|

درمان خانگی استرس؛ 10 راه کاهش اضطراب در منزل

با وجود اینکه سطح کم استرس طبیعی است، اما استرس بالا و تحمل اضطراب در طولانی مدت باعث تحمل فشار روانی، خودخوری، نشخوار فکری و کاهش انگیزه می‌شود. گاهی اوقات انجام برخی راهکارهای خانگی می‌تواند باعث پایین آمدن استرس در شما شود. انجام منظم راهکارهای کاهش استرس در خانه، تواناییتان در کنترل بحران‌های زندگی و چالش‌ها را بالا می‌برد.

درمان خانگی استرس؛ 10 راه کاهش اضطراب در منزل

 

 

روان‌درمان به عنوان پلتفرم تخصصی روان، می‌تواند به شما کمک کند تا با مشاهده متخصصین مختلف در حوزه‌های روانشناسی، روانپزشکی و روانکاوی، از هر کدام از آنها به صورت آنلاین وقت رزرو کنید.

10 راه کاهش اضطراب در منزل

بهترین راه کنترل استرس و درمان اضطراب، مراجعه به روانشناس و روانپزشک است. اما گاهی اوقات انجام روش‌های خانگی تاثیر زیادی در کنترل شرایط دارند. به همین دلیل در این مطلب به شما خواهیم گفت که برای داشتن احساس آرامش و تسلط بر زندگی چه کارهایی انجام دهید. در میان تعداد زیاد روش‌های خانگی درمان استرس، ما به معرفی 10 روش مفید و کاربردی پرداخته‌ایم که عبارتند از:

1. محیط آرام بخش برای خود داشته باشید

خانه خودتان، یک پارک، فضایی خارج از شهر، داخل اتاق شخصی و هر محیطی که در آنجا احساس امنیت و آسایش می‌کنید، محیط آرامبخش شما خواهد بود. زمانی که احساس می‌کنید که استرس زیادی را دارید تحمل می‌کنید، به محیط امن خود رفته و مدتی را در آنجا سپری کنید. مثلا می‌توانید در اتاق خود کتاب بخوانید، موسیقی گوش دهید، از مشکلات خود با مادر، پدر یا یک دوست صحبت کرده و یا در صورت امکان مدتی را در یک خانه خارج از تهران بگذرانید.

2. روابط اجتماعی گسترده ای داشته باشید

هرچقدر که دوستان و آشنایان بیشتری اطراف خود داشته باشید، احتمالا درگیر استرس کمتری می‌شوید. چرا داشتن یک هم صحبت یا کسی که بتواند در عبور از شرایط استرس زا به شما کمک کند، از بهترین راهکارهای خانگی درمان استرس است.

3. بازی های فکری و آرامبخش انجام دهید

اگر استرس دارید، سعی کنید که یک بازی فکری مانند پازل انجام دهید یا شروع به نقاشی کشیدن کنید. انجام بازی های فکری باعث درگیر شدن ذهن با مسئله ای غیر از موضوع نگران کننده می‌شود و سطح اضطراب را پایین می‌آورد.

4. راحت "نه" بگویید

نه گفتن را تمرین کنید تا کارهایی که دوست ندارید را به راحتی رد کنید و همچنین مخالفت خود را در مورد شرایطی که ایده آل نیست، اعلام کنید. یادتان باشد که "نه" گفتن باعث بی احترامی‌به دیگران نمی‌شود. اگر نمی‌خواهید کاری را انجام دهید یا جایی باشید که مضطربتان می‌کند، این درخواست ها را با ذکر دلایل خود رد کنید.

https://lh7-rt.googleusercontent.com/docsz/AD_4nXccBuhLZx9fJU1miglEu-QJhLbE78yiUaiVYzH4-osUWmwNqnwWMbZ7R_qnpOdy98RKNvLmuoEuwDf5zu1Jg7uiKf0qT7wSupziS9I_ObYs4iI5eYnXNSEnz4yP89fayFnNuzxpXBVUHrIHa4e8M-RyrEdv7te6ptjWXkVRhQ?key=m_mXeFoCuVUIK_Jgaidjqw

5. رژیم غذایی با کیفیت را جدی بگیرید

یادتان باشد که بدن و مغز شما توسط چیزهایی که می‌خورید، تغذیه می‌شود. بنابراین مهم است که رژیم غذاییتان بتواند توانایی شما بر کنترل موقعیت‌های دلهره آور و نگران کننده را افزایش دهد. غذاهایی پرچرب، سرخ شده، فست فود و بدون ارزش غذایی، باعث کاهش عملکرد شما در برابر استرس می‌شود.

6. با یک دست چند هندوانه بلند نکنید

اگر بخواهید همه کارها را خودتان انجام دهید، به احتمال بسیار زیاد کنترل خود بر شرایط را از دست داده و استرس زیادی را تحمل خواهید کرد. بنابراین مسئولیت چند کار مشخص که از انجام درست آنها اطمینان دارید، بر عهده بگیرید.

7. تکنیک های ریلکسیشن را انجام دهید

پس از یک روز پرفشار و چالش برانگیز، لازم است تا در شرایط آرامش قرار دهید. انجام تکنیک‌هایی مانند یوگا، مدیتیشن، مایندفولنس، می‌تواند احساس رضایت را در شما افزایش دهد. وقتی مضطرب می‌شوید، بدن شما هورمون‌هایی مانند کوتیزول را ترشح می‌کند تا بتواند شرایط را مدیریت کند. ترشح بیش از حد کورتیزول، توانایی بدن و سطح آمادگی در برابر اضطراب را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. یکی از نشانه‌ای استرس بالا، کاهش سیستم ایمنی است.

8. فعالیت بدنی منظم داشته باشید

یادتان باشد که ورزش منظم، شما را در بهترین شرایط جسمی‌قرار می‌دهد. از بهترین راه های درمان استرس خانگی در خانه، ورزش کردن منظم است. هر روز صبح یا عصر، نیم ساعت تا 40 دقیقه را به پیاده روی یا هر نوع ورزش دیگه بگذرانید. پس از مدتی می‌توانید شادابی را تجربه کرده و احتمالا با قدرت بیشتری از موانع استرس آمیز زندگی عبور کنید.

https://lh7-rt.googleusercontent.com/docsz/AD_4nXf9YVs66mUXRKfyGY3J92z6ZpxK_9neJRturyHq3yVys9tuNtOKN-kcDtJuZZ_RQd0wSv_9TiMV-TQHzDiupvjX2tzWr-JRaDrt7-u7e2rIFBLtSVCTKPKp1Ipc48rp11XfqCYVVg4Ty_hpSLJxegk8maTCYpvCN-OVN52B?key=m_mXeFoCuVUIK_Jgaidjqw

9. عوامل استرس زا را شناسایی کنید

اگر می‌دانید که علت استرس شما چیست، سعی کنید تا در صورت امکان از آن عامل بخصوص جدا شده و از قرار گرفتن در معرض شرایط اضطرابی اجتناب کنید. مثلا اگر رفتن به یک مکان یا دیدن یک فرد شما را مضطرب می‌کند، می‌توانید از رفتن به آن محل یا دیدن آن فرد، خودداری کنید. چنانچه علت استرس خود را نمی‌دانید، با مراجعه به پلتفرم تخصصی روان‌درمان، از کمک یک روانشناس خوب استفاده کنید.

10. هیجانات خود را شناسایی و ابراز کنید

هر احساسی که تجربه می‌کنید را به شکلی متناسب با موقعیتی که در آن هستید، ابراز کنید. مثلا اگر از دست دوست یا همکارتان ناراحت هستید، سعی کنید تا با او صحبت کنید و با گفتن دلایل خود، ناراحتی و خشم خود را بروز دهید. اگر احساس خوشحالی دارید، بدون توجه به نظر و قضاوت دیگران، خوشحالی تان را نشان دهید.

برای درمان استرس خود به یک پلتفرم تخصصی روان مراجعه کنید

اگر با وجود انجام کارهایی که در این متن ذکر کرده ایم، مشکل شما حل نشده است و همچنان استرس زیادی را تحمل می‌کنید، توصیه ما به شما، مراجعه به روان‌درمان است. روان‌درمان یک پلتفرم تخصصی حوزه سلامت روان است که دارای بیشترین تعداد روانشناس عضو در کشور است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها