|

زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه+ جدول مالیات بر عایدی سرمایه

زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه+ جدول مالیات بر عایدی سرمایه

بررسی زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه

 

مالیات بر عایدی سرمایه بر سود حاصل از فروش دارایی‌های غیرمولد مسکن، خودرو، طلا و انواع جواهرات و همچنین انواع ارز تعلق می‌گیرد. این نوع مالیات مستقیم، با هدف جلوگیری از دلالی و سوداگری در بازار دارایی‌های غیرمولد در نظر گرفته شده است. طبق توافق نمایندگان مجلس زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه، ۳ سال بعد از تصویب این قانون شروع می‌شود. طبق لایحه موردبررسی در مجلس، نرخ مالیات بر عایدی سرمایه بین ۰ تا ۴۰ درصد خواهد بود. این نرخ برای هر یک از ۴ نوع دارایی غیرمولد به شکل درصدی محاسبه می‌شود. در ادامه نگاه عمیق‌تری به تفاوت نرخ مالیات بر عایدی سرمایه انواع دارایی می‌اندازیم. اگر به دنبال دریافت اطلاعات دقیق‌تری راجع‌به نرخ و نحوه پرداخت این مالیات هستید، مطلب پیش‌رو شما را راهنمایی خواهد کرد.

مالیات بر عایدی سرمایه چه زمانی اجرا می‌شود؟

مجلس شورای اسلامی سه سال فرصت تنفس در اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه را بعد از تصویب این قانون در نظر گرفته است. براین‌اساس، پس از تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه، مالکان اموال غیرمولد ملک، خودرو، طلا و جواهرات و انواع ارز می‌توانند تا ۳ سال این اموال مشمول را بدون پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه بفروشند. در واقع در این ۳ سال پس از تصویب قانون، هیچ‌گونه مالیاتی بر سود حاصل از فروش دارایی غیرمولد تعلق نمی‌گیرد.

لازم به ذکر است، کلیه اشخاصی که در فعالیت‌های اقتصادی غیرمولد مشغول هستند، مشمول پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند؛ بنابراین اگر شرکتی درآمد غیرمولد از طریق اقدام به خریدوفروش در حوزه‌های مسکن، خودرو، جواهرات و ارز داشته باشد نیز مشمول این قانون می‌شود. صاحبان مشاغل و شرکت‌ها می‌توانند برای تسهیل در امور محاسبه دقیق مالیات و ارسال صورت‌حساب الکترونیکی به سامانه مودیان از نرم افزار واسط سامانه مودیان استفاده کنند. ازاین‌رو صاحبان مشاغل دیگر نگران جریمه‌های مربوط به پرداخت نکردن دقیق مالیات نخواهند بود.

https://lh7-us.googleusercontent.com/docsz/AD_4nXdI_wekragLSHr3ZbTtYPRhojPjLPDDGtB8GjuWU4Abq1-s5eWjX7Uzl8J0d-Dsll3-ACWt_l-4Tuh_zrN9NBDBkECrTIVUdgNdEDb4Ye3SeHnpuho9iECbQzZ0SpfWu3W4jFt2rpLvtrsryfZwZ8purVQ?key=kGs6oKs364CpAMPh7hatRw

نحوه پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه

ازآن‌جایی‌که هنوز قانون مالیات بر عایدی سرمایه به تصویب مجلس و شورای نگهبان نرسیده است، نحوه پرداخت این مالیات نیز هنوز مشخص نشده است. بااین‌حال احتمالا اشخاصی که مشمول پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه هستند باید از طریق تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیاتی در سایت سازمان امور مالیات، اقدام به پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه کنند.

در واقع مودیان مشمول مالیات باید از مهلت اظهارنامه مالیاتی اطلاع پیدا کرده و تا قبل از پایان این مدت، فرم‌های مربوطه را تکمیل و تسلیم سازمان امور مالیاتی کشور کنند. سازمان امور مالیاتی کشور نیز پس از بررسی درآمد اشخاص و مفاد اظهارنامه، میزان مالیات را تعیین و به شخص ابلاغ می‌کند.

نرخ انواع حوزه‌های مالیات بر عایدی سرمایه چقدر است؟

طبق لایحه مالیات بر عایدی سرمایه موردبررسی در مجلس، نرخ مالیات بر عایدی سرمایه حدودا بین ۰ تا ۴۰ درصد خواهد بود. همچنین مالیات بر عایدی سرمایه به شکل پلکانی و سالانه کاهش پیدا می‌کند. دو فاکتور مهم هنگام محاسبه این مالیات، نوع دارایی و مدت‌زمان نگهداری آن قبل از فروش است.

در واقع اگر مالک دارایی غیرمولد پس از مدت‌زمان معینی از خرید سرمایه غیرمولد، اقدام به فروش آن و دریافت سود از فروش کند، مشمول پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود. در غیر این صورت نیازی به پرداخت این نوع مالیات نخواهد داشت. لازم به ذکر است، تاثیر تورم بر این سود نیز محاسبه و از روی سود حاصل کم می‌شود. در ادامه با استفاده از جدول، نرخ مالیات بر عایدی سرمایه هر دارایی را ارائه می‌دهیم:

جدول مالیات بر عایدی سرمایه مسکن

مدت‌زمان نگهداری دارایی

کمتر از یک سال

دو سال

سه سال

چهار سال

پنج سال و بیشتر

درصد مالیات

۶۰

۴۰

۲۰

۱۰

۵

جدول مالیات بر عایدی سرمایه خودرو

مدت‌زمان نگهداری دارایی

کمتر از یک سال

یک تا دو سال

بیشتر از دو سال

بیشتر از سه سال

درصد مالیات

۳۰

۲۰

۱۰

معاف از پرداخت مالیات

جدول مالیات بر عایدی سرمایه طلا و ارز

مدت‌زمان نگهداری دارایی

کمتر از یک سال

یک تا دو سال

بیشتر از دو سال

درصد مالیات

۳۰

۲۰

۱۰

البته اموالی مانند اولین واحد مسکونی خریداری شده (به شرط سکونت فرد در واحد)، طلای زینتی تا سقف 150 گرم برای هر فرد، خودرو برای استفاده شخصی، دارایی های انتقال یافته به شکل ارث و دارایی‌هایی به دست آمده بر اثر وقف یا هبه مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوند.

https://lh7-us.googleusercontent.com/docsz/AD_4nXdGww7jagqQNZx6yFCSUmXpwpztdqu9llF7BVm83A4VWg2cv6L5Mpn-vTo1jYu6JqbNsGZK9cFbefWUoOFt4qFDBE8lERh7BDYu8RP-iv4OcPQU5H-daE6xpGNQz4bdV2TRLFbIByxSyj_4izmzNCx3MRzt?key=kGs6oKs364CpAMPh7hatRw

قانون مالیات بر عایدی سرمایه ۳ سال پس از تصویب آن در مجلس، به اجرا در می‌آید 

مالیات بر عایدی سرمایه با هدف جلوگیری از سفته‌بازی، سوداگری و دلالی، به سود حاصل از فروش دارایی‌های غیرمولد افراد تعلق می‌گیرد. زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه، سه سال بعد از تصویب این قانون، در نظر گرفته شده است.

از این‌رو صاحبان اموال غیرمولد مسکن، جواهرات، خودرو و انواع ارز می‌توانند تا سه سال بعد از تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه، به فروش اموال غیرمولد خود بدون پرداخت این نوع مالیات، بپردازند. بعد از گذشت سه سال از تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه، اشخاص مشمول موظف هستند هنگام فروش اموال غیرمولد خود و رسیدن به سود، مالیات سود حاصل از این فروش را پرداخت کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها