|

کاهش قیمت دلار؛ آیا باید منتظر کاهش قیمت میلگرد باشیم؟

میلگرد، تیرآهن و پروفیل از جمله مقاطع فولادی هستند که در انواع پروژه‌های صنعتی و ساختمانی از آن‌ها استفاده می‌شود. بنابراین دور از انتظار نیست که با تغییرات قیمت دلار، شاهد افزایش یا کاهش قیمت میلگرد و در نتیجه تغییرات هزینه ساخت‌وساز نیز باشیم. اما آیا می‌دانید دلار چطور روی قیمت میلگرد تاثیر می‌گذارد؟ آیا قیمت دلار روندی کاهشی خواهد داشت یا افزایشی؟ آیا با کاهش قیمت دلار، قیمت روز میلگرد نیز کاهش پیدا خواهد کرد؟

کاهش قیمت دلار؛ آیا باید منتظر کاهش قیمت میلگرد باشیم؟

 

 

قیمت روز میلگرد چطور محاسبه می‌شود؟

یکی از سوالات مهمی که مجریان ساخت‌وساز همیشه به‌دنبال جواب آن هستند، نحوه محاسبه قیمت روز میلگرد است.

قیمت روز میلگرد یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در محاسبه هزینه‌های پروژه‌های ساختمانی، عمرانی و صنعتی است. در هر پروژه‌ای، بسته به نیاز سازه ممکن است از انواع میلگرد ساده یا آجدار به‌شکل کلاف یا شاخه‌ای استفاده شود. گاهی حجم خرید این مقاطع آنقدر بالاست که حتی اختلاف قیمتی 1000 تومانی نیز روی هزینه نهایی تاثیر زیادی خواهد داشت.

عوامل موثر روی قیمت روز میلگرد

عوامل مختلفی روی قیمت مقاطع فولادی که در ساختمان‌سازی و پروژه‌های صنعتی کاربرد دارند تاثیر می‌گذارد. این عوامل می‌توانند به‌صورت لحظه‌ای باعث کاهش قیمت میلگرد یا همین‌طور افزایش قیمت آن شوند. با رصد کردن تغییرات عوامل موثر روی قیمت مقاطع فولادی است که پیمانکارها می‌توانند بودجه مورد نیاز برای اجرای یک پروژه را تخمین بزنند.

نوسانات بازار ارز

همان‌طور که اشاره شد، عوامل مختلفی روی تعیین قیمت روز میلگرد تاثیر دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، قیمت روز دلار است. چالش اصلی اینجاست که قیمت دلار خود وابسته به عوامل دیگری است و این موضوع تعیین قیمت لحظه‌ای میلگرد را پیچیده می‌کند. در نمودار زیر می‌توانید تغییرات قیمت 6 ماهه اخیر دلار در بازار ایران را ببینید.

قیمت روز میلگرد

تغییرات قیمت جهشی دلار در نیمه دوم سال 1402، افزایش ناگهانی آن در روزهای پایانی سال و در نهایت ضربه آخر دلار به جان بازار ایران در فروردین با رسیدن به کانال 70 هزار تومان، باعث تغییرات زیادی در نمودار قیمت میلگرد و دیگر مقاطع فولادی شد.

اما با خوابیدن تنش جنگ و حوادث حواشی آن، قیمت دلار وضعیتی نزولی پیدا کرد و کم‌کم به 65 هزار تومان و حتی 60 هزار تومان رسید. همین موضوع هم باعث ریزش قیمت میلگرد شد که می‌توانید آن را در نمودار پایین ببینید.

از فروردین 1403 که قیمت دلار ریزش داشت و به‌واسطه آن کاهش قیمت میلگرد را نیز شاهد بودیم، تا به امروز، قیمت روز میلگرد نوسان شدیدی را تجربه نکرده است. اما یکی از بزرگ‌ترین سوالاتی که ذهن دست‌اندرکاران این حوزه را به خود مشغول کرده این است که آیا امکان کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده نیز وجود دارد؟

قیمت شمش فولاد

غیر از تلاطم بازار ارز، عامل مهم دیگری که روی قیمت روز میلگرد و کاهش یا افزایش قیمت آن تاثیر دارد، قیمت مواد اولیه مصرفی است. یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه که از آن در ساخت مقاطع مهم استفاده می‌شود، شمش فولاد است.

متاسفانه قیمت شمش فولاد نیز تابعی از نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا در بازار و همین‌طور قیمت جهانی فولاد است. تقریبا می‌توان گفت که نمودار قیمت شمش نیز مانند نمودار قیمت میلگرد نوساناتی را با تغییرات نرخ دلار در 6 ماهه گذشته داشته است که می‌توانید آن را در تصویر زیر ببینید.

قیمت میلگرد

میزان عرضه و تقاضا در بازار

این یک قاعده کلی است که با افزایش میزان عرضه یک محصول توسط تولید‌کننده‌ها، اگر میزان تقاضا ثابت بماند، قیمت کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین اگر در فصلی از سال، میزان تقاضا برای محصولی مانند میلگرد و دیگر مقاطع فولادی کاهش داشته باشد، احتمال کاهش قیمت میلگرد نیز وجود دارد. اما در شرایطی که به‌دلایل مختلف، میزان تولید کمتر از میزان تقاضای بازار باشد، شاهد افزایش قیمت در بازار خواهیم بود. از جمله عواملی که می‌تواند روی حجم تولید مقاطع فولادی مانند میلگرد تاثیر گذاشته و آن را کاهش یا افزایش دهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تحریم‌ها؛
  • نوسانات ناگهانی قیمت دلار؛
  • افزایش هزینه تولید؛
  • تعطیلی برخی سایت‌های تولیدی؛
  • سیاست‌های واردات مواد اولیه مصرفی؛
  • میزان تقاضا در بازار.

سیاست‌های داخلی و خارجی و انتخابات آینده آمریکا

شاید در بسیاری از کشورهای پیشرفته، آنچه که بیشتر روی بهای تمام شده محصولات تاثیر می‌گذارد، سیاست‌های داخلی باشد. اما ایران و به‌عبارتی کشورهای خاورمیانه از قوانین حاکم بر جهان غرب و کشورهای پیشرفته تبعیت نمی‌کنند. در چنین شرایطی می‌توان گفت که حتی سیاست‌های خارجی تاثیری بسیار بیشتر روی قیمت محصولات داخلی دارند.

در آینده نزدیک، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می‌شود و 2 نفر از کاندیداهایی که احتمال برنده شدن آن‌ها بسیار بالاست، ترامپ و بایدن هستند. برخی از تحلیلگران سیاسی و اقتصادی می‌گویند با پیروزی ترامپ و با پیشینه‌ای که از او در 4 سال ریاست جمهوری‌ سراغ دارند، احتمال افزایش قیمت دلار وجود دارد.

اما بایدن در این 4 سال ریاست جمهوری خود نشان داده که مانند ترامپ تندرو نیست و اقتصاددان‌ها پیش‌بینی کرده‌اند با پیروزی او در این نبرد بزرگ و سرنوشت‌ساز، قیمت دلار ممکن است کاهش داشته باشد. بنابراین این احتمال وجود دارد که با کاهش قیمت دلار، قیمت مقاطع فولادی مانند میلگرد نیز کاهش داشته باشد.

بازی قیمت دلار و قیمت روز میلگرد

میلگرد یکی از پُرمصرف‌ترین مقاطع فولادی است که از آن در ساختمان‌سازی، پروژه‌های صنعتی و عمرانی و ... استفاده می‌شود. قیمت روز میلگرد تابع عوامل زیادی است که تنها یکی از موثرترین آن‌ها، نرخ دلار است. در نمودارهایی که ارائه شد، می‌توان تاثیر قیمت دلار روی قیمت میلگرد را دید. اما چالش بزرگی که بسیاری از پیمانکاران و سرمایه‌گذارها با آن روبرو هستند این است که با کاهش قیمت دلار؛ آیا باید منتظر کاهش قیمت میلگرد بود؟ جواب این سوال را می‌توان در تغییرات قیمت این محصول از اسفند 1402 تاکنون دید. شاید نتوان کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده را دقیقا تخمین زد، بنابراین هوشمندانه‌ترین راه‌کار در این شرایط، رصد قیمت روز میلگرد و خرید آن از مجموعه‌های معتبری مانند بازرگانی فولاد آیرومارت است که به شفاف شدن این بازار کمک بزرگی کرده و شرایط را برای استعلام قیمت و خرید آنلاین میلگرد، تیرآهن، پروفیل و غیره فراهم کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها