|

راهنمایی خرید انواع دستکش ایمنی کار

راهنمایی خرید انواع دستکش ایمنی کار

برای اینکه بتوانید از آسیب‌های احتمالی در محیط کار دور بمانید، نیاز به لوازم ایمنی دارید. یکی از اصلی‌ترین لوازم ایمنی که توصیه می‌کنیم حتما در دسترس داشته باشید، دستکش‌های ایمنی کار هستند. این دستکش‌ها در مدل‌ها و سبک‌های مختلفی مانند دستکش جوشکاری، قصابی یا باغبانی ارائه شده و شما می‌توانید از میان آن‌ها به انتخاب بپردازید. برای اینکه بتوانید بهترین گزینه را بر اساس کاربردی که در نظر دارید انتخاب کنید، لازم است تا اطلاعات خود را درباره راهنمای خرید انواع دستکش ایمنی بالا ببرید. در ادامه با ما همراه باشید تا توضیحات لازم در این باره را ارائه دهیم.

توجه به نوع دستکش کار در زمان خرید

اگر برای خرید دستکش ایمنی اقدام کرده باشید، حتما می‎دانید که این محصولات در مدل‌ها و مختلفی ارائه می‌شوند. پس شما باید با در نظر داشتن نوع کاربرد و شرایط کاری، از میان گزینه‌های در دسترس به انتخاب بپردازید. برای مثال دستکش جوشکاری آرگون ساق بلند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای جوشکاری با آرگون است که از دستان شما در برابر پاشش جرقه و حرارت بسیار زیاد، محافظت می‌کند. بسته به شرایط کاری موجود، می‌توان دستکش‌های ایمنی را در دسته بندی‌های زیر قرار داد:

  • دستکش کار ضد حرارت

  • دستکش ایمنی عایق برق

  • دستکش ضد برش

  • دستکش کار ضد اسید

  • دستکش ضد لغزش

  • ضد ضربه

  • دستکش مقاوم در برابر نفوذ مواد شیمیایی

قیمت دستکش ایمنی

از دیگر فاکتورهای مهم در روند انتخاب دستکش ایمنی، قیمت دستکش است. عوامل مختلفی مانند برند تولیدکننده، کاربرد و جنس دستکش می‌توانند بر روی قیمت نهایی اثرگذار باشند. برای مثال قیمت دستکش ضد برش به دلیل استفاده از الیاف مقاوم در برابر پارگی، در مقایسه با قیمت دستکش چرمی معمولی، بسیار بالاتر است. قیمت دستکش باید با قابلیت‌ها و ویژگی‌های محصول سازگاری کاملی داشته باشد. توجه داشته باشید که قیمت بالا نمی‌تواند تضمین‌کننده کیفیت محصول باشد. پس توصیه می‌کنیم با دقت کافی خرید نهایی خود را انجام دهید.

سایز دستکش کار

یکی دیگر از نکات مهمی که در زمان خرید دستکش کار باید در نظر داشته باشید، سایز دستکش است. دستکش ایمنی نباید خیلی بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از سایز دست شما باشد؛ زیرا در این حالت، دست شما ناراحت بوده یا ممکن است دستکش، به دستگاه‌های گیر کند. از این رو حتما دستکش را قبل از خرید بپوشید تا از مناسب بودن سایز آن مطلع شوید. معمولا برای اندازه گیری سایز دستکش ایمنی، باید دو عدد داشته باشید:

  1. فاصله میان نوک انگشت وسط تا جایی که ساق دستکش قرار گرفته

  2. پهنای کف دست (از پهن‌ترین قسمت اندازه گیری شود)

جنس دستکش ایمنی کار

یکی دیگر از مهم‌ترین موارد در راهنمای خرید دستکش ایمنی، مربوط به جنس و مواد اولیه به کار برده شده در ساخت محصول است. امروزه از مواد اولیه مختلفی مانند نئوپرن، چرم، لاتکس، پلی اتیلن، نیتریل و لاستیک مصنوعی در ساخت دستکش‌های ایمنی استفاده می‌شود.

انتخاب متریال مناسب برای ساخت دستکش‌های ایمنی باید بر اساس نوع کاربرد مورد نظر برای آن‌ها انجام شود. برای مثال دستکش ایمنی چرمی برای کار با حرارت بسیار مناسب است؛ اما در دستکش‌های مخصوص مکانیکی، از پلی اتیلن استفاده می‌شود. دستکش‌های ایمنی ساخته شده از نیتریل معمولا مقاومت بالایی داشته و گزینه مطلوبی برای کاربردهای صنعتی محسوب می‌شوند. همچنین در انتخاب جنس دستکش ایمنی باید دقت کنید که از انعطاف پذیری کافی برخوردار باشد تا بتوانید به راحتی انگشتان و دستان خود را تکان دهید.

رنگ دستکش

اگر در حوزه‌های صنعتی مختلف فعالیت می‌کنید، حتما می‌دانید که رنگ‌های مختلف دستکش کار نشان دهنده شاخه‌های فعالیت خاص در صنایع مختلف است. به عنوان مثال می‌توانیم بگوییم که دستکش‌های مشکی رنگ معمولا در صنایع یا کارهای تعمیراتی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ در صورتی که رنگ‌های آبی عموما توسط پزشکان و کادر درمان انتخاب می‌شوند. رنگ‌های دیگر مانند قرمز، نارنجی، زرد و سایر گزینه‌ها هم در کارهای ساختمانی یا نساجی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

امکان استفاده مجدد از دستکش کار

توجه داشته باشید دستکش ایمنی خریداری شده باید قابلیت استفاده مجدد را داشته باشد. این موضوع می‌تواند تا حد زیادی باعث صرفه جویی در هزینه‌های آتی شود. با خرید دستکش‌های چند بار مصرف، شما یک بار هزینه خرید دستکش کار را پرداخت کرده و می‌توانید تا زمان خراب و فرسوده شدن دستکش، از آن استفاده کنید. البته باید دقت کنید که روند شستشوی این دستکش‌ها را به درستی انجام دهید تا اینکه به مرور زمان، خاصیت ایمنی خود را از دست ندهند.

استانداردهای ایمنی در ساخت دستکش کار

یکی دیگر از فاکتورهای مهم و موثری که در زمان خرید باید در نظر داشته باشید، استانداردهای ایمنی هستند. دستکش‌هایی که مطابق با استانداردهای معتبری مانند ANSI و CE ساخته شده‌اند، معمولا گزینه خوبی برای خرید هستند.

این دستکش‌ها مقاومت بالایی در برابر پارگی، نفوذ مواد شیمیایی و الکتریسیته داشته و شما می‌توانید با اطمینان خاطر بالایی در روند کار از آن‌ها استفاده کنید. همچنین استانداردهای EN هم نشاندهنده میزان کیفیت ساخت دستکش کار است.

ضد تعریق بودن دستکش کار

لایه داخلی دستکش ایمنی باید به صورت اصولی انتخاب شود. این لایه باید به گونه‌ای باشد که از تعریق دست شما در زمان فعالیت جلوگیری کند. در این صورت، می‌توانید به مدت طولانی از دستکش استفاده کرده و نگران آسیب دیدن پوست دست خود نباشید.

برند تولیدکننده دستکش کار

یکی دیگر از فاکتورهایی که در زمان انتخاب و خرید دستکش ایمنی باید در نظر داشته باشید، برند تولیدکننده محصول است. برای اینکه بتوانید یک دستکش ایمنی مرغوب و باکیفیت خریداری کنید، توصیه می‌کنیم به سراغ برندهای معتبر بروید. همچنین خرید مستقیم از تولیدکننده هم باعث می‌شود که شما بتوانید یک دستکش کار را با تضمین کیفیت خریداری کرده و در عین حال، هزینه کمتری بپردازید.

سخن پایانی

دستکش ایمنی یکی از مهم‌ترین لوازم برای کار کردن در محیط‌های صنعتی و کارگاهی است. برای اینکه بتوانید انگشتان و قسمت مچ دست خود را از آسیب‌های مختلف احتمالی در این محیط‌ها دور نگه دارید، توصیه می‌کنیم حتما دستکش‌های ایمنی باکیفیت و مرغوبی را تهیه کنید. در قسمت‌های قبلی به صورت کامل به معرفی راهنمای خرید دستکش ایمنی پرداختیم. با توجه به این مطالب، شما می‌توانید انتخاب به‌جا و مناسبی داشته باشید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها