|

اخبار فراوانی از شهادت مهم‌ترین مهره‌ی حماس در حمله‌ی روز پنجشنبه خبر می‌دهد

از سرانجام «یحیی سنوار» چه می‌دانیم؟

ابتدا رسانه‌های اسرائیلی خبر از ترور «یحیی سنوار» دادند و بعد فیلمی از یک پهپاد اسرائیلی منتشر شد. نهایتا هم رهبران قدرت‌های جهان از پایان کار مرد شماره یک حماس خبر دادند. جبهه‌ مقاومت اما تا کنون این خبر را تایید نکرده است. تا اینجای کار از از سرانجام «یحیی سنوار» چه می‌دانیم؟

از سرانجام «یحیی سنوار» چه می‌دانیم؟

روز پنجشنبه ۲۶ مهر/۱۸ اکتبر رسانه‌های اسرائیلی از ترور یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس در رفح خبر دادند. ساعاتی بعد اخبار کمی شکل و بوی رسمی‌تر از طرف اسرائیلی به خود گرفت و نهایتا کار به اظهار نظر بنیامین نتانیاهو، جو بایدن، امانوئل مکرون، کی‌استارمر و سران بلند پایه جهان درباره‌ی شهادت مرد شماره یک حماس رسید. با این حال هنوز هیچ بیانیه‌ای از طرف حماس صادر نشده است.

در ایران هم هنوز هیچ واکنش رسمی در تایید یا تکذیب این عملیات صورت نگرفته است. تنها روز گذشته «العالم» در خبری مرگ یحیی سنوار را تکذیب و انتشار آن را استراتژی اسرائیل برای کسب اطلاعات از محل فرماندهان دانست. اما این شبکه هم ساعتی بعد بی هیچ توضیحی این خبر را حذف کرد.

انتشار فیلمی که توسط یک پهپاد اسرائیلی ضبط شده و لحظات پایانی زندگی مردی را در خانه‌ای ویران شده با دستی زحمی روی مبلی خاک گرفته نشان می‌دهد در حال حاضر به عنوان لحظه شهادت یحیی سنوار در شبکه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن است. کاربران ایرانی این فیلم را لحظه‌ای حماسی از مرگ سنوار می‌دانند.

یحیی سنوار چندی پیش و در پی ترور اسماعیل هنیه در تهران به عنوان جانشین او «رئیس دفتر سیاسی حماس» شده بود. اگرچه بسیاری او را مهم‌ترین مهره‌ی این تشکیلات می‌دانند. چه اینکه علاوه بر اینکه او از موسسان حماس است به عنوان طراح اصلی عملیات «۷ اکتبر» هم شناخته می‌شود. عملیاتی که سال گذشته رخ داد و آغازگر اتفاقاتی بود که در حال تغییر چهره‌ی خاورمیانه است.

انتشار خبر ترور یحیی سنوار از سوی رسانه‌های اسرائیلی با واکنش مختلفی در سرتاسر دنیا همراه بود. جو بایدن که کشورش یحیی سنوار را مسئول اصلی عملیات ۷ اکتبر معرفی کرده و پیشتر هم نام را در فهرست «تروریست‌های بین‌المللی» جای داده بود اعلام کرد: «با کشته شدن یحیی سنوار وقت پایان جنگ فرا رسیده است».

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه هم مرگ یحیی سنوار را «پیروزی بزرگ اسرائیل» خواند و اعلام کرد حالا وقت آزادی گروگان‌ها و پایان جنگ است.

در جریان حمله‌ی سال گذشته‌ی ۵ اکتبر ۲۵۱ نفر به اسارت حماس درآمده بودند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در واکنش به خبر جان باختن یحیی سنوار او را مانع بزرگی بر سر راه آتش‌بس در غزه خوانده بود که مانع اصلی آزادسازی گروگان‌ها بود.

آنچنان که به نظر می‌رسد رهبران کشورهای قدرتمند دنیا خبر جان باختن یحیی سنوار در عملیات روز گذشته‌ی اسرائیل در رفح را تایید کرده‌اند. عملیاتی که به گفته اسرائیلی‌ها با هدف ترور سنوار شروع نشده بود اما با این حادثه پایان یافت. با این حال هنوز از سوی جریان مقاومت و به ویژه حماس واکنشی به این خبر داده نشده.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها