|

مواد غذایی که باعث نقرس می‌شود

«نقرس» نوعی آرتریت است که باعث تورم و سفت شدن مفاصل می‌شود. مصرف برخی غذاها می‌تواند احتمال ابتلا و تشدید علائم آن را افزایش دهد.

مواد غذایی که باعث نقرس می‌شود

به گزارش شبکه شرق،  در بدن ما و حتی غذای مصرفی ما، ماده‌ای به نام اسید اوریک وجود دارد که معمولاً در جریان خون حل می‌شود. در برخی افراد اسید اوریک به طور کامل حل نمی‌شود و با تشکیل کریستال‌های سوزنی‌مانند و تجمع در مفاصل نقرس رخ می‌دهد. برای جلوگیری از این مشکل، باید مصرف هر نوع غذا یا نوشیدنی که سطح اسید اوریک را در خون افزایش می‌دهد، محدود کنید؛ از جمله غذاهای حاوی پورین (نوعی ترکیب شیمیایی) بالا و نوشیدنی‌های سرشار از قند فروکتوز.

تشدید نقرس اغلب ناشی از مصرف گوشت قرمز است، ولی با این حال، سایر غذاها نیز می‌توانند در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشند؛ از جمله:

۱. غذاهای دریایی

طیف وسیعی از غذاهای دریایی با خطر بالاتر ابتلا به نقرس مرتبط هستند. اگر نقرس دارید یا در معرض خطر ابتلا به نقرس هستید، بهتر است مصرف ماهی ساردین، قزل‌آلا، گوش ماهی و ماهی تن را محدود کنید. غذاهای دریایی سرشار از پورین هستند و سطح اسید اوریک را افزایش می‌دهند. این اسید اوریک اضافی می‌تواند باعث تحریک علائم نقرس شود.

۲. نوشیدنی‌های قندی

نوشیدنی‌های شیرین، به‌ویژه آبمیوه از ممنوعات رژیم‌غذایی متناسب با نقرس است. از میان قندها، فروکتوز (قند میوه) با افزایش سطح اسید اوریک، احتمال تشدید علائم نقرس را به همراه دارد.

 

۳. آبجو

بر اساس مطالعات سال ۲۰۱۷، به‌طور کل «الکل» شما را در معرض خطر بیشتری برای حمله نقرس قرار می‌دهد.  آبجو نیز دارای بالاترین ریسک علائم نقرس  است.

 

۴. گوشت‌های اندام/ گوشت قرمز

در میان محصولات حیوانی، گوشت‌های اندام مانند جگر دارای سطوح بالای پورین هستند و باید در مقادیر محدود مصرف شوند. چرا که این مواد غذایی می‌توانند سطح اسید اوریک را در خون افزایش دهند و منجر به نقرس شوند.

 

 

 


 

 

منبع: خبر آنلاین
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها