|

وزیر خارجه قطر: مذاکراتمان درباره آشتی تنها با عربستان بود

وزیر خارجه قطر تأکید کرد، مذاکرات درباره آشتی با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تنها با عربستان بود.

وزیر خارجه قطر: مذاکراتمان درباره آشتی تنها با عربستان بود

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر در کنفرانس مطبوعاتی با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مسکو گفت: حدود دو هفته پیش پیشرفتی در بحران شورای همکاری خلیج (فارس) حاصل شد که وزیر خارجه کویت آن را اعلام کرد. توافق اولیه‌ای برای ایجاد چارچوبی جهت تحقق آشتی به دست آمد. ما بر موضعمان درباره اهمیت وحدت شورای همکاری خلیج (فارس) ثابت هستیم و نگاه مثبتی به تحولات آشتی با کشورهای این شورا داریم.

وی گفت: موانعی در سطح سیاسی برای حل بحران این شورا وجود ندارد و اگر طرف‌های بحران موانعی داشته باشند سعی می‌کنیم آن را نادیده بگیریم. مذاکرات درباره آشتی تنها با عربستان بود اما ریاض نماینده بقیه کشورهای طرف بحران است.

بن عبدالرحمان گفت: ما با طرف روسی درباره این مساله هم عقیده هستیم که قطر به امنیت خلیج (فارس) به عنوان اولویت نگاه می‌کند و تنش به نفع هیچ طرفی نیست. ما بر وحدت شورای همکاری خلیج (فارس) تأکید داریم. بحران‌ها باید از طریق مذاکرات سازنده مستقیم حل شود. مردم کشورهای شورا بزرگترین بازنده در بحران هستند و بیشترین آسیب را آن‌ها متحمل می‌شوند.

وی همچنین گفت: ما خواهان مذاکره میان کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) و ایران هستیم و از هرگونه طرحی که بتواند ثبات را در منطقه ایجاد کند و تفاهمی براساس اصول همکاری میان این کشورها محقق کند، استقبال می‌کنیم.

وزیر خارجه قطر گفت: مسئله فلسطین تنها با پایان اشغالگری اسرائیل و تشکیل کشور فلسطین حل می‌شود.

وی بر حل عادلانه مسئله فلسطین براساس قوانین بین المللی تأکید کرد و گفت: با لاوروف درباره اهمیت تقویت همکاری اقتصادی میان دو کشور صحبت کردیم و از همکاری مستمر روسیه با قطر در زمینه گاز قدردانی می‌کنیم.

لاوروف نیز در این دیدار گفت: امیدواریم نشست سران شورای همکاری خلیج (فارس) که قرار است پنجم ژانویه برگزار شود، به پایان دودستگی در داخل این شورا و ازسرگیری فعالیت‌های آن به روال عادی منجر شود.

وی گفت: توجه مسکو به این موضوع به دلیل روابط شراکت و دوستی است که با تمام کشورهای این شورا داریم. وحدت شورای همکاری و توانایی آن برای انجام وظایف خود مسئله مهمی برای تضمین امنیت در منطقه خلیج (فارس) با مشارکت ایران است.

لاوروف گفت: طرح روسیه درباره تضمین امنیت در خلیج (فارس) که سال گذشته ارائه شد، به تمام طرف‌های ذیربط تحویل داده شد. مسکو اکتبر که ریاست شورای امنیت را برعهده داشت نشست ویژه‌ای را در این باره برگزار کرد. مذاکرات به رغم وجود اختلافات بسیار مفید بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها