|

پاسخ میراث فرهنگی درباره ایزوگام بازار وکیل شیراز

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان فارس با بیان اینکه استفاده از عایق رطوبتی ایزوگام برای پوشش بخشی از بازار وکیل به چند دلیل واقع بینانه قابل دفاع است گفت: از آخرین باری که بام بازار وکیل شیراز با ایزوگام پوشانده شده دست کم دو دهه می‌گذرد و در این فاصله هیچ عارضه‌ای که ناشی از کاربرد ایزوگام باشد ملاحظه نشده است.

پاسخ میراث فرهنگی درباره ایزوگام بازار وکیل شیراز

به گزارش شبکه شرق، سرپرست معاونت میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: «استفاده از عایق رطوبتی ایزوگام برای پوشش بخشی از بازار وکیل در شیراز به چند دلیل واقع‌بینانه قابل دفاع است.»

افشین ابراهیمی پیرامون انتشار اخبار منتقدانه در فضای مجازی و رسانه‌ای با موضوع "مرمت‌سرای گمرک بازار وکیل با ایزوگام" اظهار داشت: یکی از آیتم‌های کاری در ۵ قرار داد مذکور در این بازار تاریخی جمع آوری عایق‌های رطوبتی فرسوده (ایزوگام) مربوط به دو تا سه دهه قبل و اجرای دوباره با همان عایق رطوبتی ایزوگام بوده است.

 وی با بیان اینکه استفاده از عایق رطوبتی ایزوگام برای پوشش بخشی از بازار وکیل به چند دلیل واقع بینانه قابل دفاع است افزود: از آخرین باری که بام بازار وکیل شیراز با ایزوگام پوشانده شده دست کم دو دهه می‌گذرد و در این فاصله هیچ عارضه‌ای که ناشی از کاربرد ایزوگام باشد ملاحظه نشده است.

این مقام مسئول گفت: حتی در تعدادی از بنا‌های موجود در مجموعه زندیه شیراز هم در دهه ها‌ی گذشته از ایزوگام استفاده شده که با توجه به کیفیت مناسب اجرا آسیبی به دنبال نداشته است. تهویه مناسب به واسطه وجود روزنه‌های متعدد در زیر طاق‌ها و نقاط مختلف راسته بازار، ماندگاری رطوبت و دم کردگی را به حداقل ممکن می‌رساند و به همان نسبت احتمال عوارض و آسیب‌های ناشی از مکث رطوبت را کاهش می‌دهد.

ابراهیمی گفت: در حین عملیات مرمتی این بازار تاریخی تعداد زیادی از روزنه‌هایی که تاکنون مسدود بوده‌اند مجددا بازگشایی می‌شوند و این امر به تهویه بهتر و کامل‌تر بازار کمک شایانی می‌کند و در واقع عایق رطوبتی ایزوگام چنانچه به درستی اجرا شود این امکان را فراهم می‌سازد که دست کم برای یک دهه، بام در برابر برف و باران مصون بماند و مانع از سرایت رطوبت به بام بازار و همچنین سطح تزیینات شود.

وی افزود: منابع مالی و نیروی انسانی، همیشه در اختیار نیستند که بتوان به اقدامات حفاظتی و مرمتی سالیانه با روش‌هایی مانند اندود کاهگل اقدام کرد. آن هم در شرایطی که با حجم خیره کننده‌ای از آثار تحت مراقبت مواجه هستیم. اندود کاهگل هرچند برای بدنه‌ها و پوشش‌های خشتی بهترین گزینه است، اما برای سطوح آجری کارایی لازم را ندارد و حتی در مواردی خود یک عامل تهدید است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس توضیح داد: کاهگل ساعت‌ها پس از بارندگی خیس می‌ماند و لایه آجری زیرین را مرطوب نگه می‌دارد و این بهترین فرصت برای شوره‌زنی و تخریب آجر است. همچنین کاهگل در برابر برف بسیار آسیب‌پذیر است. به راحتی یخ می‌زند و از هم می‌پاشد، اما ایزوگام این گرفتاری را ندارد.

عملیات مرمت بازار وکیل شیراز با اعتباری معادل ۱۰۰ میلیارد تومان از محل مسولیت اجتماعی نفت در قالب ۱۴ پروژه با حضور وزیر محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به طور رسمی در ۱۴ تیرماه امسال آغاز شد، که از این تعداد ۷ قرارداد نهایی شده و مابقی نیز در مراحل پایانی عقد قرار داد هستند.

این پروژه‌ها شامل مرمت اردو بازار، بازار حاجی، بازار وکیل جنوبی، راسته ترکش دوز‌ها و راسته علافه بندان، بازار‌های شمالی و نو، سرا‌های احمدی، روغنی، گمرک، فیل و راسته شمشیرگر‌ها و سرای مشیر، بازار نو و حمام مشیر، مرمت بازار مسگر‌ها و گاراژفردوسی و تزیینات بازار‌های وکیل شمالی وجنوبی و راسته ترکش دوز‌ها و علاقه بندان است.

 

منبع: تسنیم
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها