|

کارگروه نفت فاقد صفت نمایندگی

در میان کارگروه های مختلفی که برای معرفی افراد به عنوان گزینه وزارت به آقای پزشکیان شکل گرفته است،کارگروه نفت و گاز از همه بیشتر هم مورد توجه بود و هم اینکه حاشیه ایجاد کرد، اگر از محل تشکیل جلسه و افراد حاضر روز اول که از ستادهای رقبای برنده انتخابات آمده بودند وچالشی برای این کارگروه ایجاد شد،بگذریم به نظر میرسد مهم ترین اشکال این کارگروه این است که بر اساس ویژگی مهم نمایندگی شکل نگرفته است.

کارگروه نفت فاقد صفت نمایندگی

مهدی افشارنیک

در میان کارگروه های مختلفی که برای معرفی افراد به عنوان گزینه وزارت به آقای پزشکیان شکل گرفته است،کارگروه نفت و گاز از همه بیشتر هم مورد توجه بود و هم اینکه حاشیه ایجاد کرد، اگر از محل تشکیل جلسه و افراد حاضر روز اول که از ستادهای رقبای برنده انتخابات آمده بودند وچالشی برای این کارگروه ایجاد شد،بگذریم به نظر میرسد مهم ترین اشکال این کارگروه این است که بر اساس ویژگی مهم نمایندگی شکل نگرفته است.  

اولا به شکل نامنظم و بدون مبنا، تعداد افراد حاضر دراین کارگروه از سقف تعیین شده شورای راهبردی زیاد تر است و حضور افراد هم بر اساس رابطه و نفوذ در ستاد و هم نزدیکی به افراد متنفذ کارگروه رقم خورده است. نقش نهادهای صنفی و انجمن های حرفه ای فعال در عرصه نفت وگاز به نسبت کمتر از انتظار است، مثلا انتظار این بود فعالین صنفی کارمندی و کارگری نفت با توجه به حجم مطالبات انباشته شده و اعتراضات میدانی هر روزه، بیشتر از پیش جدی گرفته شود که چنین نبود و کارگروه بدون توجه به "میدان" شکل گرفت.

در واقع بخش مهمی از این صنعت در این کارگروه و در این لیست ها نماینده ای ندارند و این عدم اعتنا در پایین آوردن روحیه اعتماد به دولت و وزارت نفت آتی متاسفانه تاثیر گذار است. از سوی دیگر حجم افراد حاضر در کارگروه با حجم و اهمیت فعالیت در این صنعت همخوانی ندارد. عمده ی فعالیت و اهمیت کار در صنعت نفت مربوط به بخش بالادست است.در بالادست نفت وگاز است که هیدروکربن برای پایین دست تولید میشود و غیر از دو سه نفر که حرفه ای این حوزه هستند، شخص دیگری در این کارگروه نیست که هم با اعداد وارقام بالادست آشنا باشد، هم اینکه چالش ها و فرصت های این حوزه را دقیق بداند و توان تشخیص و تحلیل برنامه ها و رزومه ی کاندیداها را داشته باشد.

اشکال دیگری که در ساختار نمایندگی این کارگروه موجود است و از توان و ظرفیت سازی کارگروه کم میکند، نسبت اعضای حاضر با تحولات نفت وگاز است. چندین نفر از اعضا که اصلا هیچ شناختی از فضای نفت وگاز ندارند و صرفا با رابطه یا حضور سیاسی در ستاد اصلی پزشکیان به این کارگروه راه یافته اند، از طرفی دیگرانی که صرف حضور مدیریتی در این صنعت صاحب عنوان شده اند یا عنوان فعال بخش خصوصی و یا دانشگاهی دارند، مشخص نیست در این سالهای پرچالش صنعت نفت چه رویکردی داشته اند که امروز صلاحیت بررسی صلاحیت وزیر پیدا کرده اند؟

 مثلا وقتی ناترازی شدید گاز در سه زمستان گذشته داشتیم غیر از یکی دو تن از اعضا کدام یک رویکرد انتقادی به این موضوع نشان داده اند؟ نسبت به تاخیر در بهره برداری میادین پارس جنوبی! طولانی شدن تعمیرات چند فاز پارس جنوبی! کجا اعضای این کارگروه نسبت به اهمال کاری وزارت نفت در بهره برداری فاز یازده و شواف و دستاورد سازی هایش اعتراضی نشان دادند؟ کجا اعضای این کارگروه نسبت به توقیف مهم ترین شناور لوله گذار کشور آنهم در مهم ترین فصل کاری و نیاز شدید پروژه فاز یازده به آن واکنش نشان دادند؟ اصلا هم اکنون از نیمی از اعضا بپرسید هنوز نمیدانند که مهم ترین شناور لوله گذار کشور در تابستان 1401 توسط روس ها در بندر روتردام هلند به مدت چند ماه توقیف شد و باعث شد پروژه فاز یازده به زمستان 1401 نرسد. یا همین روزها، کدام یک از اعضا اعتراضی یا درخواست اطلاعاتی از قرارداد ایران و روسیه بر سر خرید 300 میلیون مترمکعب گاز از روسیه داشت؟ مساله برای شما این قدر کم اهمیت است که واکنشی نداشتید؟ اگر خبر ندارید یک درد و اگر هم خبردار شدید و هیچ نگفتید دردی دیگر. نمایندگی دقیقا اینکه نسبت به تحولات مهم این صنعت واکنش و موضع داشته باشید. مگر اینکه به جد معتقد باشید برای این خلق شده اید هر چهار سال یکبار از پیله خود دربیایید و برای یک جماعتی تعیین تکلیف کنید و دوباره به جنت مکان خویش برگردید.

کدام یک از اعضای کارگروه نسبت به هزینه کرد شرکت نفت و هلدینگ خلیج فارس در مسئولیت اجتماعی و تخصیص های غیرتخصصی اش واکنش نشان داد؟ مثلا به عنوان نمونه در همین یک ماه خبر میرسد که فقط دستور پرداخت 4500 میلیارد تومان در یکی از استان های جنوبی دستور پرداخت از محل مسئولیت اجتماعی شرکت نفت داده شده است.کسی خبر دار شد؟ خبر دار هم شدید موضعی و واکنشی دارید؟ چگونه با این حجم از بی خبری یا بی تفاوتی امروز بر مسند تعیین وزیر و معرفی به رییس جمهور منتخب نشسته اید؟

در واقع مساله نمایندگی با رفتار توامان نقد و پالایش باید همراه باشد. بی تفاوتی ویا بی خبری از یک حوزه، صفت نمایندگی را فاقد معنی میسازد و فضای تصمیم گیری و تصمیم سازی را به سمت و سوی دیگری میبرد که ارتباطی با بدنه و متن آن صنعت ندارد. این معیار که در واقع نقدی است برکارگروه تعیین وزیر نفت مسیری است که اعتبار افزایی یا اعتبار زدایی این کارگروه را روشن میسازد، در واقع کارگروه اگر صفت نمایندگی را جدی میگرفت اینطور نمیشد که برخی کاندیداهای وزارت حضور و احترام به کارگروه را جدی نگیرند، شما از ابتدا خودتان را جدی نگرفتید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها