|

9 شاخص کلیدی برای ارزیابی نرم افزار ERP

9 شاخص کلیدی برای ارزیابی نرم افزار ERP

 

اندازه‌گیری موفقیت یک نرم افزار ERP شامل ارزیابی شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) و معیارهایی می‌شود که نشان‌دهنده‌ی تاثیر سیستم بر فرایندهای تجاری و عملکرد کلی سازمان هستند. در این مقاله به بررسی برخی از این شاخص‌های کلیدی عملکرد پرداخته شده است که با کمک آن می‌توان کارایی یک سیستم مدیریت منابع سازمانی را سنجید.

شاخص‌های کلیدی عملکرد در ارزیابی نرم افزار ERP

شاخص‌های کلیدی عملکرد در ارزیابی نرم افزار ERP

شاخص کلیدی عملکرد یا Key Performance Indicator (KPI)، معیاری است که برای اندازه‌گیری عملکرد یک سازمان، تیم یا فرد در دستیابی به اهداف کلیدی به کار می‌رود. این شاخص‌ها به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا عملکرد خود را در طول زمان ردیابی کرده و پیشرفت خود را نسبت به اهداف تعیین‌شده بسنجند. در ادامه، 8 مورد از KPIهایی را مشاهده می‌کنید که می‌توان در ارزیابی عملکرد یک سیستم مدیریت منابع سازمانی به کار برد.

  1. بهره‌وری عملیاتی

کارایی عملیاتی، به توانایی یک سازمان برای ارائه‌ی محصولات یا خدمات با مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش در عین حفظ کیفیت بالا اشاره دارد.

  • زمان چرخه‌ی فرایند: زمانی که برای تکمیل فرایندهای تجاری صرف می‌شود را قبل و بعد از استقرار نرم افزار ERP اندازه‌گیری و با یکدیگر مقایسه کنید.
  • نرخ خطا: تاثیر اجرای این سیستم را در کاهش خطاهای فرایندهایی مانند پردازش سفارش، مدیریت موجودی و ارائه‌ی گزارشات مالی پیگیری کنید.
  1. رضایت کاربر

اعضای تیم‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع سازمان باید نسبت به این تغییر رضایت داشته باشند.

  • نظرسنجی و دریافت بازخورد: باید به‌صورت مستمر از کاربران بازخورد دریافت شود تا میزان رضایت آن‌ها از کارایی نرم افزار ERP سنجیده شود.
  • نرخ پذیرش: میزان استفاده‌ی کارکنان از سیستم و مقاومت نداشتن آنان نسبت به مهاجرت به نرم‌افزار نیز یک شاخص کلیدی عملکرد دیگر به شمار می‌رود.
  1. عملکرد مالی

از آن‌جایی که بخش مالی سازمان یکی از واحدهای کلیدی آن به شمار می‌رود، ماژول حسابداری نیز یکی از زیرسیستم‌های کلیدی سیستم ERP است که ارزیابی عملکرد آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • صرفه‌جویی در هزینه: پس از اجرای یک نرم‌افزار مدیریت منابع سازمانی، در اثر خودکارسازی فرایندها و کاهش خطا باید صرفه‌جویی چشم‌گیری در هزینه‌های سازمان مشاهده شود.
  • بازگشت سرمایه: هزینه‌ی خرید و پیاده‌سازی نرم‌افزار را با سود ناشی از یکپارچه‌سازی سازمان مقایسه کنید و ROI (Return Of Investment) آن را بسنجید.
  1. مدیریت داده‌ها

مهم‌ترین وظیفه‌ی نرم افزار ERP، یکپارچه‌سازی داده‌ها و اتصال بخش‌های گوناگون سازمان به یکدیگر است. بنابراین، مدیریت داده‌ها یکی دیگر از شاخص‌هایی است که باید بررسی شود.

  • کیفیت داده‌ها: بهبود دقت داده‌ها را در بخش‌های مختلف ارزیابی کنید.
  • گزارشات به‌موقع: توانایی تولید گزارش های به‌روز و دسترسی سریع به داده‌های حیاتی را اندازه‌گیری کنید.
  1. رضایت مشتری

یکی دیگر از اهداف یک سیستم ERP، افزایش رضایت مشتریان است که آن را می‌توان با سطح خدمات و دریافت بازخورد از مشتریان ارزیابی کرد.

  • سطوح خدمات: پس از پیاده‌سازی این نرم‌افزار، باید به دنبال پیشرفت‌هایی در معیارهای مربوط به خدمات مشتری مانند زمان انجام سفارش و زمان پاسخ به سوالات آنان باشید.
  • بازخورد مشتری: با جمع‌آوری بازخورد از مشتریان می‌توان میزان رضایت آن‌ها از خدمات ارائه‌شده پس از اجرای ERP را سنجید.
  1. هماهنگی و مدیریت ریسک

هماهنگ شدن تمام سازمان و پیروی از قوانین یکسان در تمام واحدها، یکی از مهم‌ترین تاثیراتی است که پیاده‌سازی چنین سیستمی برای کسب‌وکار به ارمغان خواهد آورد.

  • انطباق با مقررات: هماهنگ شدن تمام بخش‌های سازمان از نظر پیروی از قوانین یکسان و استاندارد می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این موضوع باشد که سیستم ERP از این آزمون نیز سربلند بیرون آمده است.
  • کاهش ریسک: نکته‌ی دیگر، اثربخشی این سیستم در شناسایی و کاهش خطرات تجاری و خطاهای دستی است که باید بررسی شود.
  1. مقیاسپذیری و انعطاف‌پذیری

سازمان در زمان انتخاب نرم افزار ERP، باید نسبت به احتمال رشد خود، آینده‌نگری لازم را داشته باشد و این یکی از سنجه‌هایی است که می‌توان براساس آن، عملکرد سیستم را ارزیابی کرد.

  • مقیاس‌پذیری سیستم: سطح توانایی سیستم مدیریت منابع سازمانی را در هماهنگ بودن با رشد کسب‌و‌کار و انطباق با نیازهای در حال تغییر آن ارزیابی کنید.
  • سفارشی‌سازی و یکپارچه‌سازی: یک نرم‌افزار ERP همه‌فن‌حریف، قابلیت سفارشی‌سازی و یکپارچه شدن با سیستم‌های دیگر سازمان را فراهم خواهد کرد و این یکی دیگر از شاخص‌های کلیدی عملکرد به شمار می‌رود.
  1. بهره‌وری کارکنان

در کنار رضایت کارکنان از کار با این نرم‌افزار، باید کارکرد آنان از نظر آماری نیز بررسی شود.

  • معیارهای بهره‌وری: پس از پیاده‌سازی چنین سیتسمی باید در میزان بهره‌وری کارکنان، مانند تعداد وظایف تکمیل‌شده یا تراکنش‌های پردازش‌شده به ازای هر کارمند، پیشرفت چشم‌گیری مشاهده شود.
  • صرفه‌جویی در زمان: با توجه به این‌که نرم افزار ERP توانایی خودکارسازی فرایندهای سازمان را فراهم می‌کند، زمان صرف‌شده برای کارهای دستی و تکراری باید کاهش پیدا کرده باشد.
  1. برنامه‌ریزی تولید

نرم‌افزار تولید یکی دیگر از ماژول‌های کلیدی سیستم ERP برای بسیاری از سازمان‌ها به شمار می‌رود. دو مورد از KPIهایی که می‌توان عملکرد ERP را در این حوزه بررسی کرد عبارتند از کاهش ضایعات تولید و زمان انجام کار.

  • کاهش ضایعات تولید: با توجه به برنامه‌ریزی مواد اولیه و خودکارسازی بسیاری از فرایندها، استفاده از نرم‌افزار مدیریت منابع سازمانی باید به کاهش ضایعات تولید و جلوگیری از دوباره‌کاری‌های غیرضروری منجر شود.
  • زمان انجام کار: این معیار که با نام Lead Time نیز شناخته می‌شود، به طول زمان تولید، از لحظه‌ی شروع فرایند تا تحویل دادن محصول نهایی اشاره دارد. یکی دیگر از معیارهایی که نشان می‌دهد نرم افزار ERP به‌خوبی عمل می‌کند، کوتاه شدن زمان انجام کار است.

لازم به ذکر است که شاخص‌های کلیدی عملکرد مورد استفاده برای ارزیابی عملکرد چنین سیستم گسترده‌ای تنها به این موارد محدود نمی‌شوند.

راهکار نوین سیاق

نرم افزار ERP راهکار نوین سیاق

راهکار نوین سیاق، پس از 25+ سال تجربه در حوزه‌ی ساخت و توسعه‌ی نرم‌افزارهای سازمانی و با بهره‌مندی از 50+ ماژول تخصصی، موفق به ارائه‌ی یک نرم افزار ERP جامع شده است. نرم افزار ERP سیاق، علاوه‌بر یکپارچه کردن تمام بخش‌های گوناگون سازمان، از مدیریت مالی و سرمایه‌های انسانی، تا برنامه‌ریزی تولید و ارتباط با مشتریان، قابلیت سفارشی‌سازی جهت برطرف کردن نیازهای خاص هر سازمان را نیز برای مدیران فراهم ساخته است.

برای دریافت دمو و مشاوره‌ی رایگان، با کارشناسان سیاق تماس بگیرید.

تلفن تماس:

021-58921
021-88109471
021-88552415

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها