|

قیمت لوله مبلی به چه شکل بر قیمت نهایی موتور سیکلت اثر می گذارد؟

امروزه هم هنوز این مقاطع جز محبوب ترین ها برای ساخت موتورسیکلت هستند اما فلزات دیگری چون آلومینیوم و تیتانیوم هم استفاده میشوند

قیمت لوله مبلی به چه شکل بر قیمت نهایی موتور سیکلت اثر می گذارد؟

بدنه و اصلی ترین بخش موتورسیکلت که نگه دارنده ی سایر بخشها مثل باتری، موتور، صندلی، باک بنزین و ... است شاسی نام دارد. جلوترین قسمت شاسی، فرمان و بخش انتهایی آن اگزوز قرار میگیرد. درطراحی های اولیه ی موتور سیکلت تنها از لوله فولادی یا دقیقتر لوله مبلی استفاده میشد امروزه هم هنوز این مقاطع جز محبوب ترین ها برای ساخت موتورسیکلت هستند اما فلزات دیگری چون آلومینیوم و تیتانیوم هم استفاده میشوند. اغلب باتوجه به نوع موتور و نیاز مصرف کننده برای ساخت هر قسمت از یک نوع فلز استفاده میشود. باتوجه به این مورد مصرف، حتی بخشهای مختلفی به موتور افزوده یا ازآن کاسته میشود اما 5 بخش اصلی درتمامی موتورها وجود دارد. شاسی، چرخ، نشیمن، اگزوز و فرمان. از بین این پنج بخش اصلی برای ساخت تمامی آن ها به جز چرخ ها و نشیمن از لوله مبلی استفاده میشود به همین دلیل خواص و قیمت لوله مبلی به شدت برکیفیت و قیمت نهایی موتورسیکلت تولید شده اثر دارد. درادامه به صورت مجزا در مورد این بخش ها و تاثیر قیمت و کیفیت لوله مبلی بر آن ها توضیح خواهیم داد.

شاسی موتورسیکلت:

اسکلت موتورسیکلت از مجموعه ای لوله ساخته شده که طبق الگوی خاصی خم و به هم با جوشکاری متصل شده اند و اجزا دیگر یا مثل چرخ ها به آن افزوده یا مثل موتور بر روی آن سوار میشود. این اسکلت اصلی تعیین میکند وزن نهایی موتور چقدر باشد، چه میزان استحکام داشته باشد، کیفیت آن تا چه حد باشد و ازهمه مهم تر قیمت نهایی چقدر باشد. با استفاده از لوله مبلی برای ساخت شاسی موتور سیکلت علاوه براین که تمامی مواردی که اشاره کردیم کاملا درست انجام میشود لوله مبلی بسیار هم فرآیندپذیر است و عملکرد خوبی تحت خم، آبکاری و جوشکاری دارد که هر سه آن ها برای ساخت شاسی بسیار مهم و اثرگذار است. استفاده از لوله مبلی برای ساخت شاسی مزایای زیادی دارد. اول وزن کم لوله و در نتیجه وزن کم شاسی باعث بهتر شدن شتاب موتور سیکلت میشود. دوم قیمت لوله مبلی مناسب و به صرفه است در نتیجه هزینه ی تولید شاسی هم خیلی زیاد نخواد بود اما استحکام بالایی دارد که اجازه ی استفاده از موتورهای قدرتمند و البته گران قیمت روی این شاسی ارزان را به تولید کننده میدهد. سوم فرآیندپذیری بالا لوله است که با کمترین دردسر و چالش میتوان تمامی فرآیندها را روی آن انجام داد.

2

 

 چندین نوع طراحی متفاوت برای ساخت شاسی وجود دارد درادامه به سه مورد از اصلی ترین آن ها اشاره میکنیم.

1.شاسی ستون فقراتی: ساده ترین، سبکترین و ارزان قیمت ترین نوع شاسی است چرا که با کمترین مقدار لوله ساخته شده است. این ویژگی اما باعث کاهش مقاومت این نوع به نسبت سایر انواع شاسی ها شده است. اکثرا شاسی ستون فقراتی برای ساخت موتورهایی مورد استفاده قرار میگیرد که ارزان قیمت هستند و قدرت موتور کمی هم دارند.

2.شاسی گهواره ای تک: شکل اصلی شاسی موتور سیکلت و بسیار شبیه به شاسی دوچرخه هست. دراین نوع تنها یک لوله مبلی در بخش انتهایی برای مهار موتور طراحی شده است. باتوجه به این که این لوله ها باید با استحکام و مقاومت زیادی به هم متصل بشوند از مقاطع ضخیم تر برای ساخت آن ها استفاده میشود که میتوانند جوش مستحکم تری هم ایجاد کنند.

3.شاسی گهواره ای دوبل: در طراحی این نوع شاسی از دو لوله دربخش زیرین برای مهار موتور استفاده میشود. اضافه شدن مقطع جدید در طراحی تا حد زیادی استحکام آن را افزایش میدهد اما باتوجه به وزن کم و مقرون به صرفه بودن قیمت پروفیل سبک تغییر خیلی زیادی در وزن و درنتیجه قیمت تمام شده تولید شاسی ایجاد نمیشود.

اگزوز موتورسیکلت:

برای قسمت اگزوز موتورسیکلت یا از لوله مبلی آبکاری یا لوله استیل استفاده میشود که صبا پروفیل تولید و تامین کننده ای قابل اعتماد در این زمینه است. برای ساخت اگزوز لوله خم میشوند اما نه با زوایای تند چرا که پیچ و خم شدید میتواند مثل مانعی در مسیرجریان هوا عمل کند.

فرمان موتورسیکلت:

درقسمت جلویی شاسی قرارمیگیرد و اهرم کنترل موتورسیکلت است. شکل فرمان تاثیر زیادی درطراحی کلی موتور چه از لحاظ زیبایی شناختی و چه از نظر راحتی درسواری دارد به همین دلیل بسیار متنوع است. گاهی از دسته های بلند و خمیده و گاهی تنها از دو میله ی صاف و کوتاه برای ساخت فرمان استفاده میشود. فارغ از قیمت پروفیل مبلی یا لوله سبکی که برای ساخت فرمان استفاده میشود این بخش باید بسیار محکم و مقاوم باشد چرا که ضربه های وارده بر موتور، ناشی از حرکت، مستقیم به فرمان وارد میشود. اگر مقطع مصرفی برای تولید آن استحکام کافی برای تحمل این ضربات را نداشته باشد تحت این تنش ها خم یا شکسته میشود که در این صورت کنترل موتور کاملا از دست راکب خارج میشود.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها