 تیرآهن برای شکل‌گیری تیرهای فرعی و بکارگیری در پل‌های لانه زنبوری کاربرد دارد. گفتنی است که این نوع محصول از مقاومت مناسبی برخوردار است.

  • سایز 18 پروفیل عنوان شده برای بخش‌های مختلف ساختمان و به طور کلی سازه‌های سنگین بکار گرفته خواهد شد.

  • سایز 20 تیرآهن نیز معمولاً در طبقات زیرین سازه‌ها کاربرد دارد.

بررسی قیمت تیرآهن

در این بخش قصد داریم درباره‌ی پیش‌بینی قیمت این پروفیل صحبت کنیم. در واقع برای تعیین قیمت چنین محصولی موارد مختلفی دخیل هستند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

- میزان عرضه و تقاضا. پر واضح است که هر چه درخواست برای استفاده از تیرآهن بیشتر باشد، به قیمت این محصول نیز افزوده می‌شود. از طرفی با عرضه‌ بیش از اندازه‌ی این پروفیل قیمت‌ تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد.

- هزینه حمل و نقل. پس از خریداری تیرآهن طبیعتاً باید جابجایی محصول صورت پذیرد که با توجه به حجم درخواست شده، ممکن است هزینه‌های جابجایی و حمل و نقل متفاوت در نظر گرفته شود که این موضوع نیز در قیمت خرید محصول اثرگذار خواهد بود.

- قیمت نفت. گفتنی است که در حدود 15 درصد از قیمت آهن‌آلات به قیمت نفت بسته است. بنابراین در بازه‌ زمانی خرید تیرآهن باید به قیمت روز نفت نیز توجه شود چرا در نهایت افراد بتوانند با قیمت معقولی این پروفیل پرکاربرد را خریداری کنند.

- قیمت دلار. از دیگر مواردی که بر تعیین قیمت آهن‌آلات موثر است، قیمت دلار بوده که در حال حاضر با توجه به افزایش و کاهش شدید این ارز می‌توان گفت که بررسی روزانه‌ی قیمت دلار به جهت خرید تیرآهن ضروری به نظر می‌رسد.

جمع‌بندی

حال با توجه به موارد عنوان شده در این مقاله، چنانچه نیاز به خرید تیرآهن دارید، کافی است که به یک مرکز معتبر مراجعه نمایید. پیشنهاد ما برای این منظور، استفاده از مجموعه‌ آهن هایپر بعنوان یک مرجع آهن آلات ایران و ارائه دهنده قیمت روز آهن آلات در بازار است که در حال حاضر با بهترین شرایط به ارائه خدمات مشغول است. استفاده از این مرکز فروش آهن آلات مزیت‌هایی مانند کیفیت عالی محصولات و همچنین قیمت‌های بصرفه دارد که توصیه می‌کنیم برای اینکه بتوانید از خدمات این مرکز استفاده کنید، کافی است که از راه‌های ارتباطی قرار داده شده بهره‌مند شوید.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها