|

مصوبه دولت درباره افزایش نرخ اجاره خانه و قانون اجاره‌بها در ۱۴۰۳/ سقف اجاره‌بهای مسکن و قیمت اجاره خانه و آپارتمان اعلام شد

مصوبه دولت در خصوص قانون اجاره‌بها در سال ۱۴۰۳، سقف اجاره‌بها، میزان قانونی افزایش قیمت اجاره خانه و آپارتمان در استان تهران و سایر استان‌های کشور اعلام شد.

مصوبه دولت درباره افزایش نرخ اجاره خانه و قانون اجاره‌بها در ۱۴۰۳/ سقف اجاره‌بهای مسکن و قیمت اجاره خانه و آپارتمان اعلام شد

به گزارش شبکه شرق، مصوبه دولت در خصوص قانون اجاره‌بها در سال ۱۴۰۳، سقف اجاره‌بها، میزان قانونی افزایش قیمت اجاره خانه و آپارتمان در استان تهران و سایر استان‌های کشور اعلام شد.

قانون افزایش اجاره‌بها و قیمت اجاره خانه و مسکن در سال ۱۴۰۳

بر اساس اعلام دولت و مصوبات شورای عالی مسکن، قیمت اجاره خانه و مسکن در سال و متوسط سقف اجاره‌بها در سال ۱۴۰۳، ۲۵ درصد است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دو مصوبه شورای عالی مسکن، از تصویب رقم ۲۵ درصد برای متوسط سقف اجاره‌بها و افزایش وام ساخت نهضت ملی مسکن به ۸۰۰ میلیون تومان خبر داد.

«مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی درباره جزئیات مصوبات این جلسه گفت: «در این جلسه که به نوعی آخرین جلسه شورای عالی مسکن، در دولت سیزدهم بود، متوسط سقف اجاره‌بها، با رقم ۲۵ درصد، به تصویب رسید. بر اساس ماده «۷» قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها، دولت مکلف شده است در استان‌هایی که نرخ تورم در آنها بالای ۳۰ درصد است، نرخ رشد اجاره‌بها را تعیین کند. بر همین اساس، پیشنهادات شورای مسکن استان‌ها در خصوص این نرخ گردآوری شد که در این جلسه بررسی شد و به تصویب رسید.»

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این ارقام ظرف روزهای آینده به استان‌ها ابلاغ می‌شود، افزود: «امیدواریم با این تصمیم، بازار اجاره به شکل بهتری کنترل شود.»

بذرپاش به مصوبه مهم دیگر هجدهمین جلسه شورای عالی مسکن اشاره کرد و گفت: «وام ساخت نهضت ملی مسکن که در سال گذشته به ۵۵۰ میلیون تومان رسیده بود، به ۸۰۰ میلیون تومان به ازای هر واحد افزایش یافت. این مصوبه می‌تواند در تامین مالی برای اتمام هرچه سریعتر پروژه‌های نهضت ملی مسکن موثر باشد. این مصوبه مراحل تصویب را در بانک مرکزی طی می‌کند و به زودی ابلاغ می‌شود.»

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود، به رشد تولید بخش مسکن در سال گذشته اشاره کرد و مدعی شد: «رشد تولید بخش مسکن از رشد منفی ۷ درصد در سال ۱۴۰۰، به مثبت ۷.۱ در سال ۱۴۰۲ رسید.»

قانون اجاره‌بها و سقف افزایش افزایش نرخ اجاره خانه در تهران

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اعلام کرد: «سقف اجاره‌بهای مسکن برای فصل تابستان، در استان تهران، ۲۶ درصد تعیین شده است؛ در صورت تخلف، با مشاوران املاک برخورد می‌شود.»

«حسین جنتی» مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: «سقف اجاره‌بهای مسکن در تمام استان‌های کشور اعلام شده است؛ در استان تهران، سقف اجاره‌بها، ۲۶ درصد تعیین شده است که مقرر شده سرپرست ریاست جمهوری آن را ابلاغ کند.»

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران ادامه داد: «در حال حاضر،  سقف اجاره‌بها در استان تهران مشخص شده است و هیچ مالکی حق ندارد بیش از این نرخ، واحد مسکونی را به مستاجر اجاره دهد؛ در صورتی که این تخلف صورت گیرد، مستاجر تا ۵ سال می‌تواند از مالک در شورای حل اختلاف شکایت کند.»

مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران تاکید کرد: «در  صورتی که مشاوران املاک بیش از نرخ اجاره‌بهای تعیین‌شده، قرارداد منعقد کنند، با بازرسی‌هایی که انجام می‌شود، با آنها برخورد خواهد شد.»

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها