|

تاکید سران ژاپن و آمریکا بر رسیدگی به چالش‌های منطقه شرق آسیا

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن در دیدار با یکدیگر بر رسیدگی به چالش‌های امنیتی مدنظرشان در منطقه شرق آسیا از جمله چین و کره شمالی تاکید کردند.

تاکید سران ژاپن و آمریکا بر رسیدگی به چالش‌های منطقه شرق آسیا

به گزارش شبکه شرق، کاخ سفید با اشاره به دیدار امروز پنجشنبه بایدن و کیشیدا در شهر هیروشیما ژاپن، در بیانیه‌ای اعلام کرد که سران دو کشور بر روی تصمیمشان برای ادامه حمایت از اوکراین تاکید کردند.

بر اساس اعلام کاخ سفید، بایدن و کیشیدا متعهد شدند تا با یکدیگر به صورت نزدیک برای رسیدگی به چالش‌های امنیت منطقه‌ای از جمله برنامه موشکی و هسته‌ای کره شمالی و رفتار قهری چین که با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد، همکاری کنند.

درحالیکه چین در واکنش به اقدامات تحریک آمیز اخیر آمریکا از جمله میزبانی از رئیس دولت تایوان در ایالت کالیفرنیا، رزمایش نظامی گسترده‌ای را در تنگه تایوان برگزار کرده، بایدن و کیشیدا با هر گونه تلاش برای تغییر وضعیت موجود با زور، مخالفت نمودند و بر حفظ صلح و ثبات در سراسر این منطقه تاکید کردند.

بایدن و کیشیدا مسائل اقتصادی را نیز برای تقویت روابط دو جانبه در نظر دارند. ایالات متحده و ژاپن با توجه به انعطاف پذیری زنجیره تامین و امنیت ملی شروع به بازتعریف تجارت جهانی کردند. آنها اخیراً توافق نامه‌ای را در مورد زنجیره‌های تامین مواد معدنی حیاتی امضا کردند. آنها در زمینه توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر و مشارکت در تلاش برای محدود کردن دسترسی چین به تراشه های کامپیوتری پیشرفته نیز همکاری‌هایی انجام می‌دهند.

نخست وزیر ژاپن امیدوار است موضوع تقویت قابلیت واکنش و بازدارندگی در مواجهه با چین در منطقه هند و اقیانوس آرام و همچنین اهمیت تنگه تایوان را با بایدن مورد بحث قرار دهد.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها