|

بانک مرکزی اعلام کرد:

حذف چک کاغذی از شبکه بانکی تا ۳ سال آینده

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: تاکنون ۳۰۰ هزار چک الکترونیکی در شبکه بانکی نقد شده و گرچه یک درصد از کل چک‌ها هم نیست، اما زیر ساخت فراهم است و به زودی در سراسر شبکه بانکی اجرا می‌شود.

حذف چک کاغذی از شبکه بانکی تا ۳ سال آینده

به گزارش شبکه شرق، مهران محرمیان؛ معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اظهار کرد: چک کاغذی از شبکه بانکی تا ۳ سال آینده حذف و با چک الکترونیکی جایگزین می‌شود، چک الکترونیکی ساده و راحت است، بانک مرکزی از نظر تامین زیر ساخت‌ها برای سفته و برات الکترونیکی آماده است و به زودی در اولین بانک عملیاتی می‌شود.

وی درباره چک الکترونیکی گفت: تاکنون ۳۰۰ هزار چک الکترونیکی در شبکه بانکی نقد شده و گرچه یک درصد از کل چک‌ها هم نیست، اما زیر ساخت فراهم است و به زودی در سراسر شبکه بانکی اجرا می‌شود.

محرمیان با بیان این که عمده چک‌های شبکه بانکی کاغذی است، افزود: سهم چک‌های الکترونیکی به تدریج در شبکه بانک افزایش می‌یابد.

وی در مورد سامانه ستاره برای وثیقه الکترونیکی گفت: سامانه توثیق الکترونیکی ستاره در وزارت اقتصاد مستقر است و برای تسهیلات خرد استفاده می‌شود. فرد وام گیرنده با وثیقه الکترونیکی سریع به وام می‌رسد و این وثیقه الکترونیکی در وام‌های خرد، جایگزین ضامن می‌شود.

محرمیان با بیان اینکه برات الکترونیک هم در وزارت اقتصاد برای بازرگانان فعال شد، در مورد بانکداری الکترونیکی در ایران گفت: ۹۳.۵ درصد از اشخاص بزرگسال کشور به تراکنش‌های بانکی الکترونیک دسترسی دارند، در آمریکا این رقم ۹۳ درصد است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در تشریح اینکه یارانه نقدی و داشتن حساب بانکی یارانه‌بگیران چه اثری بر این آمار دارد؟ گفت: زیرساخت بانکی از ۳۰ سال قبل در شبکه بانکی فراهم شده است، طرح یارانه نقدی هم کمک کرد تا به آمار ۹۳.۵ درصدی برخورداری از بانکداری الکترونیکی رسیدیم.

وی در مورد این که یارانه نقدی و داشتن حساب بانکی یارانه بگیران چقدر در این آمار موثر است، گفت: زیرساخت بانکی از ۳۰ سال قبل در شبکه بانکی فراهم شده است، طرح یارانه نقدی هم کمک کرد تا به آمار ۹۳.۵ درصدی برخورداری از بانکداری الکترونیکی رسیدیم.

معاون فناوری بانک مرکزی بیان داشت: با توجه به زیرساخت‌های فراهم شده شبکه بانکی، امکان اجرای ریال دیجیتال در کشور فراهم شده است، اما برای رفع مشکلات، ابتدا در جزیره کیش اجرا شد تا ایراد‌های کار در عمل برطرف شود.

به گفته محرمیان، با اجرای ریال الکترونیکی در کیش، اگر راننده و مسافر نرم افزار ریال دیجیتال را نصب کرده باشند، با نزدیک کردن دستگاه‌های تلفن همراه خود و اسکن کردن کیو آر کد، به راحتی هزینه کرایه تاکسی را دریافت و پرداخت می‌کنند.

معاون بانک مرکزی تاکید کرد: الان چک الکترونیک، برات الکترونیک و سفته الکترونیکی در شبکه بانکی عملیاتی شده است.

محرمیان در مورد سامانه‌های الکترونیکی بانک‌ها و کمک به کشف ناترازی بانکها، گفت: بانک مرکزی به عنوان مقام ناظر بانکی به راحتی به ناترازی‌ها پی می‌برد و این مشکل به شبکه بانکی اعلام می‌شود.

 
 

 

منبع: برنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها